• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5282 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۹ مرداد

خبر ديپلماسي

تلاش وزارت خارجه  براي آزادي تبعه ايراني در عربستان
حسين اميرعبداللهيان، وزير امور خارجه عصر پنجشنبه در گفت‌وگو با پدر «خليل دردمند» حاجي ايراني كه بعد از پايان مناسك حج در مكه مكرمه از سوي پليس بازداشت شده است، ضمن احوالپرسي و دلجويي از خانواده‌اش، وي را در جريان اقدامات انجام‌شده از سوي وزارت امور خارجه از ابتدا تاكنون قرار داد و تاكيد كرد: اين وزارتخانه تمام توان خود را براي آزادي هرچه سريع‌تر اين تبعه كشورمان به كار گرفته است. وزير امور خارجه ايران ابراز اميدواري كرد با مساعدت عربستان، تنها بازمانده حجاج كشورمان به كشور بازگردد. اميرعبداللهيان در روزهاي اخير هم در گفت‌وگوي جداگانه با وزراي امور خارجه عراق و عمان خواستار مساعدت آنان براي آزادي سريع‌تر اين تبعه كشورمان شد. اداره كل كنسولي وزارت امور خارجه نيز به صورت فعال موضوع را در دست پيگيري داشته و تا آزادي اين شهروند كشورمان به انجام وظيفه خود عمل خواهد كرد و موضوع به صورت جدي در دستوركار اداره كل كنسولي وزارت امور خارجه قرار دارد.


كنعاني:
دولت امريكا ركورددار مداخله و كودتا عليه كشورهاي مستقل است

ناصر كنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران روز جمعه ۲۸ مرداد و در سالروز كودتاي ۲۸ مرداد در توييتي نوشت: دولت امريكا ركورددار مداخله و حمله نظامي و كودتا عليه كشورها و دولت‌هاي مستقل است. وي افزود: كودتاي ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ عليه دولت ملي ايران، نمونه بارزي از اين تاريخ سياه است. كنعاني پرسيد: آيا دولت امريكا سياست غلط و شكست‌خورده خود در قبال ايران را اصلاح و به حقوق مشروع ملت ايران احترام خواهد گذاشت؟ سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين انفجار تروريستي روز چهارشنبه در مسجدي در كابل كه منجر به شهادت و جراحت مردم نمازگزار شد را محكوم كرد. سخنگوي وزارت امورخارجه ضمن ابراز همدردي با خانواده شهداي اين اقدام تروريستي، براي مجروحان اين واقعه سلامت و عافيت مسالت كرد. بر اثر انفجار روز گذشته در مسجد «صديقيه» در منطقه خيرخانه شهر كابل ۲۰ نفر شهيد شده و ۴۰ نفر ديگر زخمي شدند.


يك زن رييس بخش ايران  در موساد شد
پايگاه خبري تايمز او اسراييل از انتصاب يك زن به عنوان رييس بخش ايران در سازمان جاسوسي رژيم صهيونيستي خبر داد. به گزارش ايسناو به نقل از تايمز او اسراييل، سازمان جاسوسي موساد روز پنجشنبه اعلام كرد كه براي اولين‌بار يك زن رياست اين سازمان را عهده‌دار شده است. موساد در بيانيه خود همچنين آورده است كه يك زن نيز رييس بخش ايران در موساد شده و بدين‌ترتيب دو زن در راس مقامات اين سازمان قرار گرفته‌اند. اين زنان در زبان عبري با حروف «الف» و «كاف» شناخته مي‌شوند. كاف كه رييس بخش ايران موساد است مسوول راهبردهاي تقابلي در مواجهه با آنچه تهديد ايران مي‌خوانند، در اين سازمان است و هماهنگي‌ها ميان بخش‌هاي اطلاعاتي، فني و عملياتي موساد را انجام مي‌دهد.


عمان بازگشايي حريم خود به روي هواپيماهاي اسراييلي را رد كرد
منابع عبري خبر دادند عمان بازگشايي حريم هوايي خود به روي هواپيماهاي اسراييلي را نپذيرفته است. شبكه «آي۲۴»، شامگاه پنجشنبه، به نقل از روزنامه عبري «اسراييل هيوم» عدم اجازه عمان را به خواست ايران نسبت داد و مدعي شد: «فشار ايران كار خود را مي‌كند.» اسراييل هيوم همچنين اضافه كرد: «معناي اين مساله تا اين لحظه اين است كه استفاده از حريم هوايي عربستان به منظور كوتاه‌تر شدن پروازهاي هواپيماهاي اسراييلي به خاور دور غيرممكن است.» پس از سفر اخير «جو بايدن» رييس‌جمهور امريكا به عربستان بود كه رياض حريم خود را به روي هواپيماهاي رژيم اسراييل گشود. رسانه‌هاي اسراييلي در آن زمان ابراز خوشحالي كرده بودند كه باز شدن حريم هوايي عربستان به معناي گام اول عادي‌سازي روابط و كوتاه‌تر شدن مسافت براي سفر به شرق آسياست. با اين حال، مخالفت عمان با بازگشايي حريم خود به روي هواپيماهاي اسراييلي عملا اميد كوتاه‌تر شدن مسافت براي پرواز به شرق آسيا را نقش بر آب كرده است. روزنامه «يديعوت آحارانوت» پيش‌تر در اين باره نوشته بود: «موافقت عمان بسيار اهميت دارد و ضروري است، چراكه بدون موافقت اين كشور، امكان عبور از حريم عربستان به سمت اقيانوس هند و از آنجا به ديگر مقصدها در شرق وجود ندارد.» يديعوت آحارانوت توضيح داده بود: «براي عبور از عربستان به سمت شرق بايد از حريم يمن و عمان گذر كرد. پرواز در حريم يمن به علت جنگ امكان‌پذير نيست و اسراييل با يمن روابط ندارد.»


ضارب سلمان رشدي:  ارتباطي با ايران نداشتم
«هادي مطر»، ضارب «سلمان رشدي»، نويسنده مرتد موهن به ساحت گرامي پيامبر اسلام(ص) ارتباط با ايران براي انجام اين حمله را تكذيب كرد. هادي مطر كه ساكن شهر «فيرويو» در ايالت «نيوجرسي» است هفته گذشته در غرب نيويورك با چاقو سلمان رشدي را زخمي كرد. برخي گزارش‌ها حاكي است او بين ۱۰ تا ۱۵ ضربه به اين نويسنده مرتد وارد كرد. مطر در اين مصاحبه كه از زندان منطقه «شوتاكوا» انجام شد در واكنش به گزارش‌هاي اثبات‌نشده‌اي كه ادعا مي‌كنند سلمان رشدي زنده است، گفت: «وقتي شنيدم او زنده است متعجب شدم.» وي در پاسخ به اين سوال كه آيا حمله به سلمان رشدي را بر مبناي فتواي امام خميني انجام داده است يا خير، گفت: «من براي آيت‌الله [خميني] احترام قائل هستم. فكر مي‌كنيم ايشان فرد بزرگي است. همين‌قدر مي‌توانم در اين باره بگويم.» روزنامه «نيويورك‌پست» نوشته هادي مطر ارتباطش با ايران را تكذيب كرد و به تلويح گفت كه كاملا به تنهايي اين حمله را انجام داده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون