• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5287 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۳ شهريور

خبرخوان

مشكل اتباع خارجي براي خريد نان حل شد
محمد جلال، مشاور وزير اقتصاد اظهار داشت: تدبير پيش‌بيني شده اين است كه يكي از كارت‌هاي بانكي نانوايان از طريق همان كارتخوان هوشمند كه در نانوايي تجهيز شده توسط نانوا در سامانه ثبت مي‌شود و موارد استثنايي خريد نقدي نان از سوي مردم از اين روش انجام خواهد شد. وي اظهار داشت: وزارت كشور با يك رويكرد راهبردي اين موضوع را به ويژه براي اتباع خارجي در حال مديريت است و قرار بر اين بوده كه با رعايت مقررات و ضوابطي كه تنظيم مي‌كنند براي اين افراد هم كارت بانكي صادر شود اما تا زماني كه صدور كارت براي اين افراد به فراگيري برسد و اين جمعيت دسترسي به كارت بانكي داشته باشند، وزارت اقتصاد راهكاري را پيش بيني كرده است.


توسعه ناوگان هوايي  تا ۵۵۰ فروند هواپيما 

محمد محمدي بخش، رييس سازمان هواپيمايي كشوري از دستور رييس‌جمهوري براي اجراي برنامه ۱۰ ساله تحول در صنعت هوايي خبر داد و گفت: ذيل اين برنامه توسعه ناوگان تا ۵۵۰ فروند، نهضت تعمير قطعات و ساخت هواپيماي بومي در حال انجام است. محمدي بخش در پاسخ به اين سوال كه چرا دوره انتظار خريد بليت هواپيما افزايش يافته است، گفت: اكنون فقط ۱۷۰ فروند هواپيماي فعال داريم اما متوسط ماهانه دو ميليون و ۸۰۰ هزار جابه‌جايي مسافر داخلي و خارجي داريم. اين رقم نسبت به سال قبل يك ميليون افزايش داشته است، در اين شرايط اگر همه ناوگان را هم به چرخه برگردانيم تكاپوي پهناي كشور و تقاضاي مسافر را نمي‌دهد.


كدام كالاها در مرداد ارزان شدند
بررسي آمارهاي مركز آمار ايران نشان مي‌دهد، سه گروه از مجموع كالاهايي كه در دسته خوراكي‌ها و آشاميدني‌ها قرار دارند طي يك ماه گذشته با كاهش قيمت مواجه شدند. براساس گزارش مركز آمار ايران، نرخ تورم سالانه براي خانوارهاي شهري و روستايي در مرداد به ترتيب 40.9 درصد و 44.4 درصد بوده است كه براي خانوارهاي شهري 0.9 واحد درصد افزايش و براي خانوارهاي روستايي 1.2 واحد درصد افزايش داشته است. در گروه عمده «خوراكي‌ها، آشاميدني‌ها و دخانيات» بيشترين افزايش قيمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «ادويه و چاشني »  (سس مايونز و سس گوجه فرنگي) و گروه «نان و غلات» (كيك و بيسكويت) مي‌باشد.در گروه عمده «كالاهاي غيرخوراكي و خدمات»، گروه «بهداشت و درمان» (انواع دارو)، گروه «هتل و رستوران» (غذاهاي سرو شده در رستوران) و اجاره‌بها بيشترين افزايش قيمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.


 ارزش معاملات خرد ركوردشكني كرد
شاخص كل بورس ديروز با صعود ۱۰هزار و ۹۲۳ هزار واحدي معاملات را به پايان برد. بنابراين با اين رشد ۰٫۸درصدي، شاخص كل روي سطح يك ميليون و ۴۴۲هزار واحد به تعطيلات آخر هفته رفت. ديروز شاخص كل هموزن هم شاهد جهش ۱٫۵درصدي بود و با رشد دو هزار و ۵۲۵واحدي، عدد ۳۳۳هزار و ۴۷۷واحد را به ثبت رساند. شاخص كل بورس دوم شهريور ۱۴۰۱، با صعود ۱۰هزار و ۹۲۳ هزار واحدي معاملات را به پايان برد. بنابراين با اين رشد ۰٫۸درصدي، شاخص كل روي سطح يك ميليون و ۴۴۲هزار واحد به تعطيلات آخر هفته رفت.امروز شاخص كل هموزن هم شاهد جهش ۱٫۵درصدي بود و با رشد دو هزار و ۵۲۵واحدي، عدد ۳۳۳هزار و ۴۷۷واحد را به ثبت رساند. شايد مهم‌ترين اتفاق در معاملات بورس امروز، افزايش قابل قبول ارزش معاملات خرد بود. به‌طوري كه ارزش معاملات ركورد دو ماهه خود را شكست و به رقم سه هزار و ۷۱۵ميليارد تومان دست يافت. كارشناسان عقيده دارند كه اين صعود ارزش معاملات مي‌تواند سيگنال مثبتي را براي آينده بازار مخابره كند.حقيقي‌هاي بازار امروز هم پول وارد معاملات كردند و خالص ورود پول حقيقي در بورس امروز به بيش از ۸۰ميليارد تومان رسيد.


وام ۲۰۰ ميليون توماني مسكن روستايي تصويب شد
هيات دولت با افزايش تسهيلات نوسازي و بهسازي مسكن در روستاها از 100 ميليون تومان به 200 ميليون تومان موافقت كرد و پرداخت اين تسهيلات به متقاضيان از شنبه آغاز خواهد شد. علي بهادري جهرمي، سخنگو و دبير هيات دولت در پايان جلسه امروز هيات وزيران با اشاره به اين مطلب گفت: در راستاي سرعت بخشي و تأمين منابع براي اجراي نهضت ملي مسكن، دولت با افزايش تسهيلات نوسازي مسكن روستايي تا سقف 2 ميليارد ريال موافقت كرد.


افزايش دور جديد قيمت گاز  با آغاز فصل سرما
كارشناسان پيش بيني مي‌كنند در صورتي كه هوا در زمستان پيش رو خيلي سرد شود، قيمت گاز در اروپا به 5 هزار دلار به ازاي هر هزار مترمكعب برسد. در معاملات اخيرا بازار انرژي اروپا شاهد عبور قيمت گاز از 3 هزار دلار به ازاي هر هزار مترمكعب بوديم كه در 6 ماه گذشته بي‌سابقه بوده است.كارشناسان مركز توسعه انرژي نيز بر اين باورند كه در ماه اكتبر، همزمان با آغاز فصل سرما شاهد دور جديد افزايش قيمت گاز در اروپا خواهيم بود، اما در ماه سپتامبر قيمت گاز به 2 هزار دلار به ازاي هر هزار مترمكعب عقب‌نشيني خواهد كرد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون