• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۲۷ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5268 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۹ مرداد

پيش‌بازي تقابل انگليس و آلمان در فينال يورو ۲۰۲۲

بهترين فينال ممكن، يك بازي كلاسيك

مرضيه حسين‌خاني

مرل فرومز، دروازه‌بان تيم آلمان، در مورد بازي امشب گفته: «اين تجربه‌اي است كه يك بار در طول زندگي رخ مي‌دهد. نمي‌شد روياي فينال بهتري را در سر داشت، يعني اينكه در ورزشگاه خودشان با كشور ميزبان روبرو شويد. برگزار‌كنندگان مسابقات هم همين حس را دارند. هيچ راه ديگري براي بيانش وجود ندارد؛ اين يك فينال كلاسيك است، رويدادي كه تاريخ آن نيازي به توضيح ندارد»

انگليس ميزبان قصد دارد پنجمين تيم اروپا شود كه جام قهرماني يورو زنان را بالاي سر مي‌برد. همچنين مي‌خواهد دومين تيم متوالي باشد كه در خانه خود اين كار را انجام مي‌دهد. امشب آنها براي كسب اين عناوين به مصاف آلمان مي‌روند. تيمي كه ۸ بار فاتح مسابقات شده است. 
فينال يورو ۲۰۲۲ امشب با برگزاري ديدار دو دشمن سنتي يعني آلمان و انگليس در ورزشگاه ومبلي لندن به پايان مي‌رسد. اين فينال در حالي برگزار مي‌شود كه تاكنون تنها ۴ كشور موفق به كسب عنوان قهرماني شده‌اند. آلمان ۸ بار، سوئد و نروژ هر كدام دو بار و هلند در سال ۲۰۱۷. 
شيرزن‌ها با پيروزي ۴ بر صفر مقابل سوئد براي نخستين‌بار از سال ۲۰۰۹ به فينال رسيده‌اند. آلمان هم با پيروزي دو بر يك مقابل فرانسه براي نهمين بار به ديدار پاياني راه پيدا كرده است. الكساندر پوپ هر دو گل ژرمن‌ها را به ثمر رساند. 
دو تيم امسال براي دومين بار با هم ديدار مي‌كنند. در يك تورنمنت دوستانه در وولورهمپتون، انگليس سه بر يك به پيروزي دست پيدا كرد. انگلستان هرگز در دو ديدار متوالي موفق به شكست آلمان نشده است. در واقع آنها تا قبل از پيروزي در ماه فوريه در ديدار دوستانه فقط در يكي از ۲۶ بازي به پيروزي دست پيدا كرده بودند. آنها در اين تعداد بازي ۲۱ باخت و ۴ تساوي به ثبت رساندند. 
آخرين برد آلمان در ديدار مقابل انگلستان در يك بازي دوستانه در همين ورزشگاه ومبلي در سال ۲۰۱۹ رقم خورد. آلمان تنها يكي از شش ديدار اخير خود به آلمان را باخته است؛ آن‌هم ديدار رده‌بندي جام جهاني ۲۰۱۵ كانادا كه انگليس با گل دقايق اضافه به پيروزي دست پيدا كرد و سوم شد. 
آخرين فينال يورو زنان انگليس در سال ۲۰۰۹ مقابل همين آلمان بود كه با برد ۶ بر ۲ ژرمن‌ها در هلسينكي به پايان رسيد. اين بزرگ‌ترين برد تاريخ فينال‌هاي يورو است. 
آلمان با زدن ۱۵ گل و دريافت تنها ۴ گل در تمام مسابقات اين دوره از يورو به پيروزي دست پيدا كرده است. آلمان در ۷ بازي از ۸ بازي آخر خود مقابل شيرزن‌ها به پيروزي دست پيدا كرده است از جمله دو برد در هر دو ديدار قبلي دو تيم در ومبلي.
انگليس قصد دارد پس از آلمان سال ۲۰۰۱ و هلند كه با همين سرمربي فعلي شيرزن‌ها يعني سارينا ويگمن در خانه به قهرماني رسيد، سومين كشوري باشد كه از زمان برگزاري مسابقات با آغاز از مرحله گروهي در خانه قهرمان مي‌شود. 
انگليس تاكنون دو بار در فينال‌هاي يورو شكست خورده است. در سال ۱۹۸۴ آنها در فينال در ضربات پنالتي به سوئد باختند. باخت دوم آنها هم در مقابل آلمان در سال ۲۰۰۹ رقم خورد. 
سرمربي آلمان يعني مارتينا ووس تكلنبرگ قصد دارد نهمين قهرماني آلمان را به دست بياورد. تيمي كه در ده دوره حضور در يورو ۸ قهرماني به دست آورده است. 
آلمان در هر ۶ دوره حضور بين سال‌هاي ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۳ در يورو پيروز شده بود تا قبل از اينكه در ۲۰۱۷ مقابل دانمارك در يك‌چهارم نهايي شكست خورد. 
آلمان در راه رسيدن به يورو ۲۰۲۲ در هر ۸ بازي مقدماتي به پيروزي رسيد. ۴۶ گل به ثمر رساند و تنها يك بار دروازه‌اش گشوده شد. 
انگليس در پنج بازي از ۷ بازي اخير خود در اين تورنمنت و در مجموع در هشت بازي اخير خود به پيروزي رسيده و ۱۵ بار موفق به گلزني شده است. 
آلمان هر بار به فينال رسيده قهرمان شده است. پس از سال ۲۰۰۹ اين دومين باري است كه دو تيم در يورو به مصاف هم مي‌روند. نروژ و آلمان در چهار فينال از اين سري مسابقات به مصاف هم رفته‌اند. آلمان دو بار هم در فينال با سوئد روبرو شده است. 
آلمان در ۱۷ بازي از ۱۸ بازي اخير خود در مراحل حذفي يورو پيروز شده است. تنها شكست آنها در سال ۲۰۱۷ مقابل دانماركي رقم خورد كه تا فينال رفت و به هلند باخت. آن شكست به ۱۵ برد متوالي آلمان در مراحل حذفي يورو پايان داد. آخرين باخت آنها در حذفي يورو تا پيش از آن مسابقه برمي‌گشت به شكست سه بر يك از خود دانمارك در پلي‌آف كسب مقام سوم در سال ۱۹۹۳.
 با احتساب ضربات پنالتي آلمان ۲۰ بازي از ۲۳ بازي خود در مراحل حذفي را برده است. جدا از دو باخت مقابل دانمارك ديگر تيم اروپايي كه توانسته آنها را شكست دهد ايتاليا در سال ۱۹۹۳ بوده است. آلمان در تمام ۲۴ بازي مرحله حذفي اروپا گل زده است. 
انگليس در پنج مسابقه اخير خود در يورو زنان پيروز شده است و اين يك ركورد ملي براي آنها در يورو است. بهترين ركورد انگليس يازده برد پياپي در تمامي رقابت‌هاست. 
شيرزن‌ها در ۹ بازي از ۱۰ بازي اخير خود در يورو پيروز شده‌اند. به استثناي شكست دو بر يك مقابل هلند در نيمه‌نهايي ۲۰۱۷ در حالي كه ويگمن سرمربي لاله‌هاي نارنجي بود. 

ستاره‌هاي امشب انگليس: 
فران كربي: ستاره انگليسي‌ها كه در پيروزي سه بر يك مقابل آلمان در ۲۳ فوريه در وقت اضافه گلزني گرد. كربي در آن بازي يك پاس گل هم به وايت داد. اين مهاجم در سه بازي اخير خود در يورو دو گل زده است. گل نخست او در پيروزي ۵ بر صفر مقابل ايرلند شمالي پنجاهمين گل انگليس در يورو بوده است. 
بت ميد: اين زن ۲۷ ساله اولين انگليسي‌اي شد كه در ومبلي هت‌تريك مي‌كند. اين اتفاق در مقدماتي جام جهاني ۲۰۲۳ مقابل ايرلند شمالي در سال ۲۰۲۱ رقم خورد. گل ميد در پيروزي انگليس در نيمه‌نهايي مقابل سوئد ششمين گل او در يورو ۲۰۲۲ بود و او را با ۶ گل در صدر جدول گلزنان قرار داد. تنها آلن شيرر با هفت گل در مسابقات يورو تعداد گل بيشتري براي انگليس به ثمر رسانده است. او با ۵ پاس گل بهترين پاسور مسابقات تا اينجا هم بوده. 

ستاره‌هاي امشب آلمان: 
لينا ماگول: ستاره ۲۷ ساله كه با ضربه كاشته تماشايي در آخرين رويارويي آلمان و انگليس گل تساوي را در شكست سه بر يك تيمش به ثمر رساند. اين بازيكن در يك‌چهارم نهايي مقابل اتريش گل نخست تيمش را زد. او يكي از دو بازيكني است كه در اين يورو به همراه ميد بيشترين گل نخست را به ثمر رسانده است. هر دو دو بار. 
الكساندرا پوپ: ستاره ۳۱ ساله آلمان كه در ديدار دوستانه دو تيم در سال ۲۰۱۹ در ومبلي دروازه انگليس را گشود. اين فوق ستاره كه هم‌اكنون همراه با ميد بهترين گلزن مسابقات است در نيمه‌نهايي به تنهايي هر دو گل تيمش مقابل فرانسه را به ثمر رساند. گل نخست او صدمين گل آلمان در يورو بود. او در هر ۵ بازي آخر خود در يورو گل زده است كه اين ركورد جديدي در مسابقات است. او كاپيتان آلمان است و اميدوار به كسب عنوان قهرماني در خاك دشمن. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون