• ۱۴۰۳ جمعه ۲۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5273 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۱۸ مرداد

خبر

تاكيد بر روشن شدن ابعاد اقدام تروريستي در سركنسولگري ايران در مزارشريف
وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در سالروز حادثه تروريستي شهادت ديپلمات‌هاي ايراني در مزار شريف بيانيه‌اي صادر كرد. در اين بيانيه آمده است: هفدهم مردادماه يادآور خاطرات بسيار تلخي است كه در سال ۱۳۷۷ بر دستگاه سياست خارجي و ملت ايران تحميل شد. ۲۴ سال پيش و در بحبوحه نبردهاي داخلي افغانستان و در پي ورود نيروهاي طالبان به شهر مزار شريف، بر خلاف تعهدات اخلاقي، انساني و بين‌المللي به نمايندگي كشورمان در شهر مزار شريف حمله شد و ديپلمات‌ها و خبرنگار جمهوري اسلامي ايران به شهادت رسيدند. اين بيانيه مي‌افزايد: محكوميت گسترده آن جنايت از سوي جامعه بين‌المللي و نيز همدلي و همدردي خاطره‌انگيز مردم نجيب افغانستان، جلوه‌هاي درخشاني از يگانگي مردمان دو كشور را رقم زد و موجب شد جمهوري اسلامي ايران خويشتندارانه و بزرگ‌منشانه، بر اساس مصالح عاليه دو ملت، در كنار خواهران و برادران افغانستاني خود بايستد و از خواست و اراده آنان حمايت كند. در اين بيانيه آمده است: مردم و دولت جمهوري اسلامي ايران همواره در كنار ملت مظلوم افغانستان ايستاده و از هر راه‌حلي كه منجر به صلح، ثبات و آرامش پايدار به نفع مردم در اين كشور شود و پاسدار دستاورد سال‌ها مجاهدت در برابر اشغال خارجي و حراست از خون شهداي عزيز افغانستان باشد، پشتيباني مي‌كند. تجربه نشان مي‌دهد كه هم‌اكنون نيز تشكيل دولتي متشكل از همه نخبگان افغانستاني به نمايندگي از تمامي سلايق و اقوام عزيز اين كشور كه احساس تعلق مردم افغانستان نسبت به آن دولت را به همراه آورد، مي‌تواند راهگشاي مسير افغانستان رنجديده به سمت توسعه، پيشرفت و آباداني و افزايش توان مقابله مردم در برابر فشارها و تحريم‌هاي ظالمانه غرب باشد. اين بيانيه مي‌افزايد: وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران بار ديگر ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي عزيز حادثه مزارشريف و محكوم كردن آن جنايت فراموش‌نشدني، بر ضرورت روشن شدن ابعاد حادثه به عنوان مطالبه‌اي قطعي تاكيد مي‌كند. همزماني سالگرد اين حادثه تروريستي در سال جاري با عاشوراي حسيني را مغتنم شمرده، رحمت و رضوان الهي را براي همه شهدا به ويژه شهداي مظلوم حادثه تروريستي مزارشريف مسالت مي‌كنيم.


واكنش ايران به هتك حرمت قرآن مجيد در آلمان
در پي اقدام تحريك‌آميز تعداد قليلي از معاندين در اهانت به كلام‌الله مجيد و مقدسات اسلامي در شهر هامبورگ، كاردار سفارت آلمان در غياب سفير اين كشور، توسط رييس اداره اول غرب اروپا به وزارت امور خارجه احضار شد. رييس اداره اول غرب اروپا، ضمن محكوم كردن اهانت صورت‌گرفته در ايام تاسوعاي حسيني، آن را مصداق بارز نفرت‌پراكني، خشونت و افراطي‌گري دانست. رييس اداره اول غرب اروپا خاطرنشان ساخت: جمهوري اسلامي ايران در اين خصوص دولت آلمان را مسوول مي‌داند و خواستار برخورد قاطع با عوامل اين اقدام موهن است. همچنين ناصر كنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه اقدام تحريك‌آميز تعداد اندكي از معاندان در هتك حرمت قرآن مجيد و اهانت به مقدسات اسلامي در برابر مركز اسلامي هامبورگ در آلمان، در روز تاسوعاي حسيني را شديدا محكوم كرد. سخنگوي وزارت امور خارجه تاكيد كرد: اين اقدام هتاكانه، مصداق بارز فتنه‌انگيزي و نفرت‌پراكني است و از سوي همه مسلمانان، موحدان و وجدان‌هاي پاك و معتقدان به همزيستي و گفت‌وگوي بين اديان قويا محكوم است. كنعاني همچنين نسبت به پيامدها و عواقب خطرناك اينگونه اقدامات جسارت‌آميز و فتنه‌انگيزانه هشدار داد و افزود: اينگونه جسارت‌ها نسبت به مقدسات اسلامي، وجه ديگري از افراطي‌گري و خشونت‌آفريني تكفيري و داعشي است كه برخورد قوي و بازدارنده عليه آن از مسووليت‌هاي دولت‌هاي مدعي حقوق بشر، آزادي و دموكراسي است. سخنگوي دستگاه ديپلماسي ضمن پاسخگو دانستن دولت آلمان در قبال اين واقعه تاسف‌بار، تاكيد كرد: منتظر واكنش فوري، شديد و صريح آلمان در برخورد با عوامل اين اقدام توهين‌آميز و پيگيري سريع قضايي براي پيشگيري از تكرار چنين اقداماتي هستيم.


چين به رزمايش اطراف تايوان ادامه مي‌دهد
وزارت دفاع چين، از برگزاري رزمايش نظامي جديدي در روز دوشنبه در دريا و حريم هوايي اطراف تايوان خبر داد. به گزارش ايرنا از رويترز به نقل از وزارت دفاع چين، ارتش چين يك روز پس از پايان برنامه‌ريزي شده بزرگ‌ترين مانورهاي تاريخ خود در اعتراض به سفر هفته گذشته نانسي پلوسي، رييس مجلس نمايندگان امريكا، از برگزاري رزمايش نظامي جديدي در روز دوشنبه در دريا و حريم هوايي اطراف تايوان خبر داد. فرماندهي ارتش شرق چين اعلام كرد: «تمرينات مشتركي را با تمركز بر عمليات ضد زيردريايي و حمله دريايي انجام خواهد داد كه اين نگراني برخي از تحليلگران امنيتي و ديپلمات‌ها را از ادامه فشار پكن بر قدرت دفاع تايوان تاييد مي‌كند.» سفر هفته گذشته پلوسي به تايوان خشم چين را برانگيخت. مدت زمان و مكان دقيق آخرين مانورها هنوز مشخص نيست، اما تايوان قبلا محدوديت‌هاي پروازي را در نزديكي شش منطقه تمريني قبلي چين در اطراف جزيره كاهش داده است.


۲ كشتي ديگر حامل غلات بنادر اوكراين را ترك كردند 
 وزارت دفاع تركيه اعلام كرد كه دو كشتي حاوي غلات دوشنبه بنادر اوكراين را ترك كردند. به گزارش ايلنا به نقل از روسيا اليوم، وزارت دفاع تركيه اعلام كرد كه دو كشتي حاوي غلات دوشنبه بنادر اوكراين را ترك كردند. اين بيانيه افزود: «در چارچوب كار مركز مشترك هماهنگي، صادرات غلات از اوكراين ادامه دارد. امروز دوشنبه كشتي ساكورا با ۱۱ هزار تن دانه سويا اوكراين را به مقصد ايتاليا ترك كرد.» در ادامه اين بيانيه همچنين آمده است: «كشتي آريزونا نيز با ۴۸ هزار و ۴۵۸ تن ذرت نيز به سمت اسكندريه حركت كرده است.»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون