• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5271 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ مرداد

جانشين ايمن الظواهري چه كسي است؟

سيف العدل، نظريه‌پرداز امنيتي تروريست‌ها

سيف العدل كه از او به عنوان شخصيتي بسيار مورد احترام در صفوف القاعده ياد مي‌شود، تنها بازمانده پنج شخصيت اصلي خواهد بود كه بالقوه مي‌تواند رهبري القاعده را در دست گيرد. به گزارش بي‌بي‌سي، حمزه بن‌لادن، پسر رهبر سابق القاعده كه پيش از اين گمان مي‌رفت جانشين الظواهري بشود، سال ۲۰۱۹ توسط ماموران امريكايي در جريان عملياتي ضدتروريستي در مرز پاكستان و افغانستان كشته شد. بنا به دلايل امنيتي سيف‌العدل سال‌ها خود را مخفي كرده بود و حتي القاعده هم كمتر از او حرفي به ميان مي‌آورد، جز آنكه در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ خبر زنده بودن او را اعلام كرد. سيف‌العدل (كه سيف العادل هم خوانده مي‌شود) از پيكارجويان كهنه‌كار و يكي از معدود بنيانگذاران زنده القاعده است و به ندرت در رسانه‌ها حاضر شده است. نام او در صدر فهرست تروريست‌هاي تحت‌ تعقيب اف‌بي‌آي قرار دارد و براي هر‌گونه اطلاعاتي كه منجر به دستگيري او شود جايزه تعيين شده است. در اطلاعيه پليس فدرال امريكا، تاريخ تولد او ۱۹۶۰ يا ۱۹۶۳ نوشته شده است.به گزارش اف‌بي‌آي، العدل از اعضاي «جهاد اسلامي مصر» بوده است، گروهي كه پيش از اين ظواهري رهبر آن بود.همانند ابو‌محمد ‌المصري، العدل هم متهم به همدستي در بمب‌گذاري‌هاي سال ۱۹۹۸ سفارت‌هاي امريكا در تانزانيا و كنياست. او همچنين از نام‌هاي مستعار جهادي «عابر سبيل» و «محمد صلاح‌الدين زيدان» هم استفاده مي‌كرده است.
در فوريه ۲۰۱۷، القاعده‌ با پخش سخنراني قديمي سيف العدل، اشاره مي‌كند كه او هنوز زنده است. سخنراني مربوط به سال ۲۰۰۰ بود كه به اهميت آدم‌ربايي براي جهادي‌ها اشاره مي‌كند و از يهودي‌‌ها، امريكايي‌ها و بريتانيايي‌ها به عنوان هدف نام مي‌برد.
در آگوست ۲۰۱۹، حاميان القاعده به‌طور گسترده توصيه‌هاي بدون تاريخ سيف‌العدل را دربار‌ه وضعيت جهاد در سوريه بازنشر مي‌كنند، بدون آنكه به محل استقرار او اشاره‌اي كنند فقط اشاره مي‌كنند كه او هنوز زنده است. سيف‌العدل در گذشته به‌طور گسترده در زمينه «اطلاعات و امنيت» مي‌نوشت و توصيه‌هاي دقيقي درمورد موضوعاتي مثل آدم‌ربايي و «خانه‌هاي امن» به جهادي‌ها مي‌كرد كه نشان‌دهنده تجربه او در جنگ و امور امنيتي و استراتژيك بود.او همچنين مجموعه جزوه‌هايي با عناوين «بحران و نسيم تغيير» دارد كه در آن به موضوعاتي با محور «انقلاب»، «جنگ انقلابي»، «استراتژي»، و«جنگ‌هاي چريكي» پرداخته است. حدود دو سال پيش طرفداران القاعده كانالي در شبكه پيام‌رسان تلگرام باز كردند كه در آن نوشته‌هاي سيف‌العدل را منتشر مي‌كنند. در اين كانال از العدل به عنوان «قائد‎» نام مي‌برند كه به معني «رهبر و فرمانده» است. آكادمي نظامي ايالات متحده امريكا (وست‌پوينت) در يكي از مطالب خود در ماه مارس ۲۰۱۶، سيف‌العدل را يكي از موثرترين سردمداران القاعده ناميده و گفته است كه او يكي از معدود رهبراني است كه از دوران پيش از يازده سپتامبر باقي مانده‌اند و در مقام و رتبه‌اي است كه مي‌تواند موقعيت فعلي رهبر القاعده، ايمن الظواهري، را تصاحب كند.
آوريل 2020، وقتي هواداران داعش براساس اخباري مي‌گفتند كه الظواهري يا مرده يا ناتوان شده است، برخي ادعا كردند كه سيف‌العدل رهبري القاعده را به دست گرفته است و مخفيانه آن را اداره مي‌كند. 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون