• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5271 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۲ مرداد

ايمن الظواهري كه بود؟

پزشكي كه تروريست شد

ايمن الظواهري در نوزدهم ژوئن ۱۹۵۱ در خانواده‌اي سرشناس در قاهره مصر به دنيا آمد. پدربزرگ ايمن الظواهري امام دانشگاه اسلامي الازهر بود و پدرش دكتر داروساز و استاد دانشگاه قاهره بود.او در نوجواني به خاطر عضويت در گروه اخوان‌المسلمين به زندان افتاد و سپس با ادامه تحصيلاتش متخصص چشم پزشكي شد و در قاهره به طبابت پرداخت.
الظواهري در سال ۱۹۷۳ به همراه هم‌فكرانش گروه جهاد اسلامي را در مصر تاسيس كرد. در پي ترور انور سادات، رييس‌جمهوري اسبق مصر به دست پيروان اين گروه در سال ۱۹۸۱، ايمن الظواهري به همراه صدها تن ديگر به زندان افتاد. او پس از سه سال از زندان آزاد شد و به عربستان سعودي و سپس براي كمك به مجاهدين افغان و جنگجويان عرب به پيشاور پاكستان رفت. در سال ۱۹۹۳ آقاي الظواهري به رهبري جهاد اسلامي مصر انتخاب شد و به مبارزه خونيني براي سرنگون كردن حكومت اين كشور دست زد. امريكا در سال ۱۹۹۷ آقاي الظواهري را مسوول كشتار توريست‌هاي غربي در اقصر مصر معرفي كرد.دو سال بعد يك محكمه نظامي در مصر به صورت غيابي او را به مرگ محكوم كرد.
الظواهري در اين سال‌ها با هويت جعلي به كشورهاي مختلفي مانند سوييس، روسيه، بلغارستان، عراق، ايران و دانمارك سفر كرد. نقش الظواهري در هدايت القاعده باعث شد تا كه دولت امريكا براي دستگيري او ۲۵ ميليون دلار جايزه تعيين كند .او در سال ۱۹۹۶ به خاطر انقضاي ويزا به مدت ۶ ماه در جمهوري چچن در بازداشت نيروهاي امنيتي روسيه قرار گرفت. 
در سال ۱۹۹۷ ايمن الظواهري به جلال‌آباد افغانستان به نزد اسامه بن‌لادن رفت تا با القاعده براي «جهاد با يهودي‌ها و صليبي‌ها متحد شود.» او دست راست اسامه بن‌لادن شد و در بسياري از تصميم‌گيري‌هاي مهم اين گروه نقش داشت.تشكيل اين جبهه متحد با بمب‌گذاري در دو سفارتخانه امريكا در كنيا و تانزانيا و كشته شدن ۲۲۳ نفر همراه شد.امريكايي‌ها با شنود مكالمات الظواهري متوجه نقش بن‌لادن و القاعده در اين حمله شدند و دو هفته بعد به تلافي آن، با موشك به مقر القاعده در افغانستان حمله كردند.بعد از حمله امريكا به افغانستان و فروپاشي حكومت طالبان، ايمن الظواهري همانند بن‌لادن به مناطق صعب‌العبور گريخت.
بعد از كشته شدن اسامه بن‌لادن در سال 2011 الظواهري رهبري القاعده را برعهده گرفت. او در اين سال‌ها از مخفيگاه‌هاي خود فعاليت مي‌كرد اما با بالا گرفتن فعاليت گروه‌هاي جهادي مختلف در سراسر جهان و ظهور داعش از نفوذ او كاسته شده بود.
سرنگوني حكومت افغانستان و بازگشت طالبان باعث شد تا الظواهري در ابتداي سال جاري ميلادي به خانواده خود در كابل بپيوندد و در اين شهر ساكن شود. نيروهاي اطلاعاتي امريكا با شناسايي مخفيگاه جديد ايمن الظواهري براي كشتن او برنامه‌ريزي كردند و نهايتا او را در سي و يكم ژوييه در سن ۷۱سالگي از پا در آوردند.

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون