• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5260 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۰ تير

واكنش تند عراق به اقدام نظامي تركيه در شمال اين كشور

وزارت امور خارجه عراق، عصر چهارشنبه، در بيانيه‌اي شديداللحن حمله توپخانه‌اي به شمال عراق را محكوم و نخست‌وزير اين كشور تاكيد كرد كه عراق حق خود را براي پاسخ به اين تجاور محفوظ مي‌داند. يك ديپلمات عراقي هم خبر داد كه عراق از آنكارا به شوراي امنيت سازمان ملل متحد درباره حمله اخير تركيه به منطقه كردستان شكايت كرده است. اين منبع اضافه كرد كه عراق مجموعه اقداماتي را براي جلوگيري از تجاوز تركيه به خاك اين كشور اتخاذ خواهد كرد. به گزارش فارس، منابع خبري عراق، چهارشنبه، از حمله توپخانه‌اي ارتش تركيه به شمال اين كشور و اصابت يك گلوله توپ به تفرجگاهي در منطقه كردستان عراق خبر دادند. رسانه‌هاي عراقي گزارش دادند كه در پي اين حمله، تعدادي غيرنظامي كشته و چند نفر ديگر مجروح شده‌اند. مركز اطلاع‌رساني امنيتي عراق لحظاتي پس از انتشار اين گزارش خبر رسانه‌ها را تاييد كرد و خبر داد كه به دنبال اين حمله، هشت نفر كشته و ۲۳ تن ديگر مجروح شده‌اند؛ اما با اين حال اين نهاد وابسته به ارتش عراق اشاره‌اي به نام كشور تركيه نكرد.
بيانيه نخست‌وزير عراق
مصطفي الكاظمي با انتشار بيانيه‌اي در حساب كاربري خود در شبكه توييتر اعلام كرد: «نيروهاي تركيه، روز چهارشنبه با حمله توپخانه‌اي به يكي از مراكز گردشگري استان دهوك در منطقه كردستان عراق، بار ديگر تجاوزي صريح و آشكار عليه حاكميت عراق و زندگي شهروندان عراقي و امنيت آنها مرتكب شدند. در پي اين اقدام، تعدادي از غيرنظاميان بي‌دفاع كه اغلب آنها زن و كودك بودند، شهيد و زخمي شدند.» نخست‌ وزير عراق اضافه كرد: «اين تجاوز ظالمانه ثابت مي‌كند كه طرف تركيه‌اي به مطالبات مستمر عراق مبني بر متوقف‌سازي كارشكني‌هاي نظامي عليه خاك اين كشور و جان عراقي‌ها بي‌توجه بوده است.» وي در ادامه با تاكيد بر پايبندي عراق به اصل حسن همجواري گفت كه اين كشور قاطعانه استفاده از خاك عراق براي تجاوز به همسايگان را مردود مي‌داند و در عين حال، بهانه‌هاي امنيتي براي تهديد شهروندان عراقي و تجاوز به خاك عراق را نمي‌پذيرد. مصطفي الكاظمي در پايان تاكيد كرد: «عراق حق كامل خود در پاسخ به اين تجاوزها را محفوظ مي‌داند و تمام اقدامات لازم براي حفظ مردم اين كشور و تحميل كردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد كرد.»
واكنش وزارت خارجه عراق
بنا بر گزارش خبرگزاري رسمي عراق (واع)، وزارت امور خارجه اين كشور اعلام كرد: «اين شرايط نقض آشكار حاكميت عراق و تهديدي واضح عليه غيرنظامياني است كه تعدادي از آنها، امروز، در پي اين اقدام شهيد و چند تن ديگر مجروح شدند.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «اين تجاوز حمله به امنيت عراق و ثبات مردم اين كشور است. بدين وسيله ما بر مخالفت قاطعانه‌مان با چنين كارشكني‌هايي كه در تضاد با قوانين و حقوق بين‌الملل است، تاكيد مي‌كنيم و خاطرنشان مي‌سازيم كه آقاي مصطفي الكاظمي نخست‌وزير [عراق] دستور تشكيل كميته‌اي تحقيقاتي به رياست آقاي فواد حسين وزير امور خارجه و با حضور تعدادي از مقامات امنيتي را داد تا جزييات دقيق پيرامون عامل اين حمله را مورد بررسي قرار دهند.» وزارت خارجه عراق همچنين تاكيد كرد: «سطوح عالي واكنش ديپلماتيك از جمله مراجعه به شوراي امنيت و همچنين انجام تمام فرآيند ديگر در اين زمينه اتخاذ خواهد شد.»
واكنش رييس‌جمهور عراق
برهم صالح، رييس‌جمهور عراق نيز با انتشار بيانيه‌اي در حساب كاربري خود در شبكه توييتر نوشت: «حمله تركيه به دهوك كه منجر به شهادت و جراحت تعدادي از فرزندان‌مان شد، محكوم و تقبيح مي‌شود. اين حمله نقض آشكار حاكميت كشور و تهديدي عليه امنيت ملي عراق است. پس از درخواست‌هاي پيشين درباره توقف چنين اقدامات منافي حقوق بين‌الملل و قوانين حسن ‌همجواري، تكرار چنين اقداماتي به هيچ عنوان قابل قبول نيست.» 
رهبر جريان حكمت ملي
سيد عمار الحكيم، رهبر جريان حكمت ملي نيز در پيامي حمله تركيه به تفرجگاه مذكور در استان دهوك را به ‌شدت محكوم كرد. حكيم اعلام كرد: «حمله توپخانه‌اي تركيه به يك مركز گردشگري در استان دهوك را كه باعث جان باختن و زخمي شدن شماري گردشگر شد، محكوم مي‌كنيم. اين اقدامات مردود و تكرار حملات به شهرها و روستاهاي عراق نقض تماميت ارضي عراق است و اقدام قاطع دولت عراق در محكوميت و در پيش گرفتن روند ديپلماتيك براي جلوگيري از تكرار آنها را ايجاب مي‌كند.» 
«سيد مقتدي الصدر»، رهبر جريان صدر در بيانيه‌اي اعلام كرد: «تركيه با اين گمان كه عراق نمي‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تاسف شديد- با بيانيه ضعيف وزارت خارجه، وقاحتش را زياد كرده است لذا به عنوان گام اول من تنش از راه موارد زير يا با برخي از اين موارد را پيشنهاد مي‌كنم.» در ادامه اين بيانيه آمده است: «اولا: كاهش سطح حضور ديپلماتيك با تركيه، ثانيا: بستن فرودگاه‌ها و گذرگاه‌هاي زميني ميان تركيه و عراق، ثالثا: شكايت نزد سازمان ملل متحد از طريق راه‌هاي رسمي و در سريع‌ترين زمان ممكن، رابعا: لغو توافق امنيتي با آنها تا زماني كه تركيه به عدم حمله به خاك عراق متعهد نشده است؛ مگر پس از اعلام به دولت و كمك خواستن از آن در صورتي كه تهديدي در نزديكي مرزها وجود داشته باشد، زيرا تجاوز به استان‌هاي شمالي و منطقه [كردستان عراق] از داخل و خارج ديگر قابل تحمل نيست.» همزمان با اين بيانيه، «قيس الخزعلي»، رهبر جنبش «عصائب اهل الحق» در عراق نيز اعلام كرد: «باري ديگر، چنگال‌هاي تركيه دراز مي‌شود تا بدن زخم‌خورده عراق را بخراشد و به گردشگران در تفرجگاه «برخ» در شهر زاخوي عراق تجاوز كند.» الخزعلي اضافه كرد: «روح شهيدان بي‌گناهي كه امروز به شهادت رسيدند و خون مجروحان، به عنوان لكه ننگي بر پيشاني متجاوزان و افراد ساكت در برابر اين تجاوز‌هاي آشكار يا حداقل اهمال‌كاران باقي خواهد ماند.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها