• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5261 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۱ مرداد

به مناسبت درگذشت فيلمساز و نويسنده ساكن كَن صورت مي‌گيرد

اکران آنلاین و رایگان فیلم‌های «مصطفی فرزانه»

گروه هنر و ادبیات

مصطفی فرزانه درگذشت

مصطفی فرزانه، نویسنده و فیلمساز در ۹۳سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا، صفحه رسمی صادق هدایت در فضای مجازی با اعلام این خبر نوشته است: «متاسفانه مطلع شدیم آقای مصطفی (فری) فرزانه ۲۸ تیرماه در ۹۳سالگی در شهر کن فرانسه چشم از جهان فرو بستند.»مصطفی فرزانه در سال ۱۳۰۸ در تهران متولد شد. او بیشتر با کتاب «آشنایی با صادق هدایت» شناخته می‌شد. او در سه جشنواره کن، ونیز و لوکارنو نیز حضور داشته است. از کتاب‌های او می‌توان به «چار درد»، «ماه گرفته»، «دندان ها»، «خانه تبعید»، «بن‌بست: نامه‌های مرتضی کیوان»، «راست و دروغ»، «عنکبوت گویا»، «صادق هدایت در تار عنکبوت»، «زبان سرخ»، «قرنطینه» و... اشاره کرد. همچنین «مینیاتورهای ایرانی»، «کوروش کبیر»، «جزیره خارک»، «خاطرات پارسی» و... عنوان‌های برخی فیلم‌های او هستند. در همین راستا  تعدادی از آثار زنده‌یاد مصطفی فرزانه - نویسنده و فیلمساز ایرانی- در یکی از پلتفرم‌های اینترنتی به صورت رایگان نمایش داده می‌شود. دست‌اندرکاران این پلتفرم در نظر دارند که به بهانه درگذشت مصطفی فرزانه مستندهای این فیلمساز را به مدت یک هفته، از ۳۰ تیرماه تا ۶ مرداد ۱۴۰۱ در سایت هاشور رایگان اکران کنند. در این اکران آنلاین پنج مستند کوتاه «کوروش کبیر»، «جزیره خارک»، «زن و حیوان»، «وقایع ایرانی» و «مینیاتورهای ایرانی» در دسترس علاقه‌مندان خواهد بود.مصطفی فرزانه از پیشگامان سینمای مستند ایران به شمار می‌رود و نخستین حضور یک فیلمساز ایرانی در جشنواره کن با مستند کوتاه کوروش کبیر، نخستین حضور فیلمساز ایرانی در جشنواره ونیز با مستند کوتاه مینیاتورهای ایرانی و نخستین حضور و دریافت نخستین جایزه سینمای ایران از جشنواره لوکارنو با مستند کوتاه زن و حیوان بخشی از افتخارات دوران کوتاه فیلمسازی او هستند. 
مرگ مشکوک بازیگر زن ۴۴ ساله
شونکا دوکوره بازیگر فیلم سینمایی «الویس» در ۴۴ سالگی از دنیا رفت.مهر نوشت: پیکر بی‌جان شونکا دوکوره در حالی پیدا شد که از اکران فیلم «الویس» ساخته باز لورمن مدت زیادی نمی‌گذرد و وی در این فیلم توجه زیادی را به خود جلب کرده بود. شونکا دوکوره خواننده و بازیگر در فیلم «الویس» در نقش بیگ ماما تورنتون بازی کرده بود. پیکر بی‌جان وی در آپارتمانش در نشویل پیدا شد.بر مبنای توییتی که پلیس نشویل منتشر کرده هیچ شواهد غیرعادی در مرگ او در منزل دیده نشده است.او با دو فرزندش زندگی می‌کرد و یکی از این دو بچه جسد مادرش را پیدا کرد و برای گرفتن کمک سراغ همسایه رفت. هر چند هنوز دلیل فوت این اعلام نشده اما دلایل پزشکی محتمل است.دوکوره با بازی در فیلم «الویس» در نقش «بیگ ماما» خواننده سرشناس سبک «آر اند بی» در دهه ۱۹۵۰ ظاهر شد که بعد توسط الویس پریسلی به شهرت بیشتری هم رسید.بازی در «الویس»  اولین بازی مهم دوکوره بود و با صدای وی ترانه فیلم ضبط شده بود.این بازیگر در رشته تئاتر تحصیل کرده بود و قصد داشت اولین آلبوم ترانه‌هایش را به زودی منتشر کند.
«نتفلیکس»‌ یک میلیون مشترک از دست داد
بحران ریزش مشترکان کمپانی «نتفلیکس»‌ با از دست رفتن حدود یک میلیون کاربر همچنان ادامه دارد.به گزارش ایسنا و به نقل از ورایتی،‌ کمپانی «نتفلیکس» روز سه‌شنبه با اعلام سود حاصل در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، از ریزش ۹۷۰,۰۰۰ مشترک در طول این بازه زمانی سه ماهه خبر داد. با اینکه این رقم کاهش کاربر یک خسارت قابل ‌توجه برای «نتفلیکس»‌ محسوب می‌شود، اما چنین رقمی امیدوارکننده است چراکه «نتفلیکس»‌ در ماه آوریل پیش‌بینی کرده بود تعداد مشترکانی که در سه ماهه دوم سال جاری میلادی از دست می‌دهد به دو میلیون نفر برسد.بر اساس گزارش جدید «نتفلیکس»‌، این شرکت در حال حاضر ۲۲۰.۶۷ میلیون مشترک در سراسر جهان دارد و پیش‌بینی می‌کند در سه ماهه سوم سال جاری شاهد رشد آمار مشترکان باشد.گزارش روز سه‌شنبه، نخستین گزارشی بود که «نتفلیکس» از آوریل تاکنون منتشر کرده است.این کمپانی در آوریل اخیر اعلام کرده بود بیش از  ۲۰۰,۰۰۰ مشترک را در سه ماهه نخست سال از دست داده است. به دنبال این اتفاق ارزش سهام «نتفلیکس» بیش از ۳۵ درصد کاهش پیدا کرد. نتفلیکس درحالی با کاهش شمار مشترکان مواجه شده است که در دوران همه‌گیری کرونا شاهد رشد چشمگیر مشترکان بود.
بازیگر «مانی هیست» 
برای پارامونت بازی  می‌کند
بازیگر آرژانتینی سریال «سرقت پول» در نقش اصلی فیلمی برای پارامونت جلوی دوربین می‌رود.رودریگو دلا سرنا بازیگر آرژانتینی در جدیدترین فیلم پارامونت در نقش اصلی ظاهر می‌شود.این فیلم با عنوان «جهش بابا» بر مبنای خاطرات مارتین سیواک نویسنده-روزنامه‌نگار آرژانتینی ساخته می‌شود.دانیلا گوگی که از نویسندگان فیلمنامه در کنار آندرآ گاروتی است، کارگردانی فیلم را هم انجام می‌دهد.فیلمبرداری این فیلم به زودی در آرژانتین شروع می‌شود و پارامونت در کنار دو تهیه‌کننده دیگر از آرژانتین تولید فیلم را برعهده دارند.این فیلم یکی از چندین پروژه پارامونت پلاس در امریکای لاتین و اسپانیاست و این سرویس استریم قصد دارد فیلم‌های محلی خود را تقویت کند. در حالی که این روزها رقابت برای تولید محتوا در میان غول‌ها در امریکای لاتین داغ شده، پارامونت پلاس هم ماه پیش اعلام کرد قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ بیش از ۵۰ پروژه بین‌المللی را به مرحله تولید برساند.دلا سرنا برای بازی در نقش پالرمو مغز متفکر سریال «مانی هیست» شهرت یافته است. وی سال ۲۰۰۴ بازیگر فیلم جاده‌ای حماسی «خاطرت موتوسیکلت» بر مبنای خاطرات ارنستو چه‌گوارای جوان ساخته والتر سالس هم بود که در کنار گائل گارسیا برنال بازی کرده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون