• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5267 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۸ مرداد

همايش مهارت آموزي و توسعه اشتغال پايدار در صنايع و صنوف برگزار شد

ايجاد اشتغال و مهارت‌آموزي براي جوانان

روز چهارشنبه همايش مهارت‌آموزي و توسعه اشتغال پايدار در صنايع و صنوف همزمان با هفته ملي مهارت و ترويج آموزش‌هاي فني و حرفه‌اي در سالن اجلاس اتاق بازرگاني صنايع معدن و كشاورزي ايران برگزار شد. در اين همايش نمايندگان محترم مجلس شوراي اسلامي، معاون وزير و رييس سازمان آموزش فني و حرفه‌اي كشور، دادستان ديوان محاسبات كل كشور، معاون قضايي دادستان كل كشور، مديركل تعاون، كار و رفاه اجتماعي استان تهران، رييس پليس اماكن عمومي پايتخت، روساي اتحاديه‌ها و كارآفرينان و در ديگر مسوولان حضور داشتند.در ابتدا جواد روان‌بخش مديركل آموزش فني و حرفه‌اي استان تهران با تاكيد بر نهضت مهارت‌آموزي و تعامل آموزشي با صنعت گفت: كارگاه‌هاي آموزش در جوار صنعت به عنوان يكي از مهم‌ترين عوامل رشد مجموعه‌هاي صنعتي است. وي ادامه داد: رشد و توسعه اقتصادي در گرو ايجاد اشتغال و كارآفريني است و از ميان عوامل متعدد در اشتغال‌زايي، نقش مهارت‌آموزي بسيار حائز اهميت است. اداره كل آموزش فني و حرفه‌اي استان تهران با هدف توسعه ارتباطات و تعاملات سازنده و به اشتراك گذاشتن تجربيات و توسعه فرهنگ مهارت‌آموزي اقدام به برگزاري همايش مهارت‌آموزي و توسعه اشتغال پايدار در صنايع و صنوف نموده است.
جواد روان‌بخش اين وعده را داد كه: مهارت‌آموزي در محل كار را به جد پيگيري مي‌كنيم تا فاصله بين آموزش و ورود به بازار كار را كم كنيم. افرادي كه مهارتي دارند مي‌توانند به مدت ۶ ماه در واحد صنفي يا صنعتي به عنون كارورز حضور پيدا كنند و اگر شرايط محيا بود در همان واحد صنفي شاغل شوند.
دكتر عمراني معاون دادستان كل كشور سخنران بعدي بود كه در همايش مهارت‌آموزي و توسعه اشتغال پايدار در صنايع و صنوف با تبريك هفته مهارت‌آموزي گفت: بسياري از افراد كه در سالن حضور دارند دغدغه‌مند هستند و من به عنوان مسوول احساس شرمندگي مي‌كنم كه با وجود توانايي در تمام حوزه‌ها موانع‌زدايي نمي‌شويم. ما بايد اشتغال‌آفرين و دانش‌بنيان طبق سخنان مقام معظم رهبري ايجاد كنيم.  در اين راستا غلامحسين حسيني‌نيا، معاون وزير كار و رفاه اجتماعي و رييس سازمان فني و حرفه‌اي به پشت تريبون آمد و گفت: هر كارگاهي بدون نيروي ماهر هيچ ارزشي ندارد و اين نيروي انساني است كه باعث ارزش افزوده مي‌شود. وي در‌خصوص نيروي انساني ماهر توضيح داد: نيروي انساني يك ثروت مهم است. از نيروي جوان و سرمايه انساني خوبي بهره‌منديم. در ايران تعداد نيروي فعال بومي و تحصيلكرده نسبت به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس بيشتر است كه در نوع خود نقطه عطف به حساب مي‌آيد. يكي از مشكلات امروز ما بيكاري است اما در عين حال به نيروي ماهر هم نياز داريم؛ ما بايد با آموزشگاه‌ها و‌كارگاه‌هاي آموزش نيروهاي بيكار را آموزش و ‌مهارت دهيم.حسيني‌نيا از طرح مهم پيش رو گفت: يك طرح بسيار مهمي كليد زديم؛ طي بررسي ما ۱۴۰۰۰۰۰واحد اين قابليت را دارند كه در طرح مهارت‌آموزي در محيط واقعي كار آمادگي هولدينگ كنند و طي بازبيني‌ها دعوت به همكاري مي‌شوند و وارد چرخه مهارت‌آموزي مي‌شوند و پس از آزمون مدرك بين‌المللي فني و حرفه‌اي را دريافت مي‌كنند.عزت‌الله اكبري تالارپشتي نماينده مردم تهران با توجه به روز ملي كارآفريني به متوليان مهارتي گفت: در راستاي توسعه و حمايت از كارآفريني و مهارت‌آموزي پيشنهاد سازنده‌اي مطرح نماييد كه در جهت پيشبرد اهداف ملي و شكوفايي كشور باشد و با ارايه آن در مجلس با مشورت ساير اعضا به قانون تبديل مي‌شود.وي ادامه داد: بايد چهره كشور را اقتصادي كنيم هم منافع ملي و هم امنيت ملي ما را تامين مي‌كند، بايد از بحث‌هاي بي‌حاصل در حوزه سياسي دوري كنيم و به نيروهاي داخلي اعتماد كنيم.
با حضور نمايندگان محترم مجلس؛ اقبال شاكري نماينده مردم تهران سخنران بعدي بود كه باب كشف استعدادهاي خلاق سخن گفت و تاكيد كرد: توانمندسازي اقشار مختلف جامعه و كشف استعدادهاي خلاق موجب رشد كارآفريني و نوآوري مي‌شود.  وي با ايجاد دانشگاه در جهت ايجاد اشتغال تصريح كرد: ۹۵درصد از دانش‌آموخته‌هاي فني و حرفه‌اي وارد بازار كار شده و با كارآفريني موجب توسعه اقتصادي و مشاغل دانش‌بنيان مي‌شوند.
شاكري نيز گفت: در وزارت علوم به دنبال ايجاد دانشگاه مهارت هستيم.غلامرضا منتظري ديگر نماينده حاضر در همايش كارآفريني اظهار كرد: ريشه فرهنگ از رشد و بالندگي است و هويت انسان‌ها را مي‌سازد. نهادينه شدن فرهنگ مهارت‌آموزي موجب پويايي جامعه مي‌شود. با فراگيري مهارت و بهره‌گيري و الگو قرار دادن بزرگان علمي كشور مي‌توانيد بر بام عزت و منزلت قرار بگيريد.در پايان اين مراسم از فعالان عرصه مهارت، خيرين مهارتي، مهارت آموختگان، كارآفرينان و برگزيدگان آموزش فني و حرفه‌اي با اهداي لوح و جوايز تقدير به عمل آمد و همچنين تعداد 20 مجوز مركز كارآموزي جوار كارگاهي و بين كارگاهي اعطا شد.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون