• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5273 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ مرداد

۱۵ كودك فلسطيني در تهاجم سه روز اسراييل به غزه شهيد شدند

آتش‌بس بر پايه شروط جهاد اسلامي

گروه جهان

تهاجم سه روزه ارتش رژيم اسراييل به غزه باعث شهادت ۴۴ فلسطيني از جمله ۱۵ كودك و زخمي شدن دست‌كم ۳۶۰ نفر شد. جمعه هفته گذشته، همزمان با سفر زياد نخاله، دبيركل جهاد اسلامي فلسطين به تهران، حمله به غزه را با هدف قرار دادن يكي از فرماندهان شاخه نظامي جهاد اسلامي فلسطين آغاز كرد. ارتش اسراييل در عمليات جديد خود به صورت ويژه فرماندهان گردان‌هاي قدس، شاخه نظامي جهاد اسلامي فلسطين را در دستور كار قرار داده ‌بود. روز جمعه نخستين حمله اسراييل با هدف قرار دادن منزل مسكوني تيسير الجعبري، فرمانده بخش شمالي گردان‌هاي قدس آغاز شد و روز يكشنبه هم خالد منصور، فرمانده بخش جنوبي گردان‌هاي قدس، در رفح هدف ترور هدفمند ارتش رژيم اسراييل قرار گرفت. بر اساس گزارش‌ها در اين حملات دست‌كم ۱۲ رزمنده جنبش جهاد اسلامي فلسطين به شهادت رسيدند. جهاد اسلامي فلسطين در واكنش به ترورهاي ارتش اسراييل، موشك‌باران گسترده‌اي را عليه شهرك‌ها و شهرهاي يهودي‌نشين در مناطق اشغالي ۱۹۴۸ آغاز كرد.در پي واكنش جهاد اسلامي به حملات به غزه، مقام‌هاي اسراييلي از بعدازظهر يكشنبه، اظهارنظر در مورد ضرورت پايان درگيري‌ها را اعلام كردند. يايير لاپيد، نخست‌وزير اسراييل بعدازظهر يكشنبه مدعي شده ‌بود كه اهداف اين رژيم از حمله به غزه محقق شده است و ديگر نيازي به استمرار عمليات وجود ندارد. روز يكشنبه نيز رونن بار، رييس شين بت، سازمان امنيت عمومي اسراييل، در نشست امنيتي كابينه اين رژيم بر ضرورت پايان عمليات نظامي عليه غزه از بيم اشتباهاتي كه ممكن است تل‌آويو را درگير يك عمليات نظامي گسترده و ناخواسته كند، تاكيد كرد. وب‌سايت «واللا» به نقل از دو وزير كه در اين نشست شركت كرده بودند، مدعي شد كه رونن بار گفته، اين عمليات به اهداف خود از جمله جدايي ميان حماس و جهاد اسلامي –بنا به ادعاي وي- رسيده است. در ادامه اين گزارش آمده، به صورت كلي مقامات ارشد صهيونيست معتقدند كه عمليات بايد متوقف شود اما شرايط هنوز فراهم نشده است.

آسيب‌هاي حملات اسراييل به غزه
به گزارش آناتولي، وزارت بهداشت نوار غزه (وابسته به حماس) با پايان آتش‌بس از شهادت ۴۵ فلسطيني از جمله ۱۵ كودك و ۴ زن و زخمي شدن ۳۶۰ تن در حملات هوايي و موشكي و توپخانه‌اي ارتش اسراييل به نوار غزه خبر داد. وزارت مسكن فلسطين در نوار غزه در بيانيه‌اي اعلام كرد كه طي ۳ روز حملات جنگنده‌هاي اسراييلي به نوار غزه، به ۱۷۴۶ واحد مسكوني خسارت وارد شده است. در اين بيانيه آمده است كه در اين حملات ۱۸ واحد مسكوني به كلي تخريب شده و ۷۱ واحد ديگر نيز خسارت ديده و ديگر قابل سكونت نيستند. همچنين اين حملات باعث از كارافتادن نيروگاه توليد برق غزه و نيز آتش‌سوزي در ده‌ها هكتار زمين‌هاي كشاورزي نوار غزه شده است. جنبش جهاد اسلامي نيز در واكنش به اين حملات صدها راكت به سمت مناطق گوناگون اسراييل شليك كرد كه موجب آسيب ديدن برخي ساختمان‌ها به خصوص در شهرك‌هاي اطراف نوار غزه و نيز شهر عسقلان شد.
آتش‌بس با ميانجيگري مصر
اين نبرد سه روزه، يكشنبه شب با ميانجيگري مصر متوقف شد. بر اساس توافق آتش‌بسي كه متن آن در رسانه‌ها منتشر شده، مصر متعهد شده است براي آزادي خليل عواوده، از سران جنبش جهاد اسلامي كه در زندان اسراييل است و درمان وي تلاش كند. همچنين مصر متعهد است كه براي آزادي بسام سعدي در كوتاه‌ترين زمان ممكن اقدام كند. دو شرط ديگر آتش‌بس از سرگيري سوخت‌رساني به غزه به ويژه براي استفاده در نيروگاه برق اين منطقه و همچنين كاهش محاصره اين‌ باريكه بود. به گفته زياد نخاله، دبيركل جهاد اسلامي كه در يك نشست خبري در تهران در خصوص اين آتش‌بس سخن مي‌گفت، اين توافق آتش‌بس هيچ بند و ماده محرمانه ندارد و در صورت اجرا نشدن كامل همه بندها آن، جنگ عليه اسراييل دوباره از سر گرفته خواهد شد. مقام‌هاي جهاد اسلامي تاكيد كرده‌اند كه توان موشكي اين گروه باعث شده است تا اسراييل به دنبال آتش‌بس باشد و شروط مقاومت را براي پذيرش آتش‌بس قبول كند.سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان هم يكشنبه شب در سخنراني خود تاكيد كرد: «جهاد اسلامي آتش‌بس را اعلام كرد و تل‌آويو مشخص بود كه به دنبال توقف جنگ است، زيرا بيش از اين توان تحمل موشك‌هاي مقاومت را نداشت.»
زياد نخاله: مقاومت معادلات مختلفي را به دشمن تحميل مي‌كند
زياد نخاله، يكشنبه شب همزمان با آغاز آتش‌بس جديد در غزه از تهران در يك نشست مطبوعاتي با اشاره به مقاومت مثال زدني فلسطيني‌ها در برابر تجاوزات افزود: «مردم فلسطين به ويژه گردان‌هاي قدس دستاورد بزرگي به دست آوردند.» وي با اشاره به جنگ طي روزهاي گذشته گفت: «۵۸ شهرك صهيونيستي به‌طور همزمان در تيررس موشك‌هاي گردان‌هاي سرايا القدس قرار داشتند و موشك‌هايي در اختيار داشتيم كه مي‌توانستند تمام شهرك‌هاي صهيونيستي را هدف قرار دهند.» نخاله در ادامه نشست خبري افزود: «نيروهاي اشغالگر نتوانستند يك متر هم در غزه پيشروي كنند، اما ما توانستيم موازنه ترور را تثبيت كنيم.» وي با اشاره به اينكه اشغالگران نمي‌توانند هيچ شرط و شروطي براي ما تعيين كنند، گفت: «رژيم صهيونسيتي براي آزادي شيخ بسام السعدي و خليل العواده تحت فشار مقاومت قرار داشت. مقاومت امروز معادلات مختلفي را به دشمن تحميل مي‌كند.» دبيركل جهاد در ادامه افزود: «تاكيد مي‌كنم كه اگر دشمن به شروط ما پايبند نباشد، آتش‌بس را باطل مي‌دانيم و جنگ دوباره از سر گرفته مي‌شود.»
فوزي برهوم، سخنگوي حماس با اشاره به پايان درگيري‌هاي اخير در غزه گفت: «اين دور از درگيري‌ها مرحله‌اي از مراحل نبرد با دشمن صهيونيستي بود و اين نبرد جز با زوال و نابودي رژيم اشغالگر پايان نخواهد يافت.» وي تاكيد كرد: «اين درگيري‌ها ثابت كرد كه هيچ‌گونه تجاوز و اشغالگري بدون هزينه نخواهد بود.» به گفته اين مقام حماس: «دور كنوني حملات و تجاوزات دشمن صهيونيستي عليه غزه، بار ديگر جنايات هولناك و فجيع اين رژيم و كشتار فلسطينيان را براي جهانيان برملا كرد.» برهوم در پايان گفت: «جناياتي كه عليه غزه شاهد بوديم، بار ديگر خطرات پروژه عادي‌سازي روابط با دشمن صهيونيستي و تلاش براي ادغام اين رژيم در منطقه در قبال ناديده گرفتن ملت فلسطين و حقوق آن را ثابت كرد.»
استمرار جنايات اسراييل ناشي از عادي‌سازي روابط برخي كشورهاست
سپاه پاسداران ايران در بيانيه‌اي با محكوميت شديد جنايت جديد اسراييل عليه ملت مظلوم فلسطين و حمله وحشيانه به غزه، خطاي محاسباتي اسراييلي‌ها را موجب شعله‌ورتر شدن مقاومت اسلامي فلسطين و كوتاه شدن مسير فروپاشي رژيم اشغالگر و غاصب دانست. بيانيه سپاه پاسداران ايران در پي حمله اخير اسراييلي‌ها به غزه، تداوم جنايات اسراييل عليه ملت مظلوم فلسطين را محصول تن دادن برخي دولت‌هاي عربي به منويات نظام سلطه و استكبار در عادي‌سازي روابط با رژيم غاصب و اشغالگر قدس قلمداد و بيان كرده است: خط سازش و عادي‌سازي روابط برخي كشور‌هاي عربي با رژيم جعلي و جلاد صهيونيستي نه تنها به تضمين امنيت صهيونيست‌ها منجر نخواهد شد‌، بلكه ظرفيت‌هاي مقاومت‌هاي اسلامي و ضد صهيونيستي در بين ملت‌هاي مسلمان را ارتقا و همانند گدازه‌هاي آتش بر سر اشغالگران سرزمين فلسطين فرود خواهد آورد.
شكست رويكرد اسراييل در برابر غزه
روزنامه اسراييلي هاآرتص در سرمقاله دوشنبه خود نوشت: «اين عمليات نظامي، ابعاد ديگري از شكست كامل سياست اسراييل در قبال غزه را نشان داد؛ زيرا دوره‌هاي خشونت‌آميز درگيري‌ها بيشتر تكرار شد و روال زندگي شهرك‌نشينان را بارها و بارها بر هم زد.» به گزارش فارس، هاآرتص ضمن اولويت دادن به نوار غزه در منافع رژيم صهيونيستي نوشت: «براي جلوگيري از اين روند احمقانه اسراييل، با اشاره به سياست تل‌آويو در قبال غزه، بايد در مرحله اول براي «بازسازي غزه و گسترش مجوزهاي ورود مصالح و كالاهاي ساختماني، علاوه بر بهبود وضعيت اقتصادي و اجتماعي در اين نوار كار كرد.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون