• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5274 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ مرداد

خبر جهان

نصرالله: يمن، امروز تجلي واقعي كربلاي حسيني است

دبيركل حزب‌الله لبنان روز سه‌شنبه در مراسمي در ضاحيه بيروت براي بزرگداشت عاشوراي حسيني گفت كه حزب‌الله همواره كنار فلسطين مي‌ماند. به گزارش ايسنا و به نقل از الميادين، سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در اين سخنراني در ميان جمع كثيري از عاشقان آن حضرت و حاضران در راهپيمايي كه از مجتمع سيدالشهدا آغاز شد، همچنين با مردم مبارز يمن و آرمان آنها تجديد بيعت كرد و گفت: آنچه در يمن اتفاق مي‌افتد فجيع‌ترين انواع وحشيگري در سال‌هاي اخير است. وي افزود: يمني‌ها به‌رغم محاصره و تمام درد و زخم‌هاي‌شان در مناسبت‌هاي مذهبي حضور دارند. مردم يمن تجسم و تجلي واقعي كربلاي حسيني هستند و ما معتقديم كه ياري يمن يكي از واجبات برعهده آزادگان جهان است. درباره عراق نيز دبيركل حزب‌الله لبنان گفت: اميدواريم كه همه برادران عزيز عراقي بتوانند بر مرحله دشوار فعلي غلبه كنند. ما از عراقي‌ها مي‌خواهيم تا اختلافات را براي نجات عراق كنار بگذارند. در خصوص سوريه هم نصرالله با بيان اينكه سوريه به‌رغم عبور از جنگ جهاني كه عليه آن آغاز شده، همچنان از محاصره رنج مي‌برد، عنوان داشت: مردم برخي كشورها از جمله در غزه، سوريه و يمن از محاصره با هدف تحقير رنج مي‌برند، اما جهان نسبت به آن ساكت است. ايشان در اين سخنراني به شهيد سپهبد قاسم سليماني و مهدي المهندس، شهداي مقاومت اشاره كرد و گفت: ايران قبله اسلام و قلب محور مقاومت خواهد ماند. درباره وضعيت در لبنان هم دبيركل حزب‌الله گفت: ما در لبنان به‌رغم مواجهه با محاصره و تحريم‌ها به دنبال آينده‌اي بهتر براي لبنان آزاد و عزيز هستيم و هر دستي را كه به سمت دارايي و ثروت‌هاي لبنان دراز شود، قطع مي‌كنيم همان‌طور كه هر گونه دست‌درازي به خاك لبنان را بي‌جواب نمي‌گذاريم. من به دشمن مي‌گويم كه لبنان و مردم آن غارت ثروت خود را نمي‌پذيرند و ما براي هر احتمالي آماده هستيم. در روزهاي آينده منتظر جواب دشمن (اسراييل) به خواسته‌هاي لبنان درباره ترسيم مرزهاي دريايي هستيم. 

عفو بين‌الملل: پاي درستي گزارش اوكراين مي‌ايستيم

سازمان عفو بين‌الملل در پي نارضايتي‌هايي كه گزارش‌اش درباره متهم كردن ارتش اوكراين به در خطر انداختن جان غيرنظاميان در ميان طرف‌ها و كشورهاي غربي مخالف با روسيه برانگيخت، اعلام كرد كه از بابت ناراحتي كه اين گزارش‌اش در ميان اين طرف‌ها ايجاد كرده متاسف است، اما همچنان پاي درست بودن محتواي اين گزارش ايستاده و بر آن تاكيد دارد. به گزارش يورونيوز، گزارش چند روز پيش عفو بين‌الملل كه در آن كي‌يف را متهم به خطرآفريني براي جان غيرنظاميان كرده بود با موجي از واكنش‌هاي خشمگينانه مقامات اوكرايني و غربي مواجه شد كه حتي تا روز دوشنبه نيز ادامه يافت. اين طرف‌هاي ناراضي نويسندگان اين گزارش را متهم كردند به اينكه اين گزارش آنها به عنوان يك توجيه ديگر براي مسكو در قبال بمباران‌هاي فزاينده‌اش در هفته‌هاي اخير خدمت خواهد كرد. اين گروه حقوق بشري با اين وجود اعلام كرد كه از بابت رنجشي كه اين گزارش‌اش در ميان اين طرف‌هاي مخالف با روسيه از جمله ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهور اوكراين ايجاد كرده و تحولاتي نظير استعفاي رييس دفتر اين سازمان در شهر كي‌ف را رقم زده، متاسف است. در اين ميان هيات روسيه در شهر ژنو در توييتي نوشت: اگر يك ساختمان غيرنظامي «براي مقاصد نظامي مورد استفاده قرار بگيرد، اين ساختمان هدفي مشروع براي يك حمله دقيق است». 
اين توييت به نوبه خود واكنش‌هاي منفي بيشتري را در ميان طرف‌هاي مخالف با روسيه در پي داشت. عفو بين‌الملل گزارش خود را روز پنجشنبه منتشر و در آن عنوان كرد حضور سربازان اوكرايني در مناطق مسكوني خطرات عليه جان غيرنظاميان را در جريان حمله روسيه افزايش داده است. عفو بين‌الملل در بيانيه خود به منظور ابراز تاسف گفت: گروه عفو بين‌الملل عميقا از بابت ناراحتي و خشمي كه بيانيه مطبوعاتي ما در مورد تاكتيك‌هاي جنگي ارتش اوكراين ايجاد كرده، متاسف است. در ادامه اين بيانيه تصريح شد: اولويت عفو بين‌الملل در قبال اين جنگ و هر جنگ ديگري تضمين محافظت از غيرنظاميان است. در حقيقت اين تنها هدف ما به هنگام منتشر ساختن اين مطلب تحقيقاتي اخير بود. در حالي كه ما كاملا پاي درست بودن يافته‌هاي‌مان مي‌ايستيم از بابت رنجشي كه ايجاد كرده است، متاسفيم. زلنسكي پيش‌تر عفو بين‌الملل را متهم كرده بود به اينكه تلاش دارد مسووليت را از روسيه در قبال حمله به اوكراين سلب كند.

زلنسكي:  تمام مردم روسيه را تحريم كنيد

ولوديمير زلنسكي، رييس‌جمهوري اوكراين به روزنامه واشنگتن‌پست گفت: كشورهاي غربي بايد مرزهاي خود را به روي همه روس‌ها ببندند. او ادعا كرد: «مهم‌ترين تحريم‌ها (عليه روسيه) بستن مرزهاست، زيرا روس‌ها اراضي ديگران را تصرف مي‌كنند. روس‌ها بايد تا زماني كه فلسفه خود را تغيير نداده‌اند در دنياي خود زندگي كنند.» به عقيده وي، اين ممنوعيت بايد شامل آن دسته از روس‌هايي نيز كه كشورشان را در اعتراض به اقدامات دولت‌شان ترك كردند، بشود. او در ادامه اين ادعاهاي خود گفت: «هر نوع تبعه روس...آنها را وادارشان كنيد به روسيه برگردند.» به نظر او، كل جمعيت روسيه بايد مسوول دانسته شوند. او گفت: مردم اين دولت (روسيه) را انتخاب كردند و با آن مبارزه نمي‌كنند، با آن بحث نمي‌كنند و بر سر آن فرياد نمي‌زنند. زلنسكي همچنين تحريم‌هاي فعلي عليه روسيه را «ضعيف و ناكارآمد» خواند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون