• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5286 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲ شهريور

رييس سازمان هواپيمايي كشوري:

40درصد ناوگان هوايي ايران زمين‌گير است

محمد محمدي‌بخش معاون وزارت راه و شهرسازي و رييس سازمان هواپيمايي كشوري مي‌گويد از ۳۳۰ فروند هواپيمايي كه در ايران وجود دارد فقط ۱۷۳ فروند قادر به پرواز است.
 محمدي‌بخش گفته است: «نزديك به ۶۰درصد از ناوگان ما فعال و بقيه آن نيز زمين‌گير است كه علت عمده آن به موتور هواپيما‌بر و بخشي از آن به تامين اقلام و قطعات ديگر برمي‌گردد.»
 به اعتقاد محمدي‌بخش، اروپايي‌ها و امريكايي‌ها در اين حوزه‌ها قابل اعتماد نيستند، چراكه با وجود اينكه برجام امضا شد و قرارداد بستند و خودشان را ملزم به فروش هواپيما و قطعات كردند، اولين كاري كه انجام دادند اين بود كه قرارداد را متوقف و خدمات پس از فروش‌شان را قطع كردند. البته ما هنوز بابت اين موضوع از اروپا و از كارخانه ATR و ايرباس طلبكاريم.
براساس تحريم‌هاي ايالات متحده امريكا هواپيمايي كه بيش از ۱۰درصد از قطعات آن امريكايي باشد، شامل ممنوعيت‌هاي فروش به ايران مي‌شود. قطعات يدكي هواپيماها از بازارهاي واسطه به چند برابر نرخ معمولي خريداري مي‌شود و مقام‌هاي ايران همزمان مي‌گويند كه درصدد «بومي» كردن توان تعمير هواپيما در داخل هستند. رييس‌جمهور اخيرا گفته است؛ «دانشمندان و نخبگان ما در وزارتخانه دفاع تا يك‌قدمي ساخت هواپيماي مسافربري رسيده‌اند و از آنها خواسته‌ام كه اين مسير را تا حصول نتيجه با قدرت و قوت ادامه بدهند.»
پيش‌تر تلاش‌هايي براي ساخت هواپيماي مسافري انجام شده بود اما به دليل تعداد بالاي سوانح هوايي آن، حسن روحاني، دستور توقف آن را داده بود. معاون وزير راه و شهرسازي درباره آخرين وضعيت ساخت هواپيما در كشور مي‌گويد: پلتفرم‌هاي مختلفي مدنظر است و هواپيماي ايران ۱۴۰ و سيمرغ كه امروز به عنوان يك بازطراحي در دستور كار قرار گرفته و شروع مجدد خوبي در مجموعه اصفهان است. با هم‌افزايي كه وجود دارد به زودي از آن مجموعه خبرهاي خوبي به گوش مي‌رسد و مي‌توانيم مردم را در اين بخش خوشحال كنيم. وي مي‌گويد: البته درباره زمان‌بندي دقيق ساخت هواپيما در حال حاضر نمي‌توان اظهارنظر كرد اما بايد اين طرح را ابتدا در مدل‌هاي ديگر و انواع ديگر آغاز كنيم و به عنوان مثال ابتدا در حوزه‌هاي نقشه‌برداري شناسايي، عكسبرداري، كارگو و... استفاده كنيم و وقتي يك هواپيما هزار ساعت پرواز كرد مردم به آن اعتماد مي‌كنند.
در مهر ماه سال گذشته حدود ۹۰ فروند هواپيماي فعال داشتيم كه امروز اين تعداد به ۱۷۳ فروند رسيده است. با اين كار بخش زيادي از هواپيماهاي زمين‌گير، تعمير و بازسازي شد و به چرخه عملياتي بازگشت.
وي مي‌گويد: نكته بعدي اين است كه زنجيره تامين قطعات را در دنيا گسترش داديم. اين به معني مبارزه با تحريم‌هايي است كه اعمال مي‌شود. در اين زمينه روش‌هايي را بلديم كه امروز ما را در دنيا منحصر به فرد كرده است و بسياري از كشورها به دنبال متد و روش ما هستند كه چه كاري انجام مي‌دهيم. به نظر من اين موضوع در دنيا به عنوان يك روش و متد بايد ارايه شود كه البته فعلا از تشريح جزييات آن معذوريم، چراكه در حال حاضر در جنگ نابرابري هستيم كه اين نوع تحريم‌ها و محدوديت‌ها را بي‌عدالتي و خلاف روح ايكائو مي‌دانيم، با روش‌هاي خاص خودمان اين مساله را دنبال مي‌كنيم و اميدواريم اين محدوديت‌ها به زودي برطرف شود.

بايد 350 فروند هواپيما داشته باشيم 
 رييس سازمان هواپيمايي كشوري مي‌گويد: «در شرايط كنوني بايد حداقل ۳۵۰ فروند ناوگان فعال براي جمعيت كنوني و تعداد فرودگاه‌هاي فعلي كشور داشته باشيم تا بتوانيم پاسخگوي نياز موجود در حوزه هوانوردي به ويژه در بخش مسافري باشيم. البته اين نياز بدون درنظر گرفتن توسعه در اين بخش و افزايش پروازهاي بين‌المللي است.»
 محمدي‌بخش گفته: «اگر بخواهيم نگاه بلند و برنامه‌ريزي شده داشته باشيم و نقش خودمان را به عنوان هاب منطقه‌اي ايفا كنيم و در حوزه پروازهاي بين‌المللي و كارگو توسعه پيدا كنيم، اين نياز به ۵۰۰ فروند هواپيما خواهد رسيد.»
محمدي‌بخش مي‌افزايد: سن ناوگان هوايي ما نزديك به ۲۷ سال است و ما بايد آن را پايين‌تر بياوريم. البته در اين حوزه سن چندان مفهومي ندارد، بيشتر رعايت استانداردهاي بين‌المللي و به‌موقع چك كردن و تعويض كردن قطعات زمان‌دار اهميت دارد. بايد اين را هم بدانيم كه هنوز از نهايت عمر بهره‌برداري هواپيما فراتر نرفتيم. اين سن براي هر هواپيمايي تعريف خودش را دارد و متفاوت است. نهايت عمر بهره‌برداري براي برخي هواپيماها بيش از نيم قرن است و هم‌اكنون در اروپا و امريكا هواپيماهايي با همين سن داريم كه پرواز مي‌كنند.
وي مي‌گويد: در حال حاضر حدود ۵۳ فرودگاه دراختيار شركت فرودگاه‌ها است و تعدادي فرودگاه‌هاي مشترك نظامي و غيرنظامي داريم كه از آنها نيز استفاده مي‌كنيم. همچنين تعدادي فرودگاه در كشور متعلق به وزارت نفت و وزارت ارتباطات است و تعدادي از سطوح پروازي نيز دراختيار ساير وزارتخانه‌ها است. آن چيزي كه وزارت راه و شهرسازي متكفل آن است همان ۵۳ فرودگاه دراختيار شركت فرودگاه‌ها و فرودگاه‌هاي مشترك است. البته فرودگاه‌ها صرفا براي جابه‌جايي مسافر ساخته نشده‌ و مي‌تواند كشور را در شرايط خاص نجات دهد. به عنوان مثال فرودگاه بم در چند شب حق خودش را نسبت به كل كشور ادا كرد يا فرودگاه كرمانشاه در حادثه زلزله و سيل ما را نجات داد و اين نقش فرودگاه‌ها در حوادث و بلاياي طبيعي است كه مي‌تواند از اهميت بالايي برخوردار باشد.

نرخ بليت هواپيما دلاري نيست
وي مي‌گويد: نرخ بليت هواپيما براي اتباع خارجي ديگر دلاري نيست و از اول هم دلاري نبوده است. در حال حاضر قيمت بليت هواپيما را يك مسافر خارجي در كشورهاي ديگر بايد دلاري بخرد و از ابتدا هم اين رويه بوده است. مثلا قيمت يك بليت پروازهاي داخلي ما در عراق ۱۰۰ دلار فروخته مي‌شود و چرا در ايران نرخ آن به يك ميليون تومان مي‌رسد؟ فاصله آن تا ۱۰۰ دلار كه حدود دو ميليون تومان مي‌شود، كجا مي‌رود؟ اين سهم آن كسي است كه سر و صدا مي‌كند. ما دنبال اين فساد هستيم و شما هم بايد كمك كنيد كه ما آن را پيدا كنيم. اشكالي كه گرفتيم اين بود كه در سايت ايراني قيمت سه ميليون و چهار ميليون تومان نبايد فروخته شود. هر كسي وارد اين فضا بشود با او برخورد مي‌كنيم كه شامل مسدود شدن مسير ايرلاين، كاهش پروازها و غيره است. اما در اين ميان موضوع اصلي فراموش شد و كماكان طرف دارد ۱۰۰ دلار مي‌خرد و يك ميليون تومان مي‌دهد، اين را بايد حل كنيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون