• ۱۴۰۳ دوشنبه ۳۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5274 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۱۹ مرداد

رييس سازمان توسعه تجارت خبر داد

آغاز واردات كالا با استفاده از رمزارزها

علي رضا پيمان پاك، رييس سازمان توسعه تجارت از آغاز ثبت سفارش واردات با استفاده از رمزارزها خبر داد. 
رييس سازمان توسعه تجارت در صفحه شخصي خود در توييتر نوشت: اين هفته اولين ثبت سفارش رسمي واردات با رمز ارز به ارزشي معادل ۱۰ ميليون دلار با موفقيت صورت گرفت. به گفته وي، تا پايان شهريور‌ماه جاري، استفاده از رمز ارزها و قراردادهاي هوشمند به صورت گسترده در تجارت خارجي به كشورهاي هدف عموميت خواهد يافت.
بهره‌گيري از رمز ارز صرفا براي تأمين ارز واردات كشور است
پيش از اين هيات دولت در پاييز ۱۳۹۹ مصوب كرده بود: بر اساس اين اصلاحيه، رمز ارزهاي استخراج شده بر اساس مجوزهاي صادره اين تصويب‌نامه صرفاً براي تأمين ارز واردات كشور و براساس مقرراتي كه بانك مركزي تعيين مي‌كند، قابل مبادله خواهند بود. همچنين، استخراج‌كنندگان بايد رمز ارز دست اول توليدشده را تا سقف مجاز و به صورت مستقيم (بدون واسطه) به كانال‌هاي معرفي شده بانك مركزي عرضه كنند.
ميزان انرژي مصرفي از سوي وزارت نيرو تدوين مي‌شود
افزون بر اين، سقف مجاز رمز ارز استخراج شده و قابل مبادله توسط هر واحد استخراج‌كننده، بر اساس ميزان انرژي مصرف شده از سوي آن واحد، طبق دستورالعملي كه توسط وزارت نيرو تدوين مي‌شود، تعيين و به صورت دوره‌اي به بانك مركزي اعلام مي‌شود. در زمستان سال گذشته نيز جلسه كارگروه مشترك ارزي ميان وزارت صمت و بانك مركزي براي نهايي كردن ساز و كار استفاده از رمزارزها در تجارت خارجي برگزار و مقدمات اجرايي آن تصويب شده بود.
استفاده از رمزارزها در تجارت خارجي فراهم شد
از نخستين‌باري كه عليرضا پيمان پاك رييس سازمان توسعه تجارت به تلاش اين سازمان براي استفاده از رمزارزها در تجارت خارجي اشاره كرده، حدود 7 ماه مي‌گذرد؛ او در تاريخ شانزدهم دي پارسال در حساب كاربري خود در پيام‌رسان توييتر اعلام كرده بود كه طبق مصوبه اولين جلسه كارگروه مشترك ارزي بين وزارت صمت و بانك مركزي، با هدف تسهيل تجارت خارجي، سازوكار استفاده از رمزارز‌ها در حوزه تجارت خارجي بايد نهايي شود.پيمان‌پاك همچنين روز نوزدهم دي ماه سال گذشته گفته است: سامانه‌هاي بلاكچين مبتني بر پايه ارز‌هاي مختلف، مي‌توانند سازوكاري ايجاد كنند كه طرفين تجاري براساس آن به يكديگر تضمين متقابل بدهند و رمزارز‌ها مي‌تواند وسيله‌اي براي انتقال اعتبار صادركننده به واردكننده كالا باشد. در حال كار بر روي سازوكار اين سامانه هستيم كه بخش بين‌المللي آن انجام شده و تا دو هفته آينده اتصال سامانه رمزارز به سامانه‌هايي مانند سامانه جامع تجارت، تعريف و ابزاري مي‌شود.رييس سازمان توسعه تجارت در تاريخ بيستم بهمن‌ماه‌ ۱۴۰۰ نيز، در نشست هم‌انديشي مقامات دولتي با فعالان اقتصادي، از مذاكرات اين سازمان با بانك مركزي براي جايگزيني سامانه‌هاي بلاك چين با «ال سي» در حوزه تجارت خارجي خبر داده بود. به گفته او، هدف از اجراي اين طرح، دور زدن تحريم‌هاست؛ اما هنوز سازوكار آن و موانعي كه ممكن است سازمان توسعه تجارت در پيشبرد اين هدف با آنها مواجه شود، مشخص نيست.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون