• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5259 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۹ تير

چه كسي ساكن خانه شماره 10 داونينگ استريت مي‌شود

رقابت نفس‌گير در هفته سرنوشت‌ساز

روزهاي اوليه پس از استعفاي بوريس جانسون گمانه‌زني‌هاي بسياري در خصوص اينكه چه كسي نخست‌وزير آينده بريتانيا خواهد شد، وجود داشت. اكنون اما مشخص شده است كه نخست‌وزير آينده اين كشور يا يك زن خواهد بود يا يكي از اقليت‌هاي قومي در بريتانيا، يا هر دو. پس از برگزاري سه مرحله راي‌گيري مخفي در ميان اعضاي حزب محافظه‌كار در پارلمان بريتانيا، چهار كانديدا هنوز در رقابت باقي مانده‌اند. ريشي سوناك وزير دارايي سابق انگليس در دور سوم راي‌گيري نمايندگان حزب محافظه‌كار انگليس براي انتخاب نخست وزير جديد با 115 راي بيشترين راي را كسب كرد. پس از او پني موردانت، وزير دفاع پيشين و وزير كنوني كشور در امور توسعه بين‌المللي با 82 راي در جايگاه دوم قرار گرفت. ليز تراس وزير خارجه بريتانيا با 71 راي و كامي بادنوك، وزير پيشين كشور در امور برابري‌ها و عضو فعلي پارلمان با 58 راي به ترتيب سوم و چهارم شدند. سه كانديداي ديگر يعني سوئلا بريورمن دادستان كل، جرمي هانت وزير سابق امور خارجه و ناظم زهاوي وزير دارايي فعلي بريتانيا از اين رقابت كنار گذاشته شدند. محافظه‌كاران پارلمان تلاش دارند در كوتاه‌ترين زمان دو كانديداي نهايي را مشخص كنند و به نوشته الجزيره سپس حدود 200 هزار عضو محافظه‌كار تصميم نهايي خود را درباره رهبر حزب و نخست‌وزير انگليس اتخاذ خواهند كرد. قرار است نخست‌وزيري بعدي بريتانيا رسما در 5 سپتامبر مشخص شود. سوئلا بريورمن پيش از راي‌گيري روز دوشنبه حمايت خود از ليز تراس براي رسيدن به جايگاه نخست‌وزيري بريتانيا را اعلام كرده بود، اما اين حمايت نتوانست تراس را به جايگاه دوم رقابت برساند. كارشناسان با توجه به اختلاف آراي نفرات دوم و سوم با نفر چهارم، پيش‌بيني مي‌كنند پني موردانت يا ليز تراس بتوانند در كنار ريشي سوناك به دور نهايي رقابت راه يابند. ريشي سوناك در مصاحبه با رسانه‌هاي بريتانيا گفته است كه برخلاف رقبايش كه كاهش ماليات را اولويت خود اعلام كرده‌اند، اولويت اصلي او مقابله با تورم است. ليز تراس كه ديرتر از ساير نامزدان به اين رقابت پيوست نيز وعده داده كه اعتماد را به دولت و نهادهاي حكومتي باز مي‌گرداند و در عين حال سعي كرده خود را از اظهارنظرهاي خصمانه و شخصي كه در روزهاي اخير بين مقام‌هاي ارشد حزب محافظه‌كار تشديد شده است، دور نگه دارد. تراس از مقام خود به عنوان وزير خارجه استعفا نداده و در يك مصاحبه رسانه‌اي در پاسخ به سوالي در اين مورد گفت: «من فرد وفاداري هستم و به بوريس جانسون وفادارم.» حساس شدن رقابت‌ها و نگراني‌ حزب محافظه‌كار از تضعيف حزب در برابر احزاب رقيب باعث شد تا روز سه‌شنبه، مناظره ميان كانديداهاي كسب عنوان نخست وزيري بريتانيا لغو شود. اسكاي‌نيوز كه قرار بود ميزبان اين مناظره باشد در بيانيه‌اي نوشته است: «نمايندگان حزب محافظه‌كار اعلام كردند نگران ضربه‌اي هستند كه ممكن است مناظره به تصوير حزب وارد كند و باعث شود وضعيت حزب محافظه‌كار مملو از اختلاف‌نظر و چنددستگي به نظر آيد.» كر استارمر، رهبر حزب كارگر روز گذشته در خصوص لغو مناظره ميان كانديداهاي حزب محافظه‌كار براي تصدي مقام نخست وزيري اعلام كرد كه از اين رفتار كانديداها متحير شده و آن را نتيجه مستقيم عدم وجود اعتماد به نفس در حزب محافظه‌كار مي‌داند. استارمر گفت: «با توجه به آنچه در گذشته از مناظره‌ها ديده‌ام بايد بگويم به نظر من دليل اصلي لغو مناظره‌ها از سوي كانديداهاي حزب محافظه‌كار، اين است كه آنها ايده جديدي براي طرح كردن ندارند، هدف جديد و قابل توجهي ندارند و صرفا قرار بود به يكديگر حمله كنند.»
به گزارش رويترز، ريشي سوناك ظاهرا در ميان اعضاي پارلماني حزب محافظه‌كار از حمايت بالايي برخوردار است ولي نتايج نظرسنجي كه بين ۹۰۰ عضو عادي حزب انجام شده است، نشان مي‌دهد كه پني موردانت با فاصله بسيار زيادي از رقباي خود محبوب‌تر است. شركت‌هاي شرط‌بندي نيز او را بخت اصلي مي‌دانند. هر يك از نامزدها كه در اين رقابت به پيروزي برسد به عنوان نخست‌وزير بعدي بريتانيا با چالش‌هاي بزرگي روبه‌رو است. گذشته از عدم اعتماد به دولت و رهبران حزب محافظه‌كار كه نتيجه رسوايي‌هاي متعدد بوريس جانسون است، اقتصاد بريتانيا در آستانه ركود قرار دارد، نرخ تورم به‌ شدت رو به افزايش است و نهادهاي مدني و خيريه هشدار مي‌دهند كه تحت تاثير افزايش بهاي سوخت و مواد غذايي جمعيت فقير و محتاج افزايش يافته است. يكي ديگر از چالش‌هاي مهم حل اختلافات بريتانيا با اتحاديه اروپا در مورد جزييات اجراي توافق برگزيت در مرزهاي دو بخش ايرلند است. برگزيت چه از نظر سياسي و چه از نظر تبليغاتي هنوز در حزب محافظه‌كار بريتانيا موضوع حساسي است. كما اينكه برخي نامزدهاي مقام رهبري حزب از جمله پني موردانت از سوي پرچمداران اصلي برگزيت به ضعف در برابر اتحاديه اروپا متهم شده‌اند.
يك منبع نزديك به بوريس جانسون به روزنامه تايمز چاپ لندن گفته است نخست وزير انگليس از ريشي سوناك متنفر است و به هم‌حزبي‌هاي خود توصيه كرده، به هر كدام از نامزدها غير از سوناك راي دهند. وي افزود: ليز تراس وزير امور خارجه انگليس، گزينه مورد نظر جانسون براي تصدي كرسي نخست وزيري است.
روز سه‌شنبه، اعضاي پارلماني حزب محافظه‌كار انگليس براي جلوگيري از برگزاري انتخابات سراسري در اين كشور، با راي اعتماد به كابينه نخست‌وزير مستعفي اين كشور موافقت كردند. بعد از استعفاي بوريس جانسون از سمت نخست‌وزيري انگليس و نامزد شدن تعدادي از سياستمداران حزب محافظه‌كار براي پر كردن جاي وي، دولت لندن تقاضاي برگزاري راي اعتماد داده بود. با اين حال اعضاي كميته پارلماني حزب محافظه‌كار موسوم به «كميته ۱۹۲۲» در حمايت از وزراي كابينه با راي اعتمادي كه خود دولت جانسون خواستار آن شده بود، موافقت كردند تا از برگزاري انتخابات سراسري در انگليس جلوگيري كنند. به نوشته خبرگزاري «رويترز»، حزب كارگر از جانسون خواسته است تا زماني كه جانشين او در اوايل سپتامبر توسط حزب محافظه‌كار انتخاب شود، فورا با يك رهبر موقت جايگزين شود. طبق اين گزارش، حزب كارگر به دنبال راي اعتماد هم به دولت و هم به جانسون بود تا بتواند زودتر او را از قدرت بيرون كند، اما دولت مخالفت كرد و گفت كه اين كار غيرضروري است. به نوشته رويترز، در مقابل درخواست حزب كارگر، حزب محافظه‌كار با اشاره به اينكه جانسون قبلا استعفاي خود را اعلام كرده، خواستار برگزاري راي اعتماد به دولت شد. دولت انگليس در راي اعتماد با ۳۴۹ موافق در برابر ۲۳۸ مخالف، پيروز شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون