• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5264 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ مرداد

رييس مجلس در دهمين اجلاس رايزنان فرهنگي ايران:

انقلابي كسي است كه كارآمدي دين در اداره جامعه را اثبات كند

 گروه سياسي| رييس مجلس شوراي اسلامي در نگاهي آسيب‌شناسانه نسبت به برخي اقدامات فرهنگي با نفي اين موضوع كه كار فرهنگي نياز به بودجه‌هاي پيوسته دارد، تاكيد كرد: امروز هر كسي كارآمدي دين را در جامعه به اثبات برساند، انقلابي است؛ يعني به جوان امروز كه نشان دهد نظريه اسلام سياسي امام خميني (ره) مي‌تواند زندگي مردم را هم در بعد معنوي و هم مادي اداره كند؛ چنين رفتاري بيانگر انقلابي بودن است و هر كسي غير از اين رفتار كند ضدانقلاب بوده و در مسير انقلاب حركت نكرده است. به گزارش خانه ملت، قاليباف ديروز در دهمين اجلاس رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي ايران با اشاره به اينكه امروزه برخي تصور مي‌كنند كار فرهنگي، كار رانتي است و دولت بايد مرتبا بودجه بدهد تا اين نوع اقدامات ادامه يابد، گفت: بنده البته خلاف اين نظر را دارم و معتقدم امروزه انجام فعاليت فرهنگي در كشور، از جهت اقتصادي جزو مجموعه‌هايي است كه مي‌توان روي آن سرمايه‌گذاري كرد مانند همه فعاليت‌هاي اقتصادي ديگر و حتي از آن انتفاع اقتصادي داشت. رييس مجلس با بيان اينكه من نمي‌خواهم شما را از زاويه ديپلماسي فرهنگي نگاه كنم بلكه شما بايد يك مجاهد و مهاجر في‌سبيل‌الله و نمادي از جعفر طيار باشيد، گفت: انقلاب اسلامي نعمت بزرگي به نام امام(ره) به ما داد و ما را با او آشنا كرد؛ در اين ميان ما با بزرگاني همچون شهيد هاشمي‌نژاد و مجاهدان بزرگي همچون حضرت آقا آشنا شديم و اگر امروز انديشمندان خارجي متوجه شدند كه فرهنگ مقوله مهمي است، بايد اذعان كرد انقلاب اسلامي فلسفه وجودي‌اش ذاتا مبني بر فرهنگ بوده و اصلا انقلاب اسلامي يك انقلاب فرهنگي است. وي در همين زمينه افزود: امروز گفته مي‌شود اقتصاد اولويت است، اما بايد عنوان كرد كه در اين حوزه نيز نيازمند فرهنگ هستيم و اگر مشكلات اقتصادي حل نمي‌شود به اين دليل است كه در اقتصاد فهم فرهنگي نداريم. 

انقلابي و ضد انقلاب چه كسي است؟
وي با بيان اينكه امروزه همه ما شكل هم شديم اما هيچ كدام شكل انقلاب نيستيم، اظهار كرد: انقلابي با حرف‌هاي مفت و تند و به تعبير رهبر انقلاب با سوپرانقلابي‌ها، انقلابي نمي‌شود؛ امروز هر كسي كارآمدي دين را در جامعه به اثبات برساند، انقلابي است؛ يعني به جوان امروز كه نشان دهد نظريه اسلام سياسي امام مي‌تواند زندگي مردم را هم در بعد معنوي و هم مادي اداره كند؛ چنين رفتاري بيانگر انقلابي بودن است و هر كسي غير از اين رفتار كند ضدانقلاب بوده و در مسير انقلاب حركت نكرده است. براي كسب موفقيت در همه عرصه‌ها بايد به دو عنصر برجسته ايمان كامل به سنت‌هاي الهي و ايمان به مردم توجه داشته باشيم؛ موضوعي كه در مديريت 40ساله شهيد سليماني نيز برجسته است. او مردم را قبول داشت و همواره كارش را با مردم پيش مي‌برد و در حوزه نظامي نيز با رويكرد فرهنگي كارهايش را پيش مي‌برد. وي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه هر كسي مي‌خواهد فعاليت و كاري انجام دهد نيازمند پول و اختيار نيست، گفت: همواره افراد درصدد به دست آوردن اين دو هستند؛ در واقع وقتي به افراد مسووليت مي‌دهيد ابتدا درخواست حمايت مالي و دادن اختيار مي‌كند اما تجربه 40 ساله نشان داده به‌رغم بهره‌مندي از اين موارد بازهم برخي افراد بهانه مي‌آورند، بنابراين اعتقاد دارم اگر كسي مي‌خواهد كار كه به معناي هويت و جوهره انسان، انجام دهد نيازمند پول و اختيار نيست زيرا با شروع فعاليت اين دو مقوله نيز تامين مي‌شود. آن روزي كه 110 ميليارد دلار در كشور درآمد داشتيم و امروز كه 45 ميليارد دلار درآمد داريم همواره تورم وجود داشته است، پس مشكل ما پول نيست بلكه مشكل اين است كه كارها را درست و مبتني بر سنت‌هاي ياد شده انجام نمي‌دهيم. رييس قوه مقننه با اشاره به اظهارات يكي از رايزنان فرهنگي درخصوص شهيد سليماني مبني بر اينكه او شهيد جبهه فرهنگ بود، گفت: اتفاقا شهيد سليماني مرد ميدان بود كه مي‌جنگيد و در حقيقت رزمنده بود و كار امنيتي مي‌كرد و با گلوله سروكار داشت و به حد ضرورت كار سياسي انجام مي‌داد اما نكته مهم اينجاست كه انديشه وي برخاسته از انديشه امامين انقلاب بود و اعتقاد داشت اگر قرار باشد به مقوله كار نظامي خود با رويكرد امنيت‌محور نگاه كند، انقلاب اسلامي پيش نخواهد رفت، بنابراين براي مقابله با جنگي كه تحميل شده و ظلمي كه براي مسلمين و انسان‌ها رخ داده بايد به جاي رويكرد تهديدمحور، به مردم نگاه كند و رويكرد جامعه‌محور داشته باشد. در واقع شهيد سليماني از جمهوري اسلامي درخواست تيپ و لشكر نكرد زيرا وي نگاهش به كساني بود كه طبق فرموده امام (ره) تا آخر پاي انقلاب خواهند ايستاد و آن افراد كساني جز مستضعفان و محرومان نبودند كه طعم فقر را چشيده‌اند. 

عزل بني صدر چطور روند جنگ را تغيير داد؟
رييس مجلس با اشاره به تجربيات حاصل از جنگ تحميلي بيان كرد: در يك سال اول جنگ كه بني‌صدر فرمانده كل قوا بود، هيچ امكاناتي اعم از تسليحات و حتي نان و آب به رزمندگان داده نمي‌شد، حتي اجازه نمي‌دادند ما از اهواز به سمت خط مقدم برويم و مي‌گفتند اينجا جاي بچه‌ها نيست! وي اضافه كرد: اين مهم در حالي است كه فرهنگ انقلاب اجازه نداد بچه‌هاي انقلابي تسليم شوند و چند ماه بعد از كنار رفتن بني‌صدر كه نتيجه تفكر انقلابي شهداي مظلومي مانند شهيد بهشتي و مجاهدان بزرگي مانند حضرت آقا براي احياي تفكر ناب مبتني بر اهل بيت بود ديديم كه چگونه عمليات‌هاي شكست حصر آبادان، بيت‌المقدس، فتح‌المبين و... رقم خورد و پيروزي‌هاي بزرگي را در جبهه‌ها براي ملت ايران رقم زد. در آن زمان بر سر پول دعوا نبود بلكه بر سر جان‌ها دعوا بود زيرا به وعده الهي باور داشتيم و فضا معنوي بود؛ شهيد سليماني عنوان مي‌كرد اگر مي‌خواهيم بگوييم كه در بهشت چطور زندگي خواهيم كرد بايد بگوييم همان‌طوركه در دوران دفاع مقدس رفتار و زندگي مي‌كرديم زيرا در آن دوران افراد با يكديگر صادق و برادر بودند. نتيجه آن اقدامات موجب شد اسراييل و امريكا كه مي‌خواستند ما را ساقط كنند خواسته‌شان محقق نشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون