• ۱۴۰۳ شنبه ۲۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5283 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۳۰ مرداد

خبرخوان

برنامه‌اي براي واردات آب نداريم
علي‌اكبر محرابيان، وزير نيرو گفت: هيچ برنامه‌اي برات واردات آب نداريم و در حوزه ديپلماسي آب در مورد اجراي طرح‌هاي مشترك آبي، توسعه صادرات خدمات فني و مهندسي و حقابه‌ها با كشورهاي ديگر در حال مذاكره هستيم.  وي با بيان اينكه مذاكرات تاكنون پيشرفت خوبي داشته است، اظهار كرد: براي صادرات خدمات فني و مهندسي و حقابه‌ها به نقاط خوبي دست يافته‌ايم. او درباره برنامه وزارت نيرو براي اجراي پروژه‌هاي نيمه‌تمام گفت: پروژه‌ها در حوزه‌هاي آب، برق و آبفا اولويت‌بندي شده است؛ به‌طوري كه ٢٣٠ پروژه اولويت‌دار در حوزه آب و آبفا و حدود ٥٠ پروژه اولويت‌دار نيز تنها در بخش نيروگاهي در دستور كار داريم و معادل همين عدد نيز در خطوط انتقال و پست و شبكه مورد توجه است.


سكه به ۱۳ ميليون و۴۰۰ هزارتومان رسيد
قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح جديد روز گذشته شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ در بازار آزاد تهران به ۱۳ ميليون و ۴۰۰ هزار تومان رسيد. قيمت هر قطعه سكه تمام بهار آزادي طرح قديم نيز به ۱۲ ميليون و ۷۰۰ هزار تومان رسيد. همچنين قيمت هر قطعه نيم سكه ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان، ربع سكه ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و سكه يك گرمي ۲ ميليون و ۹۰۰ هزار تومان است. قيمت هر اونس طلا در بازارهاي جهاني نيز ۱۷۴۸ دلار و ۴۳ سنت و هر گرم طلاي ۱۸ عيار يك ميليون و ۲۳۹ هزار و ۶۶۴ تومان است.


كاهش چشمگير قاچاق معكوس كالا
علي مويدي خرم‌آبادي، رييس ستاد مركزي مبارزه با قاچاق كالا و ارز گفت: قاچاق معكوس و خروجي ما قبل از حذف ارز ترجيحي ۵.۵ تا ۶ ميليارد دلار بود كه در زمان حاضر به‌دليل واقعي شدن قيمت بعضي از كالا‌هاي داخلي كاهش چشمگيري در خروج كالا به خارج از كشور ديده مي‌شود. وي افزود: قاچاق ورودي بين 12 و نيم تا 13 و نيم ميليارد دلار است و قاچاق معكوس و خروجي ما قبل از بحث حذف ارز ترجيحي نزديك به پنج و نيم تا 6 ميليارد دلار بود. درحال حاضر به دليل واقعي شدن قيمت بعضي از كالا‌هاي داخلي كاهش چشمگيري در خروج كالا به خارج ازكشور ديده مي‌شود، به‌طور نمونه قيمت روغن در داخل كشور 14 تومان در ليتر به فروش مي‌رسيد در پاكستان 150 تومان به فروش مي‌رسيد، طبيعي است كه بازار‌ها به هم تنيدگي دارند، اين كالا خود به خود به خارج از كشور ميل پيدا مي‌كند.


تجارت ۹ ميليارد دلاري با عراق عملياتي مي‌شود
يحيي آل اسحاق، رييس اتاق مشترك ايران و عراق در خصوص روابط تجاري كشور تصريح كرد: حجم معاملات‌مان با پاكستان نسبتا مناسب نبود، اما اخيرا با سفري كه وزير راه به اين كشور داشتند، قرار شد توسعه روابط را داشته باشيم. همچنين با تركيه و ارمنستان قرار است توسعه روابط را داشته باشيم. در اين ميان ظرف چهار ماه گذشته حدود 7-6 ميليون تن كالا به عراق صادر كرديم و تا پايان سال 9 ميليارد دلار عملياتي خواهد شد كه سابق بر اين نيز شده كه اين موضوع زمينه همكاري‌هاي فراواني را ايجاد كرده است. ما بازارهاي سنتي خودمان را داريم. همانطور كه پيش از اين گفته شد، روابط ما با چين در حال توسعه است و اين موضوع چندان به تحريم‌ها ارتباط ندارد.
وي در مورد تسهيل روابط با همسايگان ادامه داد: اگر توافقات احياي برجام صورت بگيرد، بعضي محدوديت‌ها به ويژه در زمينه سرمايه‌گذاري خارجي مرتفع و زمينه براي توسعه روابط اقتصادي فراهم‌تر مي‌شود و در صورت تحقق نيافتن توافقات، روال عمومي بر توسعه توافقات منطقه‌اي تجاري است كه در حال حاضر به خوبي اين موضوع پيش مي‌رود.


تورم ژاپن ركورد ۸ ساله را شكست
بر اساس داده‌هاي رسمي وزارت امور داخله ژاپن، نرخ تورم كل سالانه در ژاپن از ۲.۴ درصد در ژوئن به ۲.۶ درصد در جولاي ۲۰۲۲ افزايش يافت كه سريع‌ترين نرخ از آوريل ۲۰۱۴ تاكنون است. اين رقم در بحبوحه جنگ روسيه و اوكراين و تضعيف ين، بالاتر از هدف دو درصدي بانك مركزي ژاپن است، با اين حال بانك احتمالا سياست پولي بسيار پايين خود را حفظ خواهد كرد. اين وزارتخانه گزارش كرد كه عوامل اصلي افزايش قيمت‌ها ناشي از هزينه‌هاي غذا، سوخت، نور و آب بوده است. قيمت‌هاي مصرف‌كننده به‌ جز مواد غذايي تازه، در ماه جولاي نسبت به سال گذشته ۲.۴ درصد افزايش يافت و هزينه‌هاي انرژي حدود نيمي از سود را تشكيل مي‌داد.


هيچ بانكي حق دريافت سند خانه براي پرداخت وام اجاره ندارد
محبت‌خواه، مديركل راه و شهرسازي استان تهران گفت: هيچ بانكي براي پرداخت تسهيلات وديعه مسكن حق ندارد از متقاضيان سند خانه درخواست كند و در صورت مشاهده دريافت سند خانه از متقاضيان وام وديعه مسكن توسط بانك‌ها، بلافاصله با آنها طبق قانون برخورد خواهد شد. وي افزود: طبق مصوبه هيات دولت بانك‌ها براي پرداخت چنين تسهيلاتي نبايد ضامن يا وثيقه‌اي دريافت كنند. به تازگي در فضاي مجازي مطرح شده بود كه بانك‌ها براي پرداخت تسهيلات وديعه مسكن از متقاضيان سند خانه درخواست مي‌كنند كه همين امر باعث نارضايتي متقاضيان شده بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون