• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5282 -
  • ۱۴۰۱ شنبه ۲۹ مرداد

خبر جهان

اردوغان:
امريكا پرورش‌دهنده تروريسم  در سوريه است

رييس‌جمهوري تركيه در سخناني احتمال گفت‌وگو با دولت سوريه و درپيش گرفتن روند ديپلماتيك براي حل‌وفصل اختلافات ميان دو طرف را بعيد ندانست. به گزارش ايسناو به نقل از خبرگزاري آناتولي، رجب طيب اردوغان، رييس‌جمهوري تركيه در مسير بازگشت از شهر لويو اوكراين در پاسخ به سوالي درباره مذاكرات احتمالي با سوريه به خبرنگاران گفت: دولت‌ها هرگز نمي‌توانند گفت‌وگوي سياسي و ديپلماسي را كنار بگذارند و رد كنند و ما بايد گام‌هاي بيشتري با سوريه‌ برداريم. وي افزود: ما چشم طمع به اراضي سوريه نداريم و مردم سوريه برادر ما هستند و به تماميت ارضي آن اهميت مي‌دهيم. دولت سوريه بايد اين را درك كند. اردوغان همچنين گفت: امريكا و نيروهاي ائتلاف، پرورش‌دهنده اصلي تروريسم در سوريه هستند و همچنان به اين كار ادامه مي‌دهند. ما بايد گام‌هاي بيشتري با سوريه ‌برداريم تا از طريق آن بتوانيم بسياري از طرح‌ها را در منطقه ناكام بگذاريم. رييس‌جمهوري تركيه ادامه داد: هميشه در قبال بحران سوريه احساس مسووليت كرده‌ايم و هميشه بخشي از راه‌حل بوده‌ايم؛ هدف ما حفظ صلح منطقه‌اي و حفاظت از كشورمان در مقابل پيامدهاي اين بحران است. هدف ما شكست نظام بشار اسد، رييس‌جمهوري سوريه نيست، بلكه هدف ما مبارزه با تروريسم در شمال سوريه و شرق فرات است. وي درباره روابط آنكارا و مصر نيز تاكيد كرد: هيچ اختلافي با ملت مصر وجود ندارد و به همين دليل است كه ما بايد هرچه زودتر صلح را در آنجا برقرار كنيم.


كره شمالي پيشنهاد خلع سلاح سئول را رد كرد
پس از اظهارات رييس‌جمهوري كره جنوبي مبني بر اينكه كشورش مايل است در ازاي خلع سلاح هسته‌اي كره شمالي، به اين كشور كمك اقتصادي كند، خواهر كيم جونگ اون گفت كه اين رييس‌جمهور «بايد دهان خود را ببندد». به گزارش خبرگزاري رويترز، كيم يو جونگ، خواهر رهبر كره شمالي طي بيانيه‌اي كه توسط خبرگزاري رسمي كره شمالي (KCNA) منتشر شد، عنوان داشت: «بهتر بود كه يون سوك يول، رييس‌جمهوري كره جنوبي به جاي اينكه مهمل بگويد، به خاطر وجهه خود، دهانش را مي‌بست. او چيز بهتري براي گفتن نداشت. اين خيلي ساده و بچگانه است كه او فكر كند براي افتخار و تسليحات هسته‌اي كره شمالي مي‌تواند معامله اقتصادي كند.» وي افزود: هيچ كسي سرنوشتش را با كيك ذرت عوض نمي‌كند. وزير اتحاد كره جنوبي، شخصي كه روابط با كره شمالي را مديريت مي‌كند، اظهارات خواهر كيم جونگ اون، رهبر كره شمالي را «بسيار توهين‌آميز و گستاخانه» خواند. خواهر كيم جونگ اون در ادامه خطاب به يون گفت: «ما تصريح مي‌كنيم كه رو در روي او (يون) نخواهيم نشست.» درحالي كه يون گفته كه اگر كره شمالي توسعه تسليحات هسته‌اي خود را متوقف و خلع سلاح را آغاز كند، حاضر است كمك اقتصادي به اين كشور ارايه دهد، وي بازدارندگي ارتش كره جنوبي عليه كره شمالي را افزايش داده است. امريكا و كره جنوبي در بيانيه‌اي مشترك اعلام كردند، در واكنش به آزمايشات موشكي روز چهارشنبه كره شمالي، مقياس و دامنه مانورهاي نظامي مشترك خود را گسترش خواهند داد و اين كار را با مانور نظامي گسترده «سپر آزادي اولچي» در هفته آينده آغاز مي‌كنند. روز چهارشنبه، سخنگوي وزارت خارجه امريكا گفت كه واشنگتن از سياست‌هاي يون حمايت مي‌كند اما كيم گفت اين رزمايشات مشترك نشان مي‌دهد كه اظهارات اين متحدان درخصوص ديپلماسي «رياكارانه» است.


نگراني وزارت خارجه امريكا
روسيه را در فهرست كشورهاي حامي تروريسم قرار ندهيد

منابع مطلع گزارش كردند، وزارت خارجه امريكا به صورت غير رسمي به كنگره اطلاع داده كه نگران قرار دادن روسيه در فهرست كشورهاي حامي تروريسم است. به گزارش پوليتيكو، مقام‌هاي وزارت خارجه امريكا به كنگره اعلام كردند كه با قرار دادن نام روسيه در فهرست كشورهاي حامي تروريسم احتمال به خطر افتادن توافقي كه به كشتي‌ها اجازه داده مي‌شود تا غلات را از اوكراين و از بنادر واقع در درياي سياه جابه‌جا و منتقل كنند، وجود دارد. در اين گزارش همچنين آمده است: اگر روسيه در فهرست كشورهاي حامي تروريسم قرار گيرد، هيچ تضميني نيست كه اين كشور اجازه ادامه فعاليت اين كشتي‌ها را بدهد. در ادامه گزارش اين روزنامه همچنين ذكر شده است، اين مساله مي‌تواند امريكايي‌ها را از داد و ستد با روسيه محروم كند. سناي امريكا ۲۷ جولاي سال جاري ميلادي قطعنامه‌اي غير الزام‌آور را تصويب و به وزارت خارجه اين كشور تاكيد كرد تا روسيه را در فهرست سياه تروريسم بابت يك‌سري رويدادهاي اتفاق‌افتاده در چچن، گرجستان، سوريه و اوكراين قرار دهد.


طالبان: فشارهاي خارجي را نمي‌پذيريم
وزير دفاع طالبان گفت: خواهان تعامل، توسعه اقتصادي و سياسي به بهاي زير سوال رفتن استقلال افغانستان نيستيم و برخلاف منافع ملي خواسته‌هاي هيچ‌كسي را نمي‌پذيريم. به گزارش فارس، «مولوي محمد يعقوب مجاهد»، وزير دفاع دولت موقت طالبان روز جمعه در مراسم بزرگداشت صدوسومين روز استقلال افغانستان گفت: در حالي از روز استقلال ملي تجليل مي‌كنيم كه افغانستان به معني واقعي آزاد و مستقل است. وزير دفاع طالبان با بيان اينكه از نظر نظامي، سياسي و اقتصادي به كسي وابسته نيستيم، افزود: «مشكلات سياسي و اقتصادي وجود دارد، اما ما نمي‌توانيم دستورات كسي را بر خلاف ارزش‌هاي اسلامي بپذيريم.» وي افزود: تلاش‌هاي زيادي براي جدا كردن افغان‌ها به نام نژاد و زبان انجام مي‌شود، اما مردم افغانستان بايد از اين موضوع درس كرده و اشتباهات گذشته را تكرار نكنند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون