• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5257 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۶ تير

تحليل حشمت مهاجراني از وضعيت اين روزهاي تيم ملي

پس كي‌ مي‌خواهيم به مربي ايراني فرصت دهيم؟

جايگاه اسكوچيچ وقتي از بيرون به او فشار آوردند طارمي را ببخشد، تضعيف شد

علي ولي‌اللهي

 

 

تنها مربي ايراني تيم ملي ايران در جام‌هاي جهاني معتقد است الان زمان مناسبي است كه از سرمربي ايراني استفاده كنيم. 
وضعيت نيمكت و رختكن تيم ملي فوتبال در پي بي‌تدبيري مقامات فدراسيون و وزارت ورزش به ‌شدت بحراني شده. معلوم نيست بالاخره تيم با اسكوچيچ راهي جام جهاني مي‌شود يا شخص ديگري هدايت يوزها را برعهده خواهد گرفت. علي‌الحساب كميته فني فدراسيون فوتبال صلاحيت فني اسكوچيچ را رد كرده و اين هم باعث بروز انتقاداتي شده است. در اين بين برخي افراد طوري رفتار كرده‌اند كه انگار تيم ملي متعلق به خودشان است و هر تصميمي بخواهند، مي‌توانند در موردش بگيرند. حشمت مهاجراني به عنوان اولين نفري كه در تاريخ ايران را به جام جهاني رساند در اين رابطه به روزنامه «اعتماد» گفت: «تيم ملي متعلق به هيچ كس نيست. تيم ملي نماد جامعه ماست. همه در آن شريك هستند. پير و جوان فقير و غني. تيم ملي متعلق به جامعه‌اي است كه ما در آن زندگي مي‌كنيم.»  ايشان در مورد تصميم كميته فني و ردصلاحيت اسكوچيچ توضيح داد: «بدون شك مربي بايد خصوصيات خاص خودش را براي هدايت تيم ملي داشته باشد. يعني قادر باشد تيم بسازد. او بايد بتواند از خصوصيات تك‌تك بازيكنان به نفع تيم استفاده كند. از نظر روحي و رواني بتواند تيم را براي هدفي كه داريم، آماده كند. به هر حال كميته فني حتما دلايل قابل قبولي داشته كه راي به تعويض مربي داده.»
بعد از مصاحبه ابراهيم قاسم‌پور، سخنگوي كميته فني فدراسيون و اعلام ردصلاحيت اسكوچيچ انتقادات تندي از اين ملي‌پوش اسبق فوتبال كشورمان و كميته فني صورت گرفت. مهاجراني كه در جام جهاني ۱۹۷۸ سرمربي قاسمپور بود در دفاع از ايشان و كميته فني فدراسيون اظهار داشت: «كميته فني فدراسيون از افرادي تشكيل شده كه همه فوتبالي هستند و خب طبيعتا آقاي قاسم‌پور بازيكني بوده كه هميشه صادق بوده است. او به امانتداري معروف بوده. بدون شك يكي از بهترين فوتباليست‌هاي تاريخ هم بوده. ايشان هميشه در هر جا كه كار كرده سودمند بوده.»
مهاجراني در عين حال توضيح داد نمي‌توان از منظر نتايج كسب شده اسكوچيچ را زير سوال برد. «از نظر نتايج نمي‌توان تصميم ردصلاحيت اسكوچيچ را تاييد كرد. مربي ما موفق بوده و اگر بخواهيم در مورد نتايج صحبت كنيم بايد حق را به مربي بدهيم.»
ايشان در ادامه به دلايل بروز چنين وضعيتي براي اسكوچيچ و تضعيف جايگاه او پرداخت و ريشه اين اتفاقات را مربوط به كنار گذاشته شدن مهدي طارمي و برگشت او به تيم ملي عنوان كرد. مهاجراني گفت: «مربي را ما خودمان ضعيف كرديم. موقعي كه مهدي طارمي را محروم كرد خيلي سريع او را بخشيد. بازيكن تخلف كرده بود اما دوباره به تيم ملي دعوت شد. مشخص بود كه اين تصميم را كس ديگري به مربي تحميل كرده بود. مربي براي حفظ موقعيت خودش تن به اين كار داد. يعني ما خودمان جايگاه مربي را تضعيف كرديم. مثال‌هاي زياد ديگري هم هست كه مي‌توان از اين مساله نشان داد.» 
ايشان در واكنش به اين سوال كه آيا مهدي طارمي و جهانبخش كار درستي كردند كه بدون رعايت سلسله مراتب مديريتي و فني با رييس‌جمهور و وزير ورزش در مورد سرمربي تيم ملي ملاقات كردند، پاسخ داد: «بايد يادمان باشد بازيكن تيم نمي‌سازد. اين تيم است كه بازيكن مي‌سازد. در اين مسير مربي نقش بسيار مهمي دارد. بازيكن بايد بداند نماينده جامعه است و موقعي كه كلمه ايران روي سينه‌اش نقش مي‌بندد جزو خاك وطن به حساب مي‌آيد. بازيكن وظيفه دارد براي عظمت و سربلندي كشور و همين‌طور خودش بجنگد و قدمي عقب‌نشيني نكند. مربي بايد بتواند اين خصوصيات را به بازيكن منتقل كند.» 
اين پيشكسوت فوتبال ايران در ادامه به دو دستگي به وجود آمده در تيم ملي اشاره كرد و گفت: «فكر مي‌كنم راي كميته فني به تعويض مربي به خاطر همين دو دستگي بوده كه در تيم به وجود آمده، چون يك تعداد از بازيكنان تيم ملي اسكوچيچ را تاييد كردند و تعداد ديگري تاييد نكردند و به همين دليل اختلاف شديدي در تيم ملي به وجود آمد. اين طبيعتا روي رفتار و كردار بازيكنان با هم تاثير مي‌گذارد. همچنين روي كيفيت تيم ملي هم اثر مي‌گذارد.»  سوال مهم از حشمت مهاجراني اين بود كه آيا در اين شرايط مي‌توان نيمكت تيم ملي را به يك مربي ايراني سپرد يا نه؟ ايشان جواب داد: «بدون شك مربي ايراني كه با فوتبال روز آشنا باشد، چون از ديدگاه روحي و رواني شناخت كافي روي جامعه ما دارد چون در اين جامعه زندگي كرده مي‌تواند كمك بزرگي به تيم كند. در ثاني تا كي ما بايد از مربي خارجي استفاده كنيم و اين شانس را به مربي ايراني ندهيم؟» از ايشان پيرامون آلترناتيو هميشگي نيمكت تيم ملي يعني كارلوس كي‌روش هم سوال كرديم. مهاجراني با تكراري خواندن اين بحث گفت: «درباره ايشان ديگر همه مسائل گفته شده. خصوصيات و رفتار ايشان با مسوولان و جامعه را همه در جريان هستند. در اين رابطه مدام صحبت كردن تكراري است. ولي به‌طور كلي بايد از افراد باتجربه كه بتوانند به تيم ملي كمك كنند، استفاده كنيم. تيم را بايد طوري آماده كنيم كه در هيچ ميداني قدمي به عقب نگذارد.»


اسكوچيچ را ما خودمان ضعيف كرديم. موقعي كه مهدي طارمي را محروم كرد خيلي سريع او را بخشيد. بازيكن تخلف كرده بود، اما دوباره به تيم ملي دعوت شد. مشخص بود كه اين تصميم را كس ديگري به مربي تحميل كرده بود. مربي براي حفظ موقعيت خودش تن به اين كار داد. يعني ما خودمان جايگاه مربي را تضعيف كرديم.

 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون