• ۱۴۰۳ جمعه ۱۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5266 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۶ مرداد

جام به خانه مي‌آيد يا زنان به سرنوشت مردان دچار مي‌شوند؟

غرش دختران انگليس در اروپا

مرضيه حسين‌خاني

سه‌شنبه شب نخستين فيناليست يورو ۲۰۲۲ زنان مشخص شد و تيم ملي زنان انگليس موفق شد با برتري ۴ بر صفر مقابل سوئد به نخستين فينال بزرگ خود از سال ۲۰۰۹ برسد. 

انگليس از زمان شكست ۶ بر ۲ مقابل آلمان در هلسينكي در يورو ۲۰۰۹ به يك فينال بزرگ نرسيده بود. در بازي سه‌شنبه شب نيم ساعت طول كشيد تا مثلث مخوف آنها يعني فران كربي، جورجيا استانوي و كايرا والش خط دفاعي سوئدي‌ها را باز كنند. سوئد تلاش مي‌كرد در مقابل جمعيت ۲۸۶۲۴ نفري كه در ورزشگاه شفيلد جمع شده بودند بازي را كنترل كند اما ششمين گل بث ميد در اين تورنمنت براي تيم ميزبان شرايط آنها را سخت كرد. سپس ضربه سر لوسي برنز از راه رسيد و تقريبا سوئد را به حال تسليم در آورد. يك ضربه آرام از آلسيا روسو سوئد را سه‌تايي كرد و ضربه چيپ كربي در دقيقه ۷۶ تير خلاص را به تيم اسكانديناوي شليك كرد. ميزبان ۴ بر صفر برنده و راهي فينال شد. درست مثل تيم مردان انگليس در يورو ۲۰۲۱. 
سوئد تيمي بود كه هوادارانش منتظر درخشش اين تيم بودند. آنها در دور گروهي در حالي كه به جاي روسيه محروم در اين مسابقات حضور پيدا كردند ۴ بر صفر پرتغال را شكست دادند و بعد از برد مقابل سوييس و تساوي مقابل هلند قدرتمند به عنوان صدرنشين راهي دور حذفي شدند. آنها سپس بلژيك مدعي را مغلوب كردند و به نيمه‌نهايي رسيدند. 
سوئد همان تيمي است كه در بازي رده‌بندي جام جهاني ۲۰۱۹ موفق شد انگليس را با نتيجه دو بر يك شكست دهد و دست آنها را از مدال دور نگه دارد. سوئد در المپيك ۲۰۲۱ توكيو نيز به مدال نقره دست پيدا كرده بود. با اين حال انگليس كار سختي براي حذف سوئدي كه هرچه مسابقات ادامه پيدا مي‌كرد شكننده‌تر مي‌شد، نداشت.  با اين حال برد ۴ بر صفر انگليس آسان به دست نيامد. در حالي كه تماشاچيان در تمام طول اين بازي و بازي قبل با بنرهاي «در ومبلي مي‌بينمت» از زنان كشورشان مي‌خواستند به فينال برسند در همان ثانيه ۲۰ بازي سوئد روي اشتباه استانوي در ميانه ميدان صاحب موقعيت شد. شروع ديوانه‌وار سوئد ادامه پيدا كرد و آنها با زوج رولفو ستاره بارسلونا و استينا بلكستنيوس از آرسنال سمت راست ميزبان را اتوبان كردند و چندين موقعيت به دست آوردند. در تمام اين لحظات زنان انگليس مترصد رسيدن به ريتم مناسب بودند. تا اينكه در دقيقه ۳۶ گل انگليس به ثمر رسيد و جريان بازي كاملا عوض شد. 
تيم ملي زنان انگليس كه يورو ۲۰۲۲ را با سه برد متوالي و زدن ۱۴ گل به تيم‌هاي اتريش، نروژ و ايرلند شمالي آغاز كرده بود تا نشان دهد با چه توپ پري وارد مسابقات شده، در مرحله يك چهارم نهايي در ديداري سخت و نفس‌گير اسپانياي مدعي را با نتيجه دو بر يك و زدن گل برتري در اوقات اضافه بازي شكست داد و به نيمه‌نهايي رسيد. آنها حالا منتظر فينال هستند و اميدوارند بتوانند اولين جام فوتبال ملي انگليس را از سال ۱۹۶۶ به دست آورند. سارا وينگمن سرمربي اين تيم كه سال ۲۰۱۷ با هلند به فينال يورو رسيده بود و حالا دومين فينال پياپي‌اش در اين تورنمنت را تجربه مي‌كند اميدوار است چنين اتفاقي بيفتد. 
سرنوشت تيم ملي زنان انگليس در چند سال گذشته درست مثل تيم مردان بوده. تيم مردان انگليس در جام جهاني ۲۰۱۸ به جمع چهار تيم پاياني رسيد و در نهايت چهارم شد. همين اتفاق براي تيم ملي زنان اين كشور در سال ۲۰۱۹ رقم خورد. سپس تيم مردان در يورويي كه به ميزباني انگليس برگزار شد راهي فينال شدند و حالا تيم ملي زنان انگليس در حالي كه ميزبان است به ديدار نهايي رسيده. تنها ترس انگليسي‌ها اين است كه شيرهاي زن همانند شاگردان ساوتگيت در فينال شكست بخورند و آن وقت شعار «ايتز كامينگ هوم» باز هم ناكام بماند. فينال ۳۱ ژوييه برگزار مي‌شود. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون