• ۱۴۰۳ دوشنبه ۱۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5278 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد

خبر

روسيه: توافق نهايي درباره احياي برجام احتمالا هفته آينده حاصل مي‌شود

ميخاييل اوليانوف، نماينده دايم روسيه در سازمان‌هاي بين‌المللي در وين در مصاحبه با ايتارتاس گفت: در صورت پيشرفت مطلوب اوضاع، توافق نهايي بر سر احياي برنامه جامع اقدام مشترك (برجام) درباره برنامه هسته‌اي ايران ممكن است تا هفته آينده حاصل شود. در صورت پيشرفت مطلوب شرايط، شايد تا هفته آينده توافق حاصل شود. اگرچه، اين در صورتي ممكن است كه همه كشور‌هاي شركت‌كننده در گفت‌وگو‌هاي وين با نسخه متني كه هماهنگ‌كنندگان اروپايي هشتم آگوست ارايه كردند، موافقت كنند. (درباره اينكه) آيا اصلاحيه‌ها و مخالفت‌هايي ظاهر مي‌شود، در حال حاضر پيش‌بيني درباره تحولات بيشتر دشوار است. بايد تا آغاز هفته آينده منتظر بمانيم. هماهنگ‌كنندگان اتحاديه اروپا اصلاحيه‌هايي در متن ايجاد كرده‌اند كه در حال حاضر روي ميز است. اين متن اتحاديه اروپا نيست، بلكه متن تدوين شده توسط همه شركت‌كنندگان در گفت‌وگو‌هايي است كه از آوريل گذشته ادامه داشته است. نمايندگان اتحاديه اروپا به عنوان هماهنگ‌كننده مي‌توانند گزينه‌هايي براي توافق پيشنهاد كنند كه اين كار را كردند. در واقع ظاهرا امريكا موافقت كرده است و در عين حال ايران هنوز موضع خود را درباره اين متن اعلام نكرده است و به همين دليل درباره مسائلي كه ايران هنوز ممكن است داشته باشد گمانه‌زني نخواهم كرد.»


سفر معاون وزير خارجه به كابل 

سفارت ايران در كابل از سفر معاون كنسولي وزارت خارجه اين كشور به كابل براي رايزني با مقامات طالبان خبر داد. سفارت ايران در كابل روز گذشته در توييتي نوشت: «عليرضا بيكدلي، معاون كنسولي وزارت خارجه ايران به منظور مذاكره با مقامات افغانستان پيرامون همكاري‌هاي كنسولي، قانونمند كردن سفرهاي غيرقانوني اتباع افغانستان به ايران، امنيت مرزهاي مشترك و صدور رواديد متقاضيان سفر به كربلا در ايام اربعين، به افغانستان سفر كرده است.» اين در حالي است كه پس از به قدرت رسيدن طالبان چندين بار تنش مرزي ميان اعضاي اين گروه با مرزبانان ايراني در مرز مشترك رخ داده است.  در آخرين مورد درگيري مرز مشترك دو كشور در ولايت نيمروز افغانستان رخ داده كه طالبان پس از اين حادثه اعلام كرد كه اين درگيري مختصر مرزي به پايان رسيده و تلاش مي‌شود تا از اتفاقات مشابه جلوگيري شود. در همين حال هياتي از وزارت نيرو به سرپرستي «علي‌اكبر محرابيان» روز پنجشنبه گذشته براي پيگيري حقابه به كابل سفر و با مقامات طالبان رايزني كرد. براساس اعلام وزارت انرژي و آب دولت طالبان در اين ديدار هيات ايراني بر عملي‌سازي معاهده ۱۳۵۱ هـ ش درياي هلمند ميان افغانستان و ايران، تاكيد كرده است. همچنين هيات ايراني براي همكاري در بخش‌هاي توليد و صادرات برق و پروژه‌هاي انتقال آب به شهرهاي بزرگ ابراز آمادگي كرد.

آغاز به كار سفير كويت در تهران 

بدر عبدالله المنيخ، سفير جديد دولت كويت در جمهوري اسلامي ايران، روز شنبه در آغاز ماموريت خود در ديدار با حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه رونوشت استوارنامه خود را تقديم كرد. دولت كويت در سال ١٣٩۴ و پس از حمله به سفارت عربستان در تهران، در اقدامي هماهنگ با تعداد ديگري از كشورهاي شوراي همكاري خليج‌فارس، تعداد ديپلمات‌هاي خود را در ايران كاهش داد و سفير خود را به جهت مشورت به كويت فراخواند و از آن سال سفارت با كاردار اداره شد. وزير امور خارجه كشورمان ماه گذشته در يك گفت‌وگوي تلويزيوني گفت: امارات تصميم گرفته سفير به تهران اعزام كند و به زودي سفير امارات وارد تهران مي‌شود. كويت سفير خود را معرفي كرده و ما هم موافقت خود را اعلام كرديم و ظرف روزهاي آينده سفير جديد كويت وارد تهران مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون