• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5266 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ مرداد

خبر ديپلماسي

نفت سرقت شده ايران  به كشتي لانا بازمي‌گردد
خبرگزاري رويترز گزارش داد كه نفتكش حامل نفت ايران قرار است تا انتهاي هفته نفت مسروقه خود از يونان را بازپس‌بگيرد. به گزارش ايسنا، يك مقام دولتي يونان روز چهارشنبه اعلام كرد كه كشتي لانا قرار است تا انتهاي هفته آن بخش از نفت مسروقه خود كه توسط ايالات متحده توقيف شده بود را پس بگيرد. يك مقام دولتي ديگر يونان كه نمي‌خواست نامش فاش شود نيز درباره آزادسازي نفت ايران گفت: راي دادگاه عالي يونان به نفع ايران است. اين مقام همچنين عنوان كرد اين راي كه هنوز به صورت عمومي اعلام نشده است، در روز سه‌شنبه به اطلاع دولت رسيده بود. يك مقام ديگر نيز حكم دادگاه عالي به نقع ايران را تاييد كرد. يك سخنگوي دولت هم گفت كه دولت در خصوص تصميم دادگاه اظهارنظر نمي‌كند. مقامات امريكايي نيز از اظهارنظر فوري در اين زمينه امتناع كردند. به گزارش ايسنا، يونان 25 ماه مه امسال به درخواست امريكا نفتكش روسي لانا را كه حامل ۷۰۰ هزار بشكه نفت ايران بود، توقيف كرد. دولت يونان اذعان كرد كه اين محموله را به درخواست وزارت دارايي امريكا توقيف كرده، اما مشخص نكرد كه چرا اين كشور تصميم گرفته كه به درخواست واشنگتن عمل كند. پس از اين اقدام يونان، مقامات كشورمان به اين مساله به‌ شدت اعتراض كرده و تاكيد كردند كه اين كار را يك راهزني دريايي به حساب مي‌آورند. با ادامه فشارهاي دولت ايران، يونان بالاخره پذيرفت كه محموله نفت را آزاد كند و دادگاه اين كشور حكم لغو توقيف براي نفتكش صادر كرد. سفارت جمهوري‌ اسلامي ايران در آتن ديروز سه‌شنبه در توييتي نوشت‌: «دادگاه عالي يونان به عنوان عالي‌ترين مرجع قضايي اين كشور نيز راي دادگاه تجديدنظر به نفع ايران را تاييد كرد. به زودي عمليات انتقال و بازگشت نفت به سرقت رفته ايران به كشتي لانا آغاز خواهد شد. راهزنان دريايي باز هم ناكام ماندند.»


همكاري ايران و روسيه در مورد ايجاد سيستمي همانند سوييفت
معاون ديپلماسي اقتصادي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در راستاي تلاش تهران و مسكو براي مقابله با تحريم‌هاي غرب اعلام كرد كه دو كشور در حال همكاري روي ايجاد يك سيستم پرداخت بين بانكي همانند سوييفت هستند. به گزارش ايرنا، خبرگزاري اسپوتنيك روز چهارشنبه به نقل از مهدي صفري، معاون ديپلماسي اقتصادي وزير امورخارجه ايران نوشت: «به شكل طبيعي دو كشوري كه مي‌خواهند تراكنش‌هاي خود را دلارزدايي كنند بايد سيستم ويژه‌اي همانند سوييفت داشته باشند.» به گفته معاون وزير خارجه، طرف‌هاي ايراني و روسي هر كدام يك نسخه از چنين سيستمي را پيشنهاد كرده و اكنون دو كشور به يك توافق خوب رسيدند كه بر اساس آن مي‌توان تراكنش بين دو كشور صورت گيرد. اين ديپلمات ارشد ايراني همچنين با اشاره به اينكه توافق‌هايي در زمينه سيستم پرداخت صورت گرفته، افزود كه سيستم پرداخت «مير» روسيه به زودي در ايران راه‌اندازي خواهد شد.


ادعاي ۵ درخواست امارات از ايران براي افزايش سطح روابط
مشاور ارشد پيشين وليعهد ابوظبي و استاد دانشگاه در امارات از انتظارات بي‌اساس اين كشور در قبال گشايش در روابط ابوظبي با تهران نوشت. به گزارش ايلنا، عبدالخالق عبدالله روز گذشته با انتشار توييتي به ۵ انتظاري كه امارات متحده عربي در قبال گشايش در روابط اين كشور با ايران، از تهران دارد اشاره كرد و نوشت: «امارات تمايل خود را براي گشايش (در روابط) با ايران و كاهش تنش‌ها و بازگشت سفير به تهران و افزايش تبادلات تجاري صادقانه عنوان كرده است و انتظار دارد كه ايران به آن پاسخ دهد.» اين استاد دانشگاه در امارات در ادامه به ۵ مطالبه امارات در قبال نزديكي به ايران اشاره كرده و مدعي شد: «التزام به حسن همجواري، متوقف كردن تحريكات دريايي، پايان دادن به اشغال جزاير اماراتي و عدم ارسال اسلحه به انصارالله و متوقف كردن فعاليت‌هاي بي‌ثبات‌كننده، ۵ خواسته امارات از ايران است!» انور قرقاش، مشاور رييس دولت امارات متحده عربي هم در گفت‌وگو با سي‌ان‌ان اخيرا اعلام كرد كه اين كشور در تدارك اعزام سفير به ايران است. وي تاكيد كرد كه ابوظبي بخشي از هيچ گونه ائتلاف نظامي عليه ايران نخواهد بود.


مقام اردني: امان از طريق بغداد در‌حال احياي روابط با تهران است
«محمد احمد الروسان»، عضو دفتر سياسي جنبش مردمي اردن، چهارشنبه تصريح كرد كه اردن در حال معماري براي احياي روابط با ايران است و عراق مسووليت آغاز مذاكرات ميان اين دو كشور را به منظور بهبود فضاي حاكم بر مناسبات دو طرف، برعهده دارد. وي در گفت‌وگو با پايگاه خبري «المعلومه» عراق تصريح كرد: «نهادهاي اطلاعاتي اردن و ايران تحت نظارت سازمان اطلاعات عراق در بغداد با هدف احياي روابط دو كشور، گفت‌وگو مي‌كنند.» الروسان با بيان اينكه اردن به دنبال بازگرداندن سفير خود به ايران است و در اين ميان منافع بر هر چيزي اولويت دارد، گفت: «فشارهاي منطقه‌اي و بين‌المللي چيزي است كه اردن را مجبور به احياي روابط با ايران كرده. منافع از هر چيزي مهم‌تر است و ايران جزو كشورهاي تاثيرگذار در منطقه است. بازگشت روابط ايران و اردن اميدبخش است.» اين در حالي است كه «فواد حسين»، وزير امور خارجه عراق، اوايل تيرماه گذشته در مصاحبه با العربيه با بيان اينكه سياست خارجي عراق موفق بوده و بسياري از كشورها از آن حمايت مي‌كنند، به پيشنهاد عراق براي تبديل گفت‌وگوي تهران - رياض به گفت‌وگوي عمومي و باز اشاره و اعلام كرد كه گفت‌وگوهايي در بغداد بين اردن - ايران و مصر - ايران آغاز شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون