• ۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5277 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۳ مرداد

نگاهي به افتتاحيه نه چندان جذاب ليگ بيست و دوم

ساپينتو يكي از جان‌هايش را از دست داد

گروه ورزش

افتتاحيه ليگ برتر با بازي سپاهان و استقلال مي‌توانست يك اتفاق خوب باشد؛ به خاطر تقابل دو مربي پرتغالي كه تازه امسال به ليگ ايران آمدند و روي نيمكت دو مدعي اصلي كسب عنوان قهرماني نشستند. با اين حال بازي دو تيم در ورزشگاه خالي از تماشاچي آزادي آن چيزي نبود كه هواداران انتظار داشتند. 

در كيفيت پايين بازي اپنينگ ليگ همين بس كه تا دقيقه 20 بازي هر دو تيم نزديك به 10خطا انجام دادند، بازي بي‌نهايت پراشتباه دنبال مي‌شد و تا دقيقه 44 كه يك كاشته از فاصله سي و چند متري نصيب اميد نورافكن و تيم سپاهان شد، دو تيم حتي شوت داخل چهارچوب كه هيچ، شوت به سمت دروازه هم نداشتند. كيفيت پايين چمن و رفتار عجيب و غريب صداوسيما و بي‌ربط‌گويي دو مجري فوتبال برتر هم در كنار اين بازي بي‌كيفيت روي اعصاب هواداران بود. 
در نيمه دوم اوضاع به همين منوال نماند و مورايس نشان داد كه چه مربي باهوشي است. او با تعويض و تغيير چيدمان بازيكنان در يك وضعيت شطرنج‌گونه ساپينتو را غافلگير كرد و در حالي كه استقلال از لحاظ كيفي تفاوتي با نيمه نخست نداشت، اين سپاهان بود كه تيم برتر ميدان نشان داد و اگر مهاجمين اين تيم كمي دقت مي‌كردند شايد استقلال افتتاحيه را با يك شكست سنگين پشت سر مي‌گذاشت. تيمي كه تمام فصل قبل را نباخته بود و تا به حال هم سابقه نداشت در بازي افتتاحيه ليگ شكست بخورد مقابل سپاهان دو- هيچ باخت. 
اينكه چرا بايد در شروع ليگ و آن هم در مسابقه‌اي كه دو رقيب اصلي كسب عنوان قهرماني روبه‌روي هم قرار گرفته‌اند، تماشاچيان شاهد يك بازي كم كيفيت باشند، سوال بي‌پاسخ چند سال اخير فوتبال ايران است. در سال‌هاي گذشته بهانه‌هايي مثل تاثير بدنسازي و خستگي بازيكنان مطرح مي‌شد و برخي مربيان مدعي بودند چند هفته زمان نياز است تا تيم به مرز آمادگي برسد. اظهارنظر خنده‌داري كه اگر در مورد تيم‌هاي اروپايي به كار برده شود، مساوي است با مرگ آن تيم! انگار كه تيمي مثل رئال مادريد با اين بهانه كه تازه فصل بدنسازي را پشت سر گذاشته چند هفته اول لاليگا را از دست بدهد! علم فوتبال بدون شك تا به آنجايي پيشرفت كرده كه بتواند به نوعي برنامه‌ريزي كند كه تيم‌ها علاوه بر پشت سر گذاشتن يك فصل بدنسازي سخت و پرفشار و انجام چند بازي دوستانه با آمادگي صددرصد وارد مسابقات شوند. هيچ تيمي حاضر نيست حتي يك هفته را به اين شكل از دست بدهد و اگر باشگاهي پيدا شود كه چنين اشتباهي مرتكب شود، بلافاصله جريمه خواهد شد. 
مساله آشنا نبودن سرمربي با بازيكنان هم مطرح مي‌شود كه آن هم چندان محلي از اعراب ندارد. هم مورايس و هم ساپينتو بيشتر از يك ماه است كه تيم را در اختيار دارند و در چند بازي دوستانه روي نيمكت اين تيم‌ها نشسته‌اند. بنابراين واقعا نمي‌توان دليل منطقي براي شروع‌هاي كم كيفيت ليگ عنوان كرد. جز اينكه گفته شود بازيكنان هنوز از حال و هواي تعطيلات خارج نشده‌اند و ذهن‌شان جاي ديگري است!
استقلال مدل ساپينتو در بازي افتتاحيه هيچ نسبتي با تيم قهرمان فصل گذشته ليگ كه بدون باخت قهرمان شد، نداشت. نه صرفا از لحاظ چيدمان بازيكنان كه از لحاظ ذهنيت و نظم در بازي. استقلال مرد پرتغالي دست‌كم در بازي اول پراشتباه و نامنظم ظاهر شد. در دفاع ولنگار كار مي‌كرد و ذهنيت خاصي براي بازگشت به مسابقه نداشت. دقيقا تمام فاكتورهايي كه تيم فصل پيش فرهاد مجيدي داشت. ممكن است برخي كارشناسان بالاخره توانسته باشند نيمچه فرمي از بازي استقلال بيرون بكشند، اما احتمالا اگر نظر اكثريت هواداران اين تيم پرسيده شود، آنها نمي‌توانند به اين سوال پاسخ دهند كه استقلال چگونه مي‌خواست به گل برسد؟ 
در طرف مقابل گرچه سپاهان هم بازي باكيفيتي به نمايش نگذاشت، اما نشان داد دقيقا در طول 90 دقيقه بازي دنبال چه چيزي است. آنها در نيمه اول استقلال را مهار كردند و در نيمه دوم با بازپس‌گيري سريع توپ و انتقال سريع به خط حمله براي خود موقعيت‌سازي كردند. سپاهان روي همين حربه دو بار دروازه حسيني بهترين گلر فصل قبل ليگ را باز كرد و اگر مهاجمين اين تيم دقت كرده بودند باز هم به گل مي‌رسيد و باخت آبي‌ها سنگين‌تر مي‌شد. اتفاقي كه مي‌توانست همين بدو كار تبديل به يك بحران در اردوي استقلال شود. 
شكي نيست كه نمي‌توان كيفيت دو سرمربي پرتغالي و تيم‌هايي كه زير نظر آنها كار مي‌كنند را در يك بازي سنجيد. مثال‌هاي زيادي وجود دارد كه نشان مي‌دهد زمان دادن به مربي بسيار مهم است. نمونه داخلي‌اش استراماچوني است كه در شروع كار نتايج خوبي با استقلال نگرفت و در ادامه تبديل به يكي از بهترين‌هاي ليگ شد. يا حتي خود برانكو زماني كه در ميانه فصل هدايت پرسپوليس را برعهده گرفت. اين زمان بدون شك به ساپينتو داده خواهد شد و با اضافه شدن چند بازيكن اصلي نظير صالح حرداني و آمادگي محبي به اضافه كاوه رضايي و مهدي قايدي دست مربي پرتغالي باز خواهد شد. سپاهان هم مي‌تواند زير نظر مورايس هر روز پيشرفت كند تا نقشه‌هاي سرمربي را در بازي‌هاي بعد به شكل بهتري به اجرا درآورد. 
فعلا روي كاغذ سپاهان برنده يك بازي فينال‌گونه شده و با روحيه صددرصدي راهي بازي‌هاي بعد خواهد شد. آنها در آزادي ميخ خود را محكم كوبيدند و نشان دادند به چيزي جز قهرماني در اين فصل رضايت نخواهند داد. اما ساپينتو با اينكه مورد حمايت همه هواداران و كارشناسان قرار گرفته و همه از دادن زمان به او حرف مي‌زنند، يكي از جان‌هايش را از دست داده و بدون شك با يك باخت ديگر در همين هفته‌هاي اول بلافاصله از «مربي هيجان‌انگيز با قلب آبي» تبديل مي‌شود به «معلوم نيست اين را از كجا پيدا كرده‌اند». ساپينتو حتما در اين مورد توجيه شده و مي‌داند در فوتبال ايران فاصله تشويق صدهزار نفري ايسلندي با شعار حيا كن رها كن شايد كمتر از چند دقيقه باشد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون