• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5260 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۰ تير

گفت‌وگوي «اعتماد» با نعمت احمدي درخصوص اينكه آيا داشتن تومور مغزي سبب عدم اجراي حكم قصاص فردي كه مرتكب جنايت شده، مي‌شود؟

بعد از مرگم مغز مرا كالبدشكافي كنيد

يك حقوقدان: داشتن تومور در سر باعث نمي‌شود كه عمل مجرمانه يك فرد ناديده گرفته شود

اعتماد

تغييرهايي كه در مغز ما به وجود مي‌آيد معرف آن هستند كه چه كارهايي كرده‌ايم و كيستيم! اما اگر مغز گرفتار بيماري يا جراحت شود چه پيش مي‌آيد؟ آيا اين‌گونه موارد نيز مي‌توانند بر هويت يا اعمال ما اثر بگذارند. در اين خصوص «اعتماد» با تحقيقي در اين باره حادثه‌اي را شرح مي‌دهد.

در يك آگوست 1966 «چارز ويتمن» سوار آسانسور مي‌شود تا به رصدخانه برج دانشگاه تگزاس برود. اين مرد 25 ساله از آنجا به ‌طور بي‌هدف رو به مردمي كه پايين برج در حال عبور بودند تيراندازي كرد. 13 نفر كشته و 33 نفر زخمي شدند تا سرانجام پليس تگزاس او را مورد هدف قرار داد و كشت. وقتي ماموران پليس به خانه او رفتند ديدند او در شب قبل از اين تيراندازي همسر و مادرش را نيز كشته است. يك نكته تعجب‌آور در اين حادثه خشونت‌بار غيرقابل پيش‌بيني بودنش بود. در زندگي چارز ويتمن هيچ موردي وجود نداشت كه بشود با تكيه بر آن بروز چنين رفتاري را حدس زد. او صندوق‌دار بانك بود و در رشته مهندسي تحصيل مي‌كرد. او كمي پس از كشتن مادر و همسرش نامه‌اي نوشت با اين مضمون: «اين روزها حال طبيعي ندارم. قبلا آدم معقول و جواني باهوش بودم اما اين اواخر دقيقا يادم نيست ماجرا از كي شروع شد. گرفتار بسياري از افكار نامعلوم و غيرمنطقي شدم. دلم مي‌خواهد پس از مرگم مغزم را كالبدشكافي كنند تا معلوم شود كه آيا بيماري فيزيكي قابل رويتي داشته‌ام يا نه!»
درخواست او پس از مرگش مورد تاييد واقع شد و پاتولوژيست قبل از كالبدشكافي وجود تومور كوچك مغزي را تاييد كرد. تومور به اندازه يك سكه پنج سنتي بود و به قسمتي از مغز او به نام آميگدال كه به ترس و پرخاشگري مربوط است فشار مي‌آورد. اين فشار مختصر به آميگدال منجر به بروز رشته پيامدهايي در مغز ويتمن شد و سرانجام او را به كارهايي واداشت كه به هيچ‌وجه در خور شخصيت او نبود. مغز او از نظر فيزيكي دستخوش تغيير شده و ويتمن را به آدمي ديگر تبديل كرده بود. 
اين اتفاق در تمام دنيا ازجمله ايران هم ممكن است رخ داده باشد و هيچ‌كس حتي خود فرد متوجه مشكلش نشود. در اين خصوص «اعتماد» در گفت‌وگو با يك حقوقدان با اشاره به اين موضوع به اين مي‌پردازد كه آيا در ايران نيز ممكن است فردي چنين مشكلي را داشته باشد و در اين صورت فرد از قصاص نجات پيدا كند.
نعمت احمدي حقوقدان در اين باره به «اعتماد» مي‌گويد: «ببينيد، چنين قانوني در ايران وجود ندارد كه كسي در سرش تومور داشته باشد و به خاطر همين موضوع از حكم قصاص او درباره قتلي كه انجام داده صرف‌نظر شود. ما در ايران فقط يك جنون داريم. اگر يك فرد مجنون باشد و عملي را انجام دهد، حكم قصاص در مورد او اجرا نخواهد شد اما اينكه فردي تومور داشته باشد، نمي‌تواند او را از عملي كه انجام داده تبرئه كند. البته در امريكا و اروپا هم همين است. يك تومور در سر يك فرد دليل نمي‌شود كه رفتار مجرمانه او ناديده گرفته شود. رفتار مجرمانه بستگي به عملكرد طرف دارد. اگر اين تومور باعث ايجاد جنون در فرد شود بله آن زمان فردي كه به اين دليل مرتكب جنايت شده است اجراي حكم قصاص به او تعلق نمي‌گيرد. ما در ايران هم روندي داريم به اين صورت كه اگر فردي مرتكب قتل يا جنايتي مي‌شود تحقيقاتي انجام مي‌شود كه ديده شود وضعيت روحي او به چه شكل است اما صرف يك تومور عمل مجرمانه او ناديده گرفته نمي‌شود.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها