• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5260 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳۰ تير

كودكان را در خودرو تنها نگذاريد

اگر شيشه‌هاي خودرو بسته باشد و دما به حدود 30 درجه برسد، طي چند دقيقه اوليه از زمان تنها ماندن كودك در خودرو، دماي هوا مي‌تواند به حدود دوبرابر افزايش پيدا كند و اين موضوع آهنگ تنفسي و قلبي او را دچار مشكل سازد.
معاون اجتماعي و فرهنگ ترافيك پليس راهور تهران بزرگ در يادداشتي آورده است: «اگر شيشه‌هاي خودرو بسته باشد و دما به حدود 30 درجه برسد، طي چند دقيقه اوليه از زمان تنها ماندن كودك در خودرو، دماي هوا مي‌تواند به حدود دوبرابر افزايش پيدا كند و اين موضوع آهنگ تنفسي و قلبي او را دچار مشكل ‌سازد.
يكي از نكاتي كه در فصل تابستان بايد به آن توجه جدي كرد و والدين اكثر اوقات به اشتباه در مورد آن عمل مي‌كنند، حضور كودكان در وسيله نقليه است.گاهي اوقات والدين فراموش مي‌كنند كه كودكان مانند ما نمي‌توانند درجه حرارت داخل ماشين‌ها را تحمل كنند، چراكه اين حرارت گاهي براي ما هم غيرقابل تحمل و طاقت‌فرساست.»
گاهي براي خريد يا هر كار ديگر، لحظه‌اي مي‌خواهيم خودرو را ترك كنيم و در حين رفتن درب‌ها را قفل كرده و با نگاهي محبت‌آميز به كودك‌مان كه دست‌هايش را روي شيشه خودرو گذاشته و با التماس به ما مي‌فهماند كه «مرا هم با خود ببر» از خودرو فاصله مي‌گيريم غافل از اينكه نه براي او راه تنفس گذاشته‌ايم و نه راه تبادل هوا را و به خيال خودمان جاي او امن است.
 همه ما مي‌دانيم در صورت خاموش بودن ماشين و بالا بودن شيشه‌هاي آن، دماي هوا در درون آن در روزهاي گرم سال به‌ شدت افزايش پيدا مي‌كند و گاهي اين دما به راحتي به بيش از ۷۰ درجه سانتيگراد مي‌رسد. بنابراين هرگز كودك خود را هر چند براي مدت زمان كوتاه، در چنين حالتي در درون وسيله نقليه رها نكنيد، چراكه متاسفانه كودكان آسيب‌هاي جبران‌ناپذيري در اين شرايط مي‌بينند. گرمازدگي و كمبود اكسيژن از مواردي است كه سلامت كودك را در مواردي كه در خودرو تنهاست، تهديد مي‌كند كه البته كمبود اكسيژن به ندرت اتفاق مي‌افتد و بيشتر خطر گرمازدگي كودكان وجود دارد .
بعضي از والدين تصور مي‌كنند اگر كمي شيشه خودرو را پايين بياورند، هوا به گردش درمي‌آيد و ديگر خطر گرمازدگي، كودك‌شان را تهديد نمي‌كند؛ اما اين تصور اشتباه است، زيرا اين اقدام فقط حدود پنج درجه با شرايط بالا بودن شيشه خودرو تفاوت دارد و كمك چنداني به كودك نمي‌كند. در اين شرايط نيز احتمال گرمازدگي كودك وجود دارد.
زماني كه ماشين ساكن يا خاموش است، حتي اگر شيشه خودرو كمي پايين باشد، به خصوص در فصل تابستان به سرعت دماي خودرو زير آفتاب افزايش پيدا مي‌كند. اين گرمازدگي طي زمان ممكن است منجر به تلف شدن كودك شود . پس حتي اگر كودك داخل خودرو خوابيده است نبايد براي چند دقيقه هم از خودرو خارج شويد اصلا به فكر اين هم نباشيد كه مي‌توان او را تنها گذاشت .
اگر شيشه‌هاي خودرو بسته باشد و دما به حدود 30 درجه برسد، طي چند دقيقه اوليه از زمان تنها ماندن كودك در خودرو، دماي هوا مي‌تواند به حدود دوبرابر افزايش پيدا كند. اين موضوع به ‌شدت مي‌تواند كودك را دچار گرمازدگي كند و آهنگ تنفسي و قلبي او را دچار مشكل سازد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها