• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5262 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲ مرداد

انتقاد از گراني و كاهش كيفيت

اصلا توان خريد لوازم خانگي وجود ندارد

گروه  اقتصادي 

در شهريورماه سال گذشته و در پي درخواست تعدادي از شركت‌هاي توليد لوازم خانگي داخلي از رهبري براي جلوگيري از واردات لوازم خانگي خارجي، رييس دفتر رييس‌جمهور خطاب به وزراي اقتصاد و صمت دستور جلوگيري از واردات لوازم خانگي از كشور كره‌جنوبي را صادر كرد. در اين ميان رهبري در نامه‌اي به رييس‌جمهور اعلام كردند كه طبق نامه‌اي كه كارخانه‌هاي توليدكننده لوازم خانگي به ايشان نوشته‌اند، واردات اين محصولات باعث شكستن كمر توليدكنندگان شده است و بايد جلوي واردات اين قبيل از كالاها گرفته شود. سيد ابراهيم رييسي، نيز پس از اين نامه به وزراي مربوطه دستور داد واردات لوازم خانگي از دو شركت كره‌اي (ال‌جي و سامسونگ) ممنوع شود، اما با اعلام ممنوعيت واردات لوازم خانگي قيمت اين اقلام در بازار با رشدي عجيب مواجه شد و هر چند گفته مي‌شود بازار كشش افزايش قيمتي را ندارد و توليدكنندگان هم از افزايش قيمت استقبالي نمي‌كنند، اما فروشندگان باز هم اقدام به افزايش قيمت‌ها كرده‌اند؛ به گونه‌اي كه پس از گذشت 10 ماه از اين موضوع احمد رسولي‌نژاد، عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس در مصاحبه با يكي از رسانه‌ها اعلام كرده است كه با وجود اينكه به توليدكنندگان لوازم خانگي اعتماد شد اما بخش قابل توجهي از اين توليدكنندگان از اين آزمون سربلند بيرون نيامدند و از اين اعتماد سوءاستفاده كرده و قيمت محصولات خود را از همان ابتدا حدود۲ تا ۳ برابر افزايش و كيفيت را كاهش دادند. چراكه به گفته اين نماينده مجلس، ميدان را از رقيب خالي ديدند. وي گفته است؛ اگر بنا بود كه واردات لوازم خانگي متوقف شود، دولت بايد اين اقدام را به صورت هدفمند و تدريجي و در چند مرحله انجام مي‌داد به اين معنا كه متناسب با قيمت و كيفيت محصولات توليد داخل، واردات ممنوع شود، به گفته رسولي‌نژاد در حال حاضر خانواده‌هايي كه به دنبال تهيه جهيزيه براي عروس خود هستند، تحت فشار هستند و ناچارند مبالغ زيادي را براي خريد لوازم خانگي داخلي پرداخت كنند؛ دولت بايد براي ساماندهي بازار و صنعت لوازم خانگي اقدام موثر  انجام  بدهد.

براساس اين گزارش آن‌گونه كه عضو كميسيون صنايع و معادن مجلس اعلام كرده با وجود آنكه اتفاق خاصي در بازار راكد لوازم خانگي رخ نداده، اما قيمت‌ها در اين بازار دچار نوسانات بسياري شده است  اما دليل آن چه چيزهايي مي‌تواند  باشد؟

فروشندگان  لوازم خانگي با  افزايش قيمت‌ها خودزني  مي‌كنند
اكبر پازوكي، رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي در اين خصوص به «اعتماد» گفت: متاسفانه برخي از توليدكنندگان لوازم خانگي قيمت‌ها را به اندازه‌اي بالا برده‌اند كه اصلا توان خريد وجود ندارد و به اعتقاد من در اين بازار راكد اين نوع قيمت‌گذاري نوعي خودزني محسوب  مي‌شود.
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي خاطرنشان كرد: در حال حاضر خريد اجناس و كالاها در بازار لوازم خانگي بيشتر به صورت اقساط انجام مي‌شود و با اين گراني‌ها خيلي به ندرت مردم جنسي را  به  صورت نقدي تهيه مي‌كنند.
پازوكي در واكنش به ممنوعيت واردات لوازم خانگي و تاثير آن بر اين بازار تصريح كرد: ضرورت دارد تا در مورد لغو ممنوعيت واردات برخي از لوازم خانگي مجددا تصميم‌گيري شود، چرا كه در برخي از كالاها كه تقاضاي زيادي هم وجود دارد يا اصلا توليد داخلي نداريم يا توليدات آن بسيار محدود شده است كه ضرورت دارد  از سوي تجار وارد كشور  شود.

مايكروفر توليد  داخل  ندارد
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي خاطرنشان كرد: به عنوان مثال در كالاهايي نظير ظرفشويي يا يخچال فريزر سايد باي سايد و كولر گازي محدوديت توليد در كشور داريم و در كالايي مانند مايكروفر اصلا توليدي وجود ندارد و توان توليد اين محصول هم در داخل نيست و به اين دليل است كه تكنولوژي آن در ايران وجود ندارد و هيچ توليدكننده‌اي هم سمت توليد  اين كالا  نرفته  است.
اين فعال حوزه لوازم خانگي در ادامه تصريح كرد: پس ضرورت دارد تا براي چنين كالاهايي واردات صورت بگيرد؛ اين در حالي است كه شاهد قاچاق آن از مرزهاي مختلف به كشور هستيم. دولت مي‌تواند از محل واردات چنين كالاهايي نيز با در نظر گرفتن درصدي تعرفه براي خود درآمد خوبي كسب كند و روزنه اميدي براي آن تاجري باشد كه منابع مالي خود را از كشور خارج نكرده است و مي‌تواند اين كالا  را  به صورت  قانوني كشور  بياورد.
پازوكي در مورد افزايش قيمت لوازم خانگي داخلي و سخت شدن تهيه جهيزيه براي برخي از جوانان و خريد لوازم خانگي دست دوم به جاي نو براي جهيزيه نيز خاطرنشان كرد: كمتر كسي پيدا مي‌شود كه لوازم خانگي دست دوم براي جهيزيه‌اش خريداري كند. البته ممكن است به دليل فشار اقتصادي و گراني‌ها چند كالاي غير ضروري‌تر را تهيه نكنند و به جاي آن كالاي نو مهم‌تري را خريداري كنند اما آنچه مهم است اين كه خريد لوازم خانگي دست دوم نوعي هدر دادن پول است، چرا كه كالاي دست دوم هيچ ضمانتي ندارد كه يك ماه كار مي‌كند يا پنج سال، اين در حالي است كه خريد جنس  نو تا  5 سال  ضمانت  دارد.

چرا براي اجراي قانون  هميشه  
از كف خيابان شروع  مي‌كنند؟
رييس اتحاديه فروشندگان لوازم خانگي با تاكيد بر اينكه دولت بايد واقعيات را در بازار لوازم خانگي در نظر بگيرد تصريح كرد: انتظار ما از دولت اين است كه به جاي نظارت بر كسبه به توليد، گمرك و قيمت مواد اوليه و نرخ دلار نظارت بيشتري داشته باشد و فكري هم به حال تجاري كند كه در اين مدت با ممنوعيت واردات لوازم خانگي خانه‌نشين شدند. پازوكي گفت: آقايان هر قانوني كه مي‌خواهند اجرا كنند از كف خيابان و از كسبه و اصناف اين قانون را شروع مي‌كنند اين در حالي است كه مشكلات در جاي ديگري است و بهتر است از مسائل مهم‌تري شروع شود.
بر اساس اين گزارش؛ آنچه مسلم است در سال‌هاي اخير و با وجود اين ممنوعيت‌ها در حوزه لوازم خانگي خارجي باز هم اين لوازم كره‌اي و... به صورت غيرقانوني وارد بازار ايران شده است و خطر ادامه اين روند، با سود بيشتر براي قاچاقچي و فروشنده همچنان وجود دارد.

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون