• ۱۴۰۳ شنبه ۱۵ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5281 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۲۷ مرداد

چه كساني مي‌خواهند جادوگر آسيا را حذف كنند؟

درباره شرف علي كريمي و فرهنگ نذري

استوري علي كريمي در مورد فرهنگ نذري دادن در ايام محرم با واكنش شديد يك منبري معروف مواجه شد. علي كريمي روز تاسوعا در اينستاگرامش نوشت: «ميلياردها تومان خرج مي‌كنيم نذري بدهيم و در پايان آرزوي شفاي بيماري را داريم كه براي نداشتن پول درمان مي‌ميرد.» چند روز بعد يكي از منبري‌هاي سرشناس تهران به نام حامدرضا معاونيان كه اتفاقا در اينستاگرام هم حسابي فعال و پرمخاطب است در يك سخنراني علي كريمي را بي‌شرف، احمق و الدنگ ناميد و درنهايت با جمع بستن تمام فوتباليست‌ها آنها را گروهي ناميد كه پول ميلياردي مي‌گيرند و در فساد غرقند و دم از فقرا مي‌زنند. معاونيان بعد از بالا گرفتن واكنش‌ها در فضاي مجازي پستي از ليست تيم پرسپوليس با دستمزدهاي احتمالي منتشر و همان حرف‌ها را در كپشن تكرار كرد، البته با كامنت بسته. 
مدتي بعد علي كريمي هم با همان روحيه هميشگي يك پست اينستاگرامي خطاب به معاونيان گذاشت و همان كلمات را به خود او نسبت داد و با تاكيد روي باز بودن كامنت‌ها از مردم خواست خودشان قضاوت كنند. در فاصله كمتر از يك ساعت نزديك به ۱۵۰ هزار كامنت زير پست علي كريمي درج شد. شهرداري تهران در اقدامي خودجوش اقدام به جمع‌آوري بيلبوردهاي تبليغاتي جادوگر آسيا از سطح شهر نمود! به شكلي كه برخي گفتند علي كريمي ممنوع‌التصوير شده. 
اين‌ بار نخست نيست كه جدال لفظي فوتباليست‌هاي سرشناس با برخي چهره‌هاي ارزشي-مذهبي در فضاي رسانه‌اي و مجازي بالا مي‌گيرد. پيش از اين رائفي‌پور و حسن عباسي اظهاراتي عليه فوتباليست‌ها بيان كردند كه واكنش جامعه فوتبال را به دنبال داشت.
در اين بين چند سالي مي‌شود كه برخي از مردم مي‌گويند بهتر است هزينه حج، هزينه نذري دادن يا هر هزينه‌‌اي كه در مناسك مذهبي انجام مي‌شود در مصارف خيريه صرف شود. استوري علي كريمي هم در واقع كشف خودش نبوده، بلكه پيامي بازنشر شده است كه در روزهاي محرم يا ايام حج به شكل ديگري دست به دست مي‌شود. در سمت مقابل قشر مذهبي براساس همان منطق مي‌گويند چرا به كساني كه پول‌شان را صرف سفر به تركيه يا كشورهاي اروپايي يا كنسرت‌هاي گران مي‌كنند گفته نمي‌شود كه حواس‌شان به فقرا باشد؟
استوري كريمي و سخنراني معاونيان دوباره همين بحث را به شكل داغ‌تري وسط كشيد. بيشتر كاربران فضاي مجازي با انتقاد از رفتار شتابزده شهرداري تهران كه به تقليد از برخي نهادها اين روزها فقط مشغول تقابل‌سازي است بحث‌هاي زيادي پيرامون اظهارات دو طرف دعوا به اشتراك گذاشتند. 
مخالفان استوري علي كريمي نوشتند فرهنگ نذري دادن براي يك آدم معتقد نشأت گرفته از دستورات ديني و توصيه اولياي الهي است و صرفا مربوط به اين نمي‌شود كه عده‌اي جمع شوند و غذا بخورند و دعا كنند فردي شفا بگيرد. اصلا نذري دادن فقط بحث غذا نيست. گاهي ممكن است يك نفر نذر كند خرج چند بيمار بي‌بضاعت را بدهد يا در منطقه‌اي محروم بيمارستان بسازد يا از اين دست كارها. 
كما اينكه اين كار كم‌ و بيش در كشور از سوي برخي خيرين از جمله خود فوتباليست‌ها صورت مي‌گيرد. مخالفان كريمي مي‌گويند فرد معتقد به نذري دادن نذر مي‌كند تا گرهي از كار خودش يا فردي يا افرادي باز شود. گرهي كه شايد پول هم نتواند آن را باز كند. برخي ديگر از مخالفان كريمي تاكيد مي‌كنند هر فردي صاحب اختيار اموالش است و مي‌تواند آن را در مسيري كه دلش مي‌خواهد خرج كند. يكي نذري مي‌دهد و يكي برج مي‌سازد. يك نفر دوست دارد برود مكه و يك نفر آنتاليا. يك نفر مي‌رود كربلا و يك نفر كيش. در اين ميان يك استثنا وجود دارد و آن هم نذري دادن و هزينه كردن از اموال دولتي و بيت‌المال است. گاهي ديده شده برخي مديران و چهره‌هاي صاحب منصب از پول مردم اقدام به راه‌اندازي سفره‌هاي نذري يا افطاري مي‌كنند، سفر زيارتي مي‌روند يا به ديگران هديه مي‌دهند. اقدامي كه بارها با مخالفت عموم مردم و مقامات دولت همراه شده و بحثي است جدا. 
در سمت مقابل منتقدين اظهارات معاونيان جدا از متعجب شدن بابت توهين‌هاي زشت او به علي كريمي و استفاده از الفاظ نابجا روي منبر تاكيد مي‌كنند علي كريمي ستاره‌اي است كه هرچه درآورده حاصل دسترنج خودش بوده. اين دسته كه عموما فوتبالي هستند مي‌گويند يك روز بايد بحث درآمدهاي ميلياردي بازيكنان فوتبال براي هميشه بسته شود. اينكه تا يك چهره فوتبالي كه درآمد خوبي دارد از فقر يا مشكلات مردم مي‌گويد عده‌اي جواب مي‌دهند «تو كه ميلياردي پول مي‌گيري در مورد اين مسائل حرف نزن» يك جايي بايد تمام شود.
 يك بار براي هميشه همه بايد بدانند فوتباليست جماعت نه فقط در ايران كه در هر جاي دنيا جزو قشر مرفه جامعه محسوب مي‌شود. دليل ساده‌اي هم دارد: يك فوتباليست بخشي از سيستمي است كه گردش مالي بسيار زيادي دارد و طبيعي است كه درآمد بيشتري هم نصيبش شود. عجيب است كه عده‌اي انتظار دارند فوتباليست‌ها مشكل فقر را در يك جامعه چند ده ميليوني برطرف كنند. كل فوتباليست‌هاي مملكت تمام دارايي‌شان را هم بگذارند روي هم خرج يك ماه يارانه مردم نمي‌شود. اين گروه تاكيد مي‌كنند حل شدن مشكل فقر وظيفه دولت است نه فوتباليست‌ها. مشكل فقر در ايران به خاطر چند ميليارد توماني كه بازيكن پرسپوليس يا استقلال گرفته به وجود نيامده كه اگر آنها اين پول را نگيرند برطرف شود. آيا فوتباليست‌ها مي‌توانند كمكي ولو كوچك به هم‌وطنان‌شان كنند؟ قطعا مي‌توانند و بارها هم انجام داده‌اند. كما اينكه رسول خادم قهرمان المپيك در پستي حمايتي از علي كريمي نوشت جادوگر فوتبال آسيا دو ميليارد تومان براي خريد تبلت و گوشي براي بچه‌ها در مناطق محروم هزينه كرد. البته در جامعه‌اي كه شكاف طبقاتي زياد شود ناگزير چنين مقايسه‌هايي پيش مي‌آيد. هر كارگري كه ماهي شش، هفت ميليون تومان درآمد دارد با شنيدن دستمزد ۱۰ ميلياردي فلان بازيكن به‌هم مي‌ريزد ولي اين نبايد به يك تحليل سطحي ختم شود كه آن فوتباليست در حال خوردن حق آن كارگر است. حداقل از يك منبري معروف با يك جامعه هدف بالا انتظار نمي‌رود اين‌قدر سطحي در مورد مساله دستمزد بازيكنان اظهارنظر كند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون