• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5269 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۰ مرداد

بازيكناني كه بعد از درخشش مقابل يك تيم بزرگ راهي آن تيم شدند

از ستاره اروگوئه‌اي ليورپول تا كارگر كارخانه سوسيس

گروه ورزش

داروين نونيز در ادامه يك روند جالب به ليورپول آمده است. اين بازيكن اروگوئه‌اي فصل گذشته در ليگ قهرمانان اروپا با پيراهن بنفيكا مقابل ليورپول بازي كرد و توانست براي قرمزهاي مرسي‌سايد دردسرساز شود. به شكلي كه ويرجيل فن‌دايك از كوره در رفته بود. داروين تنها بازيكني نيست كه اين كار را كرده است. تاكومي مينامينو در حالي كه در ردبول سالزبورگ بود مقابل ليورپول به ميدان رفت و آن قدر خوب بود كه فصل بعد به جمع شاگردان كلوپ اضافه شد. همين‌طور خريد زمستاني فصل پيش اين تيم يعني لوييز دياز كه در لباس پورتو براي هم‌تيمي‌هاي جديدش صف آرايي كرد. بالاخره بهترين راه براي شناسايي يك بازيكن اين است كه آنها را از نزديك ديد... نونيز در بازي شنبه شب تيمش مقابل منچسترسيتي در نخستين‌باري كه به صورت رسمي پيراهن قرمزها را به تن داشت موفق شد با گرفتن يك پنالتي و زدن يك گل درخششي فوق‌العاده از خود نشان دهد و اولين جام فصل را براي كلوپ به ارمغان بياورد. تنها جامي كه جايش در ويترين افتخارات مربي آلماني خالي بود. به بهانه درخشش نونيز نگاهي مي‌اندازيم به ستاره‌هايي كه بعد از درخشش مقابل يك تيم بزرگ، فصل بعد راهي آن تيم شدند.

كريستيانو رونالدو (منچستريونايتد) 
فرناندو سانتوش سرمربي پرتغال در نوامبر ۲۰۱۶ در نشست خبري گفت: «من او را در تيم قرار دادم و اكنون پشيمان هستم.» سانتوش در مورد رونالدو حرف مي‌زد و بازي سال ۲۰۰۳ مقابل منچستريونايتد كه به انتقال ۱۲.۲ ميليون پوندي اين بازيكن ۱۸‌ساله به منچستريونايتد منجر شد. سانتوش در آن زمان سرمربي اسپورتينگ بود و شاگرد نوجوان او در پيروزي ۳ بر يك تيمش جان اوشي مدافع يونايتد را نابود كرد. رونالدو بعدا اعتراف كرد: «آن شب من باورنكردني بودم. خيلي خوب بازي كردم.»
بازيكنان يونايتد مطمئنا تحت تاثير قرار گرفتند و ريو فرديناند پس از بازي از سر الكس فرگوسن خواست اين بازيكن جوان را به خدمت بگيرد. البته فرگي پير حيله‌گر از قبل رونالدو را مي‌شناخت اما اين عملكرد او را عميقا به فكر فرو برد. مرد اسكاتلندي خيلي سريع قرارداد را براي رونالدو فرستاد تا ۱۳ سال بعد سانتوش در تيم ملي پرتغال از وجود چنين بازيكني سود ببرد. 

آلفردو دي‌استفانو (رئال مادريد) 
در سال ۱۹۵۲ عملكرد يك بازيكن در يك مسابقه باعث شد تا غول‌هاي فوتبال اسپانيا يعني بارسلونا و رئال مادريد به مصاف هم بروند و مسير تاريخ فوتبال تغيير كند. آن بازيكن دي‌استفانو بود و آن مسابقه يك پيروزي شگفت‌انگيز ۴ بر ۲ براي تيم كلمبيايي Millonarios مقابل لوس‌بلانكوس به دنبال داشت. مسابقه‌اي كه در آن پيكان بلوند (لقب دي‌استفانو) دو گل به ثمر رساند. بارسا اولين حركت را انجام داد و با تيم قبلي او يعني ريورپلاته يعني باشگاهي كه صاحب حقوق او بود (دي‌استفانو در سال ۱۹۴۹ در جريان اعتصاب بازيكنان آرژانتيني به كلمبيا نقل‌مكان كرده بود) وارد مذاكره شد. در همان حين رئال با تيم ميلوناريوس كه آلفردو در آن زمان پيراهنش را بر تن مي‌كرد به توافق رسيد. فدراسيون فوتبال اسپانيا كه اين وسط گير كرده بود به فيفا روي آورد و تصميم گرفته شد كه اين مهاجم يكي در ميان هر فصل در يك باشگاه بازي كند و ابتدا هم از مادريد اين پروسه آغاز شود. بارسلونا از اين قرارداد كنار كشيد و دي‌استفانو در طي ۱۱ سال حضور در پايتخت اسپانيا ۸ قهرماني لاليگا و ۵ جام باشگاه‌هاي اروپا به دست آورد.

ويليان (چلسي) 
ويليان در فاصله زماني بين ورود به چلسي از شاختار، به مبلغ ۳۰ ميليون پوند به باشگاه ديگري ملحق شد اما اين دوره نيم‌ساله در آنژي ماخاچ قلعه مدت كوتاهي پس از دو نمايش فوق‌العاده وينگر برزيلي برابر شيرهاي لندن در ليگ قهرمانان اروپا رقم خورد. چلسي در اكتبر سال ۲۰۱۲ دو بر يك از تيم اوكرايني شكست خورد. ويليان در آن بازي پايه‌گذار گل دوم تيمش بود كه فرناندينيو زد. دو هفته بعد در استمفورد بريج در يك بازي هيجان‌انگيز ويليان دو بار موفق به گلزني شد هرچند گل دقيقه ۹۴ موزس پيروزي را از آن لندني‌ها كرد. آنژي تمام ستاره‌هايش را در تابستان سال بعد فروخت اما قبل از آن و در ژانويه ويليان در روز پاياني نقل‌وانتقالات از اين تيم جدا شد. ويليان يك ستاره جذاب بود و در ابتدا به نظر مي‌رسيد اين تاتنهام است كه او را جذب خواهد كرد اما مداخله ديرهنگام چلسي معادلات را به هم زد و اين بازيكن سرعتي راهي استمفوردبريج شد. 

ليام برادي (يوونتوس) 
در سال ۱۹۸۰ ممنوعيت ۱۶‌ساله باشگاه‌هاي ايتاليايي براي جذب بازيكنان خارجي توسط فدراسيون فوتبال اين كشور لغو شد. بنابراين پس از اينكه يوونتوس دو سال پياپي بدون جام قهرماني فصل را به پايان رساند، جيوواني تراپاتوني سرمربي يووه براي خريد برادي هافبك ايرلندي آرسنال با مبلغ ۵۰۰ هزار پوند اقدام كرد. برادي رده‌هاي جوانان را در هايبوري پشت سر گذاشته بود و در سال ۱۹۷۹ همراه با توپچي‌ها جام حذفي را بالاي سر برده بود. اما اين عملكرد او برابر بانوي پير در نيمه نهايي جام در جام اروپا در فصل 80- ۱۹۷۹ بود كه تراپاتوني را مجاب كرد اين بازيكن را به تورين ببرد. بردي در تورين و در جريان برد يك بر صفر تيمش عالي ظاهر شد و بيانكونري را متقاعد كرد كه اين بازيكن را به خدمت بگيرد. سبك زيباي بازي او به يووه كمك كرد تا دو عنوان متوالي در ليگ را به دست آورد. او در سال ۱۹۸۲ راهي سمپدوريا شد تا جا براي يك خارجي ديگر باز شود؛ ميشل پلاتيني.

كريس وادل (تاتنهام) 
در اواخر سال ۱۹۸۴ نيوكاسل بعد از هفت سال موفق شد به سطح اول فوتبال انگلستان برگردد. در آن تيم هيچ كس به اندازه كريس وادل كارگر سابق كارخانه سوسيس و كالباس چشم‌ها را به خود خيره نكرد. آنها در وايت هارت لين در اوايل دسامبر شكست خوردند اما وينگر باشكوه آنها در آن روز مسير حرفه‌اي خود را تغيير داد. همانطور كه وادل اخيرا در يك مصاحبه عنوان كرد: «آن بازي واقعا چيزهاي زيادي را براي من تغيير داد. اولين فصل ما بعد از صعود مجدد به سطح اول بود و ما سه بر يك شكست خورديم اما واقعا خوب بازي كرديم. تيم با گل من يك بر صفر جلو افتاد. آن گل در آن روز خيلي برجسته شد و طي چند روز روزنامه‌ها گفتند تاتنهام مي‌خواهد مرا به خدمت بگيرد. معلوم شد داستان آنها درست بوده و در پايان فصل سفيدهاي لندن با من قرارداد امضا كردند. زماني كه در يك كارخانه سوسيس كار مي‌كردم داشتم بازي گلن هادل براي تاتنهام را نگاه مي‌كردم و با خود مي‌گفتم واي! آنها چه تيمي هستند. سپس پنج يا شش سال بعد من با پيراهن همان تيم از تونل وارد ورزشگاه وايت هارت لين شدم.»

رايان گيگز (منچستريونايتد) 
گيگز اسطوره يونايتد ركورد ۹۶۳ بازي را در ۲۴ سال باشكوه در منچستر به ثبت رساند. با اين حال همه‌چيز مي‌توانست بسيار متفاوت باشد. در سن ۱۳سالگي مرد ولزي در منچسترسيتي مشغول بود. در اين باشگاه گيگز توسط دنيس شوفيلد پيشاهنگ سيتيزن‌ها به عنوان يك ستاره بالقوه شناسايي شد و آنها منتظر بودند رايان ۱۴ ساله شود تا با او قراردادي امضا كنند. متاسفانه (براي سيتي) گيگز توسط هارولد وود ايجنت فوتبال و مهماندار اولدترافورد ديده شد و او اين بازيكن را به سر الكس فرگوسن معرفي كرد. ملي‌پوش آينده ولز كه براي تمرين و تست به تيم سالفورد بويز دعوت شده بود در يك بازي زير ۱۵ سال مقابل يونايتد بازي كرد و سه گل زد و مورد توجه وود قرار گرفت. بعدها از فرگوسن نقل شد كه او گفته: «او يك معدن طلا بود.» در جشن تولد ۱۴‌سالگي گيگز، مرد اسكاتلندي با عقد قراردادي او را به خانه آورد و گيگز ۲۴ سال پيراهن منچستر را به تن كرد.

محمد صلاح (چلسي) 
چگونه مي‌توانيد مانع از گلزني مكرر يك بازيكن به تيم خود شويد؟ با او قرارداد امضا كنيد! چلسي اين كار را در ژانويه ۲۰۱۴ با پرداخت مبلغ ۱۱ ميليون پوند به بازل انجام داد. تابستان قبل از اين اتفاق استمفوردبريج با بازگشت ژوزه مورينيو بسيار داغ بود. او در نخستين بازي چلسي با هدايت مرد پرتغالي در ليگ قهرمانان صلاح كمك كرد تا سوييسي‌ها دو بر يك به پيروزي دست پيدا كنند. كمي بعد از يك ماه بعد فرعون مصري اين شاهكار را تكرار كرد و با يك گل دقايق آخري برد را به بازل هديه داد. مورينيو به اندازه كافي تحت تاثير صلاح قرار گرفته بود چون كمتر از دو ماه بعد صلاح آبي‌پوش شد. او در چلسي زياد به بازي گرفته نمي‌شد. يك روز مورينيو به كنايه گفت: «قبل از هر چيز همين كه او به چلسي گل نمي‌زند اتفاق خوبي است.»

دني درينك‌واتر (لستر) 
بايد حرف نايجل پيرسون سرمربي وقت لستر را باور كرد كه گفت روباه‌ها قبل از به خدمت گرفتن درينك‌واتر در ژانويه ۲۰۱۲ مدتي طولاني او را زيرنظر داشتند اما زمان‌بندي كمي دشوار بود. اين هافبك ۲۱ ساله در آن زمان به صورت قرضي از منچستر در بارنزلي بازي مي‌كرد و آن قدر خوب بود كه قرارداد قرضي او در ۶ ژانويه تا پايان فصل تمديد شد. اما تنها ۶ روز بعد از نمايش جذاب درينك‌واتر در كينگ پاور يعني در تاريخ ۱۴ ژانويه كه او دو پاس گل داد، اين هافبك با مبلغ يك ميليون پوند آبي‌پوش شد. كيت هيل سرمربي بارنزلي خيلي متعجب نشد و گفت: «ما در اين زنجيره غذايي زندگي مي‌كنيم و نمي‌توانيم با لستر رقابت كنيم. آنها بازيكني كه ما در حال پرورش او بوديم را گرفتند. من معتقدم او يك روز ليگ برتري خواهد شد. اين فوتبال است و البته چنين شرايطي شرم‌آور ولي ما ادامه مي‌دهيم.» بعدها ثابت شد ايمان او به دني بيجا نبوده است. 
 
لوسيو (اينترناسيونال) 
لوسيو قبل از اينكه با تيم‌هاي بايرن مونيخ و اينترميلان قهرمان بوندسليگا و سري آ و ليگ قهرمانان اروپا شود در شرايط غيرمعمولي در برزيل مشغول يك استراحت طولاني اجباري بود. 
اين مدافع در سن ۱۸‌سالگي به صورت قرضي در گوارا باشگاه شهر خود در پلانالتينا بازي مي‌كرد. در دور مقدماتي كوپاي برزيل در سال ۱۹۹۷ تيم او در ديداري كه همه بازيكنانش دوست دارند آن را فراموش كنند شكست سنگيني مقابل اينترناسيونال تجربه كرد. لوسيو به مجله ورزشي برزيلي پلاكار گفت: «در مسابقه‌اي كه به اينتر ۷ بر صفر باختيم ديده شدم. با اين حال من قدردان آن مسابقه هستم.» جاي تعجب نيست كه لوسيو از آن بازي به نيكي ياد مي‌كند. اينترناسيونال بعد از عملكرد آن نوجوان در آن بازي با او قرارداد امضا كرد و دوران حرفه‌اي لوسيو شامل ۱۰۵ بازي ملي و كسب عنوان قهرماني جهان در سال ۲۰۰۲ شروع شد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون