• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5264 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۴ مرداد

خروس‌ها قهرمان VNL2022 شدند

شب فرانسوي در بولونيا

مرضيه حسين‌خاني

همان‌طور كه پيش‌بيني مي‌شد فرانسوي‌ها دور حذفي ليگ ملت‌ها را كاملا متفاوت با مرحله گروهي پيش بردند و در نهايت قهرمان   VNL2022شدند. يك افتخار تاريخي براي تيمي كه به اعتقاد بسياري از كارشناسان بهترين تيم حال حاضر جهان است.  ايراني‌ها بعد از حذف تيم ملي مقابل لهستان در مرحله يك‌چهارم نهايي ليگ ملت‌هاي واليبال چندان مسابقات را دنبال نكردند، اما ليگ ملت‌ها با مسابقاتي جذاب ادامه پيدا كرد و در چهار بازي پاياني در نهايت اين فرانسه قهرمان المپيك توكيو بود كه به نشان طلا دست پيدا كرد. فرانسه در يك‌چهارم نهايي ژاپن را سه هيچ برد و در نيمه نهايي ايتاليايي ميزبان را با همين نتيجه مغلوب كرد و به فينال رسيد. از آن سمت جدول ايالات متحده كه در دور مقدماتي مقابل ايران سه- هيچ شكست خورده بود ابتدا برزيل را سه بر يك از پيش‌رو برداشت و در نيمه نهايي سه بر صفر لهستان را برد. 

خيلي از كارشناسان علت باخت سنگين لهستان به امريكا را فشار بازي با ايران ارزيابي كردند. لهستان در بازي مقابل كشورمان به سختي و با حساب سه بر دو به پيروزي رسيد.  به اين ترتيب دو تيم لهستان و ايتاليا غروب يكشنبه براي كسب مدال برنز با هم ديدار كردند كه لهستاني‌ها در سه ست ايتاليا را از پيش‌رو برداشتند. بعد از آن نوبت به فينال رسيد و تقابل فرانسه با امريكا.  فرانسه فينال را فوق‌العاده آغاز كرد و از همان اولين امتيازات اختلاف زيادي با رقيب به وجود آورد. به شكلي كه ستاره ‌هاي امريكا هنوز به خودشان نيامده بودند كه فهميدند حريف 25 بر 16 در ست اول به پيروزي دست پيدا كرده. در اين ست تمام ستاره‌هاي فرانسوي در هر پست كم نقص‌ترين بازي خود را ارايه دادند. 
فرانسه در ست دوم هم همين روند را ادامه داد. شاگردان آندره آ جياني ايتاليايي در اين ست موفق شدند با حساب 25 بر 19 برابر حريف به پيروزي دست پيدا كنند.  همه‌ چيز براي يك قهرماني بي‌دردسر و البته نااميدكننده براي تماشاچيان و هواداران آماده بود كه جان اسپرا سرمربي ايالات متحده حقه‌هايش را رو كرد تا لااقل با يك نتيجه افتضاح فينال را از دست نداده باشد. 
اين به اضافه خيال راحت فرانسوي‌ها از شب آرامي كه در ادامه انتظارشان را مي‌كشيد ورق را به نفع يانكي‌ها تغيير داد. تغييرات قابل تحسين جان اسپرا مخصوصا قرار دادن دي فالكو در پست پشت خط زن باعث شد امريكا اين ست را با اختلاف فوق‌العاده 10 امتيازي برنده شود يعني با نتيجه 25 بر 15.  ستاره‌هاي امريكا كه تازه به خودشان آمده بودند از گيجي فرانسوي‌ها بابت شكست سنگين در ست سوم نهايت استفاده را بردند و در ست چهارم هم اجازه ريكاوري به حريف ندادند. فرانسه اين ست را پاياپاي شروع كرد ولي در ادامه امتيازاتي را از دست داد كه باعث شد با حساب 25 بر 21 شكست بخورد.  امريكا در آستانه يك كامبك ديوانه‌وار در بولونياي ايتاليا محل برگزاري ديدارهاي دور نهايي قرار داشت و فرانسه در يك قدمي سقوط به چاهي كه باوركردني نبود. آنها قهرمان المپيك بودند و روي كاغذ هم تيم بهتري از حريف داشتند، اما اسير اتفاقات و روحيه برنده آرون راسل و يارانش شده بودند.  ست پنجم اين ماراتن جذاب در حالي آغاز شد كه فرانسه كاملا به خودش آمده بود و قهرماني در دسترس را در خطر مي‌ديد. براي همين با تمام توان و تمركز بالا وارد زمين شد و از آن طرف امريكا هيجان‌زده از بازگشت به مسابقه با ذهنيتي ناآماده براي ست حساس پنجم كار را آغاز كرد. همين باعث شد فرانسه خيلي زود در ستي كه امتياز برنده 15 است پيش بيفتد و در نهايت با حساب 15 بر 10 بازي را به نفع خودش پايان  دهد.  به اين ترتيب فرانسه يك‌سال پس از كسب عنوان قهرماني المپيك توانست براي نخستين‌بار در تاريخ جام قهرماني ليگ ملت‌هاي واليبال را نيز از آن خود كند. اتفاقي كه با واكنش فدراسيون جهاني واليبال هم همراه بود. اين نهاد همچنين به درخشش اروين انگاپت فوق ستاره فرانسوي‌ها نيز اشاره كرد و نوشت او بهترين و تاثيرگذارترين بازيكن فينال بود و در نهايت عنوان ارزشمندترين بازيكن VNL2022 را هم تصاحب كرد. 
اروين در اين بازي موفق شد 22 امتياز به دست آورد كه 21 امتياز آن از حمله و يك امتياز آن از دفاع به دست آمد. در سمت مقابل آرون راسل با 20 امتياز بهترين بازيكن تيمش بود.  در پايان اين مسابقات بعد از چهار تيم فرانسه، امريكا، لهستان و ايتاليا تيم‌هاي ژاپن و برزيل در رده‌هاي پنجم و ششم جاي گرفتند و ايران در رتبه هفتم ايستاد. هلند هم هشتم شد.  به اين ترتيب پرونده ليگ ملت‌هاي واليبال كه 18 خرداد و با ديدار بلغارستان و صربستان و سپس ايران با چين آغاز شده بود، بعد از نزديك به 50 روز با قهرماني فرانسوي‌ها به پايان رسيد. حالا تيم‌ها بعد از يك استراحت كوتاه آماده مي‌شوند تا در رقابت‌هاي قهرماني جهان كه از 20 شهريور استارت مي‌خورند، شركت كنند. اين مسابقات در لهستان و اسلووني به صورت مشترك برگزار مي‌شود و ايران با تيم‌هاي آرژانتين، مصر و هلند در گروه F مسابقات جاي گرفته است. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون