• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5258 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۲۸ تير

از گوشه و کنار موسیقی

دهمین جشنواره دف‌ نوای رحمت
دهمین دوره جشنواره بین‌المللی دف نوای رحمت بعد از دو سال وقفه ۲۲ تا ۲۵ تیر ماه سال ۱۴۰۱ در سنندج برگزار شد. در این دوره از جشنواره و براساس فراخوان اعلام شده علاوه بر بخش‌های تک نوازی، گروه نوازی و مولودی خوانی، بخش جنبی با عنوان دونوازی دف و سازهای بومی کشور نیز به جشنواره اضافه شد.

علیرضا قوامی نوازنده‌ پیشکسوت درگذشت
 علیرضا قوامی نوازنده‌ و استاد تیمپانی و نوازنده‌ ارکسترسمفونیک تهران درگذشت. به گزارش ايلنا، اين نوازنده پیشکسوت ۱۹ تیر ماه ۱۴۰۱ پس از یک دوره‌ طولانی بیماری، در کشور هلند درگذشت. قوامی ۱۰ مهر سال ۱۳۲۹ در تهران متولد شد و فراگیری موسیقی را از کارگاه موسیقی تالار رودکی تهران آغاز کرد و نواختن سازهای کوبه‌ای را تحت آموزش‌های زنده‌یاد فریدون ناصری آموخت. پس از آن، همکاری خود را با ارکسترسمفونیک تهران آغاز کرد و در سال‌های پس از انقلاب ۱۳۵۷، به عنوان نوازنده‌ اصلی تیمپانی، سال‌ها با این ارکستر به همکاری پرداخت. او که سال‌ها به تدریس و تربیت هنرجویان مشغول بود، در بسیاری از آلبوم‌های موسیقی و آثار موسیقی متن فیلم و سریال در دهه‌ ۱۳۶۰ و ۱۳۷۰ حضور فعال داشت و با آهنگسازان بسیاری نظیر مجید انتظامی و کامبیز روشن‌روان همکاری کرد. 

مدیرعامل انجمن موسیقی ایران معرفی شد
 روابط عمومی انجمن موسیقی ایران اعلام کرد كه همزمان با اتمام پایان دوره خدمت علی نیکنام انزابی و اعلام بازنشستگی، امیرعباس ستایش‌گر به عنوان مدیرعامل جدید انجمن موسیقی ایران معرفی شد. سید امیرعباس ستایشگر متولد ۱۳۵۸، دانش آموخته دوره کارشناسی موسیقی از دانشگاه سوره و مدرک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و همچنین دکترای زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه خوارزمی است؛ او مسوولیت بخش نسلی دیگر، دبیری بخش پژوهش، عضویت در هیات انتخاب و داوری بخش موسیقی و رسانه را در ادوار مختلف جشنواره موسیقی فجر برعهده داشته است. وی همچنین عضویت در هیات مدیره مجمع صنفی ناشران موسیقی، انجمن موسیقی استان تهران و کانون پژوهشگران خانه موسیقی و دبیر هنری همایش«حافظ و موسیقی» و «عطار و موسیقی» را در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

انتشار قطعه «آی ایشیقیندا»، برنده گلوبال موزیک اواردز ۲۰۲۲ 
 تک‌آهنگ بی‌کلام «آی ایشیقیندا» اثر مریم ارونقی، (نوازنده پیانو و مدرس موسیقی) با نام «آی ایشیقیندا» منتشر شد. به گزارش ايلنا ‌«آی ایشیقیندا» یک قطعه معروف آذری است که برای سازهای پیانو و قانون تنظیم شده و به‌ عنوان اولین اثر از نخستین آلبوم ارونقی منتشر شده است. مهسا شهبازیان به‌ عنوان نوازنده قانون در قطعه «آی ایشیقیندا» و آرش طارمی به‌ عنوان نوازنده تمبک در قطعه «فریاد» با ارونقی همکاری کرده است و همچنین قطعه «از میان گل‌ها» با تار مسعود آزین و تمبک خانم ثریا حسین‌پور ضبط شده است. تنظیم برای آنسامبل و تار قطعه «از میان گل‌ها» را نیز فواد سمیعی برعهده داشت است. در یک اثر دیگر هم ارونقی با یک ارکستر همکاری کرده که هنوز نوازنده‌های آن مشخص نشده است. قطعه «آی ایشیقیندا» برنده گلوبال موزیک اواردز ۲۰۲۲ در بخش موسیقی فولک آذری و دوئت نوازی نیز شده است. 

ورک‌شاپ رهبری اپرا توسط بنیاد رودکی
 روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل بنیاد رودکی اعلام کرد: ورک‌شاپ رهبری اپرا با تدریس حامد گارسچی، تیر و مرداد ماه سال جاری برگزار می‌شود. حامد گارسچی رهبر و اکومپانیمان در اپرای شهر کوبورگ در ایالت بایرن و رهبر ارکستر جوانان وتسلار ایالت هسن آلمان است. از جمله فعالیت‌های او می‌توان به همکاری با ارکستر سمفونیک بوداپست اشاره کرد. همچنین گارسچی نامزد دریافت جایزه مسابقه رهبری آلمان بوده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون