• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5266 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ مرداد

حقوق نجومي‌، پرونده ويلموتس، بازنشسته بودن و چند داستان ديگر

معماي ساكت، مردي كه هيچ‌چيز را گردن نمي‌گيرد

گروه ورزش

محمدرضا ساكت جعبه سياه فوتبال ايران است. مديرعامل سپاهان در دهه هشتاد كه همراه با دوستان اصفهاني‌اش به فدراسيون فوتبال آمد و شد دبيركل فدراسيوني كه مهدي تاج رييس آن بود. مردي كه در تمام اين سال‌ها پاسخ منتقدان را يا با شكايت داده يا با سكوت و بي‌محلي. انگار كه بگويد من هر كاري دلم مي‌خواهد انجام مي‌دهم و اصلا هم دلم نمي‌خواهد جواب پس بدهم. علي كريمي در مناظره با ساكت در برنامه ۹۰ در ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ خطاب به او گفت: «هرجا اشتباه مي‌كنم شكايت كنيد! شما كه دست به شكايت‌تان هم خوب است.»

حالا بعد از ماجراي پرونده ويلموتس، به كار گرفته شدن به عنوان يك بازنشسته در سمت مديرعامل فولاد و مشخص نبودن هزينه‌هاي اين باشگاه در فصل نقل‌وانتقالاتي و بريز بپاش از جيب كارگران كارخانه فولاد، نوبت به حقوق ۹۲ ميليون توماني رسيده است. 
چند روز پيش نامه حسين ميرزايي نماينده مجلس شوراي اسلامي و رييس هيات تحقيق و تفحص از شركت فولاد مباركه سپاهان منتشر شد. ميرزايي در اين نامه حقوق‌هاي نجومي برخي مديران ارشد اين كارخانه از جمله محمدرضا ساكت را افشا كرده است. در اين نامه كه خطاب به وزير صنعت، معدن و تجارت نوشته شده، آمده است: «طبق اسناد موجود حقوق معاونين و مديران عامل شركت‌هاي تابعه از سال ۱۳۹۷ (از زمان مديرعاملي آقاي حميدرضا عظيميان) به صورت غيرمتعارف رشد داشته است.» اين نماينده مجلس در ادامه چند مورد را ذكر كرده و سپس نوشته: «آقاي محمدرضا ساكت مديرعامل بازنشسته باشگاه سپاهان ۹۲۴۰۰۰۰۰۰ ريال ماهيانه.» در انتهاي نامه آمده است كه «علاوه بر مبالغ فوق پرداختي‌هايي از جمله حق جلسه، پاداش با عناوين مختلف و هدايا از جمله تلفن همراه يا رايانه همراه ۵۰ ميليوني و كارت هديه و كارت ورزش ۳۰ ميليون توماني به اين مديران داده شده است.» 
اين نامه در مهرماه ۱۴۰۰ نوشته شده و بعد از نزديك به ۱۰ ماه رسانه‌اي شده است. در نامه ديگري كه همان زمان توسط اين نماينده مجلس خطاب به طيب‌نيا مديرعامل شركت فولاد مباركه نوشته شده نسبت به به‌كارگيري بازنشستگان هشدار داده شده است. يكي از اين بازنشستگان محمدرضا ساكت است كه اساسا به خاطر مساله بازنشستگي مجبور شد سمت دبيركلي فدراسيون فوتبال را تحويل دهد. در انتهاي اين نامه آمده است: «طبق قانون پرداخت هرگونه وجهي (به مديران بازنشسته) از هر محل و تحت هر عنوان در حكم تصرف غيرقانوني در اموال دولتي توسط مديران شركت فولاد مباركه است.»
محمدرضا ساكت مثل هميشه با ژست «اصلا دوست ندارم جواب بدهم» با اين مساله برخورد كرد و حتي يك كلمه در اين رابطه توضيح نداد. درست همان‌طوركه وقتي به سمت مديرعاملي باشگاه سپاهان منصوب شد در مقابل انتقادات مبني بر بازنشسته بودن سكوت كرد. رسانه‌هاي وابسته به او نيز با تكرار اين جمله كه «كارخانه فولاد مباركه نيمه‌خصوصي است» اين مساله را «ماست‌مالي» كردند. اين در حالي است كه در نامه‌ اول حسين ميرزايي به صراحت ذكر شده دولت ۴۷ درصد از سهام كارخانه فولاد (۱۷ درصد دولت و ۳۰ درصد سهام عدالت) را در اختيار دارد و همچنين سه كرسي نيز در هيات‌مديره به نام دولت است و در نامه دوم تاكيد مي‌كند مراتب قانون منع به‌كارگيري بازنشستگان شامل شركت‌هاي خصوصي با «هر ميزان» سهم دولت نيز مي‌شود. 
واكنش مديرعامل بازنشسته باشگاه سپاهان در مقابل مساله بازنشستگي و سوال خبرنگاران در اين رابطه تنها يك جمله بود: «اينها سوالات حاشيه‌اي است! در مورد ورزش از من بپرسيد.»
روابط عمومي باشگاه سپاهان چند روز بعد از انتشار نامه نماينده مجلس، به جاي محمدرضا ساكت نسبت به اين مساله واكنش نشان داد و منتقدين را به ماهي گرفتن از آب گل‌آلود متهم كرد. محمدصادق ميرصالحيان، مدير روابط عمومي باشگاه سپاهان اظهار كرد: «دفعه‌ اول مهرماه سال گذشته اين خبر منتشر شد و همان موقع هم به آن جواب داده شد. اين مساله به مجمع فولاد مباركه ربط پيدا مي‌كند و كاري به باشگاه سپاهان ندارد. اكنون مجددا اين موضوع رسانه‌اي شده است.» او ادامه داد: «اين اعداد درست نيست و مشخص است بحث شخصي وجود داشته است. آقاي ساكت يك مدير نخبه ورزشي است. سيستم مالي و نظارتي كارخانه فولاد مباركه سپاهان شفاف است و اصلا چنين صحبت‌هايي صحت ندارد و شيطنتي است كه مطرح شده است. گروهي وجود دارند كه مي‌خواهند از آب گل‌آلود ماهي بگيرند و نامه‌اي كه منتشر شده است، پايه و اساس درستي ندارد. اين عدد صحت ندارد و بسيار پايين‌تر از اينهاست.»
اينكه مدير روابط عمومي يك باشگاه فوتبال به خودش جرات مي‌دهد نامه نماينده مجلس و مسوول مستقيم تحقيق و تفحص از كارخانه فولاد را بي‌پايه و اساس بداند به كنار، با اين حال همين پاسخ كوتاه از سر رفع تكليف هم نكاتي در مورد نحوه فعاليت مديرعامل باشگاه نشان داده است. اول اينكه هيچ‌كس به ياد ندارد در مهر ماه سال گذشته بحث حقوق ۹۲ ميليوني ساكت مطرح شده باشد و از آن مهم‌تر كسي به خاطر نمي‌آورد ساكت در مورد آن پاسخ داده باشد. در مجموع هيچ‌كس هيچ پاسخ روشني در مورد هيچ شبهه‌ا‌ي از ساكت به ياد نمي‌‌آورد. ضمن اينكه در اين توضيح مشخص شده ساكت درنهايت از كارخانه فولاد حقوق مي‌گيرد در حالي كه در نامه ميرزايي نماينده مجلس پرداخت حتي يك ريال توسط مجموعه‌اي كه سهم دولتي دارد به مدير بازنشسته از هر طريقي تصرف اموال دولتي محسوب مي‌شود و غيرقانوني است.
سكوت ساكت در مورد حقوق نجومي و فعاليت غيرقانوني در باشگاه سپاهان ادامه سكوت او در مورد پرونده ويلموتس است. ساكت هر بار كه با سوال در مورد تاثيرگذاري در امضاي قرارداد ننگين با سرمربي بلژيكي مواجه شده، گفته است: «آن موقع من كارمند اداري نبودم و در قرارداد حضور نداشتم. در جريان جزيياتش نيستم و عزيزاني كه بودند اين موضوع را دنبال مي‌كنند.»
اين در حالي است كه در همين روزنامه اعتماد در گزارش‌هاي متعدد در مقاطع مختلف نشان داديم كه دبيركل فدراسيون كه از لحظه ورود ويلموتس به ايران مثل باديگارد كنار او راه مي‌رفت، دوربين‌ها و ميكروفن‌هاي خبرنگاران را كنار مي‌زد و با مرد بلژيكي عكس يادگاري مي‌گرفت، نمي‌توانسته در جريان اين قرارداد نباشد. مردي كه زماني به ابوالمشاغل فوتبال ايران معروف شده بود و از دبيركلي تا فوتسال و مديريت تيم‌هاي ملي را همزمان هندل مي‌كرد. او امسال هم براي رسيدن دوباره به هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال خيز برداشته و قرار است در انتخابات هشتم شهريور شركت كند. 
سپاهان در دو فصل مديريت ساكت بعد از بازگشت مجدد او و با وجود اينكه روي كاغذ گران‌ترين تيم ليگ برتر را بست، نتوانست به عنوان قهرماني دست پيدا كند و حالا در اين فصل با جمع كردن گران‌ترين كادر مربي‌گري تاريخ ليگ برتر با حضور دستيار ژوزه مورينيو در رئال مادريد و اينتر و چلسي به اضافه جذب ستاره‌هاي ريز و درشت مي‌خواهد به ناكامي زردپوشان پايان دهد. 
هزينه‌هاي سنگين باشگاه سپاهان در پنجره تابستاني نقل‌وانتقالات در شرايطي است كه اين باشگاه صرفا بر بودجه‌هايي كه از كارخانه فولاد مي‌گيرد استوار است و در زمينه درآمدزايي هيچ فعاليتي نداشته است. سپاهان در فصل گذشته نه در ليگ قهرمانان آسيا موفقيتي كسب كرده تا از قبل آن درآمد داشته باشد، نه قهرمان ليگ برتر شده و نه درآمدهاي جانبي‌اش نظير اسپانسرينگ لباس و تبليغات محيطي به اندازه پرسپوليس و استقلال است اما در عمل چندين برابر اين دو تيم هزينه مي‌كند. در عرف ماركت ليگ ايران چنين جا افتاده كه اگر باشگاه صنعتي روي يك بازيكن دست بگذارد كار تمام است چرا كه مي‌تواند چندين برابر ديگر باشگاه‌ها پول بدهد. سپاهان يكي از همين باشگاه‌هاي صنعتي است. اما با وجود اين انتقادات نسبت به خرج‌ومخارج باشگاه بدون آورده مالي، محمدرضا ساكت و كارخانه فولاد مباركه هيچ توضيحي در اين زمينه ارايه نكرده‌ و نمي‌كنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون