• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5287 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ شهريور

كتابخانه

تطبيق روش‌هاي مدرن تفسير متن مقدس بر قرآن
روش‌هاي تفسيري كتاب مقدس در دوران مدرن رشد فراواني داشته و كتاب‌هاي فراواني درباره آنها انتشار يافته است، اما اين روش‌ها به ‌ندرت به فارسي‌زبانان معرفي شده است. ترجمه يك يا دو كتاب نيز حق مطلب را ادا نمي‌كند. بسياري از كتاب‌ها جامعيت لازم را ندارند و كتاب‌هاي جامع نيز معمولا براي مخاطب برخاسته از فضاي يهودي-مسيحي مناسب است.
«روش‌هاي مدرن تفسير متون مقدس» تا حدود زيادي اين خلأ را براي محققان فارسي‌زبان پر مي‌كند. 
فاطمه توفيقي (نويسنده) در بخش نخست اين كتابِ تاليفي، درباره نقد متني يا نسخه‌شناسي سخن مي‌گويد. در بخش دوم، به «جهان پشت متن» يعني شرايط تاريخي ظهور متن اشاره مي‌كند. در بخش سوم، «جهان درون متن» مورد توجه اوست و به سازوكارهاي دروني متن مي‌پردازد. در بخش چهارم، موضوع پژوهش «جهان جلوي متن»، يعني جهان خوانندگان، است، خوانندگاني كه تاثير متن مقدس را در شرايط اخلاقي زيست‌شان و گفتمان‌هايي مي‌بينند كه بر تفسير متون حاكم است. در بخش پاياني نيز روش‌هاي گوناگون تا حد امكان در سه متن از عهد عتيق، عهد جديد و قرآن كريم اعمال مي‌شوند.
يكي از انگيزه‌هاي نگارش اين كتاب پرداختن به اين پرسش رايج در مطالعات قرآني است كه تا چه حد مي‌توان از روش‌هايي كه در جوامع مسيحي غربي براي فهم متون شكل گرفته است، در تفسير قرآن كريم بهره برد. به همين دليل، هر فصل با بررسي امكان به‌كارگيري روش‌هاي بحث ‌شده در آن فصل در قرآن‌پژوهي پايان مي‌يابد. از اين‌رو، اثر حاضر به نوعي در پي روش‌شناسي تطبيقي متون مقدس است؛ به اين طريق كه در آن بررسي مي‌شود تا چه حد روش‌هاي تفسيري يك متن براي تفسير متني كاملا متفاوت عملي است.
فاطمه توفيقي نويسنده اين كتاب عضو هيات علمي دانشكده اديان دانشگاه اديان و مذاهب است و در حوزه‌هاي مطالعاتي «فلسفه اروپايي و دين»، «جنسيت و دين» و «انديشه ديني مدرن»، فعاليت‌ مي‌كند. از جمله آثار وي مي‌توان به ترجمه كتاب «راز اعداد» آن ماري شيمل و «كتاب مورون» جوزف اسميت اشاره كرد.  «روش‌هاي مدرن تفسير متون مقدس» نوشته فاطمه توفيقي به همت انتشارات كرگدن منتشر شده است و هم‌اكنون در دسترس علاقه‌مندان به مطالعات فلسفي - الهياتي قرار دارد.



زندگي خوب  براساس نسخه ارسطو
يكي از حيطه‌هايي كه ارسطو آثار بسيار مهمي در آن از خود به‌جا گذاشته «فلسفه عملي» است و مهم‌ترين اين آثار در حوزه فلسفه اخلاق يا همان اخلاق‌شناسي است و اخلاق نيكوماخوس اثر اصلي و مشهور او در اين زمينه است. اگر خواننده غيرحرفه‌اي فلسفه بخواهد اثري از حرفه‌اي‌ترين فيلسوف تاريخ بخواند تا هم كتاب جدي فلسفي خوانده باشد و هم به زندگي‌اش فايده‌اي برساند، بايد سراغ اخلاق نيكوماخوس برود؛ خواننده حرفه‌اي فلسفه هم اگر بخواهد يكي از مهم‌ترين پنج كتاب كل تاريخ فلسفه اخلاق، يا اصلا يكي از مهم‌ترين بيست يا سي كتاب كل تاريخ فلسفه، را بخواند، بايد سراغ اين كتاب نيز برود. اخلاق نيكوماخوس هم كتاب زندگي است هم كتاب فلسفي.
كتاب «چگونه خوب زندگي كنيم؟» عمدتا براساس متن اخلاق نيكوماخوس نوشته شده و سعي نويسنده بر اين بوده كه در آن گزارشي فصل‌ به ‌فصل و كامل از اخلاق نيكوماخوس به دست دهد و هيچ نكته مهمي را مغفول نگذارد، ضمن اينكه تا حد امكان از ورود به بحث‌هاي تخصصي و اختلافي پرهيز كند.
از مهم‌ترين سرفصل‌هاي اين كتاب مي‌توان به نيك‌بختي؛ هدف نهايي انسان، فضيلت؛ راه رسيدن به نيك‌بختي، عمل اختياري و تصميم عقلاني، فضيلت‌هاي اخلاقي، فضيلت‌هاي عقلي، خويشتن‌داري و ناخويشتن‌داري، دوستي، لذت و... اشاره كرد.  مالك حسيني پژوهشگر حوزه فلسفه و مترجم آثار لودويگ ويتگنشتاين به زبان فارسي است. ترجمه «در باب يقين» او اثر مورد تقدير در جايزه كتاب سال شد و كتاب «ويتگنشتاين و حكمت» او نيز اثر برگزيده در جايزه كتاب فصل شد. او از 1375 با دانشنامه جهان اسلام همكاري دارد و اكنون عضو هيات علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد علوم و تحقيقات است. «چگونه خوب زندگي كنيم؟» به قلم مالك حسيني استاد، مترجم و پژوهشگر فلسفه نوشته و به همت نشر كرگدن منتشر شده است كه اكنون در دسترس علاقه‌مندان به مطالعات فلسفي قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
تیتر خبرها
کارتون
کارتون