• ۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5278 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۲۴ مرداد

جمعه شب يا فولاد يا پرسپوليس يا هر دو وارد بحران خواهند شد!

گل بزن وگرنه قهرماني بي‌قهرماني!

گروه ورزش

از سه تيم نخستي كه شانس اول قهرماني در مسابقات ليگ امسال نام برده مي‌شود يك تيم برنده شده، يك تيم باخته و يك تيم در بازي مقابل تيم ده نفره امتياز از دست داده. در مثلث دوم قهرماني هم همين شرايط حاكم بوده. با اين شرايط آيا همچنان مي‌توان مدعيان را به شكل سنتي شناسايي كرد؟

سپاهان و گل‌گهر دو تيم برنده از ميان ۶ مدعي اصلي و فرعي كسب عنوان قهرماني ليگ امسال بودند. اتفاقا هر دوي اين تيم‌ها مقابل دو مدعي ديگر يعني استقلال و تراكتور به برتري دست پيدا كردند. در ديگر ديدارها پرسپوليس مقابل تيم ده‌نفره ذوب‌آهن و فولاد مقابل صنعت نفت آبادان به تساوي صفر - صفر رضايت دادند. در شماره روز گذشته به صورت مفصل به استقلال و سپاهان پرداختيم و در ادامه وضعيت ۴ مدعي ديگر را بررسي خواهيم كرد.

گل بزن وگرنه قهرماني بي‌قهرماني!
سرخ‌ها در شرايطي مقابل ذوب‌آهن قرار گرفتند كه خيلي‌ها اين تيم را كهكشاني‌هاي ليگ امسال مي‌دانند. با اين حال در همان بازي اول مشخص شد تيم يحيي گل‌محمدي تيم كاملي نيست. آن‌هم به يك دليل واضح: تيم نمي‌تواند گل بزند. مشكل پرسپوليس مقابل ذوب‌آهن از فصل قبل به اين فصل سرايت كرده است. درست از زماني كه شهريار مغانلو تهران را به مقصد اصفهان ترك كرد و عيسي آل‌كثير با مصدوميت مواجه شد و نخواست به موقع درمان شود. حضور مهدي عبدي كه از زمان مطرح شدنش روز به روز ولنگارتر و بي‌تمركزتر بازي مي‌كند در كنار شرزود تميرف ازبك و حامد پاكدل كه اين روزها مصدوم است، نتوانسته اين مشكل را برطرف كند. مهاجمان پرسپوليس علاوه بر اينكه در امر تمام‌كنندگي دچار مشكل هستند در فضاسازي هم نمي‌توانند به تيم كمك كنند. بدون شك يكي از راه‌هاي خلق موقعيت براي تيم‌ها جايگيري‌ها و جابه‌جايي‌هاي مهاجم نوك تيم است. كاري كه انگار سه مهاجم فعلي پرسپوليس علاقه‌اي به انجام آن ندارند. هواداران پرسپوليس اميدوارند با اضافه شدن لوكاديا مهاجم هلندي جديد تيم اين مشكل برطرف شود. با اين وجود دير اضافه شدن اين مهاجم و نبودن در تمرينات بدنسازي و بازي‌هاي دوستانه ممكن است به دير هماهنگ شدن او با تيم منجر شود و سرخ‌ها چند امتياز ديگر در اين بين از دست بدهند. به هر حال پرواضح است كه يحيي گل‌محمدي اگر مي‌خواهد همانند فصل پيش چند هفته مانده به پايان از قهرماني نااميد نشود بايد روي تك‌تك امتيازات حساسيت به خرج بدهد نه اينكه به راحتي بگذارد يك تيم ده‌نفره با تساوي بدون گل زمين بازي را جلوي پرسپوليس ترك كند. 

قلعه هزار امتيازي
امير قلعه‌نويي و تيمش يعني گل‌گهر مثل سال‌هاي گذشته فصل را به خوبي شروع كردند. آنها توانستند يكي از مدعيان اين فصل يعني تراكتور را با نتيجه دو بر يك شكست دهند. امير قلعه‌نويي با كسب اين سه امتياز، مجموع امتيازات خود را در ادوار ليگ برتر و با تيم‌هاي مختلف به عدد ۱۰۰۲ رساند. او تنها مربي تاريخ ليگ ايران است كه مجموع امتيازات خود را ۴ رقمي مي‌كند. در سمت مقابل تراكتور كه چند فصلي مي‌شود شروع خوب در ليگ ندارد اين فصل نيز به همان سياق سابق استارت زد و حتي قربان برديف سرشناس هم نتوانست براي تي‌تي‌ها سنت‌شكني كند. گل‌گهر در فصول قبل هم نمايش‌هاي خوبي در ابتدا نشان داده بود اما هر بار به دلايلي از ماندن در كورس قهرماني بازمانده بود. يك بار به دليل افت تيمي و يك بار هم به خاطر پرونده انضباطي. حال بايد ديد قلعه‌نويي و تيمش كه نسبت به فصل قبل تغيير چنداني نكرده و البته به آن صورت تقويت هم نشده آيا مي‌تواند روند خوب خود را ادامه دهد يا خير. اما قربان برديف احتمالا در همين بدو كار فهميده با چه شرايط سختي روبه‌روست. او گرچه مربي باهوش و باتجربه‌اي به حساب مي‌آيد و مهره‌هاي خوبي نظير اسدي و صفا هادي و ريكاردو آلوز كه در بازي مقابل گل‌گهر خيلي خوب ظاهر شد را در اختيار گرفته ولي مثل همه مربيان ديگر تراكتور چندان فرصتي ندارد. شايد به او گفته شده باشد كه خيالش از بابت حمايت مديريت باشگاه راحت باشد اما اين قولي است كه به تمام مربيان اخراج شده تراكتور در چند فصل اخير داده شده بود. مربياني كه با سلام و صلوات به تبريز رفتند و بعضا كارشان حتي به نيم‌فصل هم نكشيد. برديوف بايد خيلي مراقب باشد قرباني نحوه مديريت زنوزي و دوستانش در تيم تراكتور نشود. 

توقف سرمربي احتمالي تيم ملي
فولاد خوزستان و جواد نكونام يكي از پرخبرترين تيم‌ها و افراد در فصل‌ نقل‌وانتقالات تابستاني بودند. تيم خوزستاني كه بايد در مرحله يك‌هشتم نهايي ليگ قهرمانان آسيا به ميدان برود امسال تلاش كرده تيمي در حد موفقيت در آسيا بسازد و به همان نسبت در ليگ هم مدعي باشد. حضور وريا غفوري چهره جنجالي پنجره تابستاني در فولاد رخدادي بود كه نام اين تيم را براي مدتي به عنوان سرتيتر خبرها به رخ كشيد. خود جواد نكونام هم كه بعد از خداحافظي فرهاد مجيدي به عنوان سرمربي احتمالي استقلال معرفي و بعد به عنوان جانشين اسكوچيچ از او ياد شد از چهره‌هاي خبرساز چند ماه گذشته بود. فردي كه خيلي‌ها دوست داشتند تيم تحت هدايت او را در اين فصل ببينند. با اين حال بازي نخست براي نكو و شاگردانش چندان خوب پيش نرفت و آنها مقابل تيمي ديگر از منطقه جنوب يعني صنعت نفت آبادان به تساوي بدون گل رضايت دادند. هرچند در پايان بازي نكونام به‌شدت نسبت به داوري معترض بود اما خود نكونام بهتر از هر كسي مي‌داند براي كسب عنوان قهرماني يا دست‌كم ايستادن روي سه سكوي نخست ليگ جايي براي چنين اعتراضاتي وجود ندارد و آنها بايد از بازي‌هاي خانگي مقابل تيم‌هايي نظير صنعت نفت آبادان كه بيشتر براي بقا يا كسب رتبه‌هاي ميان جدول مي‌جنگند تنها به كسب سه امتياز رضايت دهند. 
يكي از اتفاقات جالب هفته بعدي تقابل دو تيم از جمع اين مدعيان در هفته بعد است. دو تيمي كه نتيجه قابل قبولي در هفته نخست نگرفته‌اند يعني پرسپوليس و فولاد. اگر هركدام از اين دو تيم در بازي بعدي هم امتياز از دست بدهند قطعا در همين ابتداي فصل دچار بحران خواهند شد. چيزي كه نه يحيي گل‌محمدي و نه جواد نكونام راضي به آن نيستند اما گريزي از آن نيست. يكي از اين دو تيم يا هر دو در پايان هفته بعد جزو تيم‌هاي دچار حاشيه ليگ خواهند بود. 

 

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون