• ۱۴۰۳ دوشنبه ۲۴ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5290 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور

تيم ملي واليبال ايران مسابقات قهرماني جهان را با برد آغاز كرد

چلنج‌آرت با بهروز عطايي

سامان سعادت

تيم ملي واليبال ايران در ماراتني تقريبا 3 ساعته آرژانتين را در نخستين بازي خود در مسابقات قهرماني جهان با نتيجه سه بر دو شكست داد. شاگردان بهروز عطايي در اين رقابت ست اول را به حريف واگذار كردند اما با پيروزي در ست‌هاي دوم و سوم در آستانه كسب سه امتياز قرار گرفتند ولي در ست چهارم با وجود فاصله امتيازي در اواسط ست و دو بار فرصت برنده شدن در امتيازات آخر موفق نشدند دارنده مدال برنز المپيك را سه بر يك شكست دهند و بازي به ست پنجم كشيده شد. در ست نهايي ايران در يك بازي به‌شدت نزديك و در حالي كه چند بار از دارا بودن شرايط برنده به وضعيت امكان باخت تغيير موضع داد با حساب 21 بر 19 برنده شد و در مجموع 3 بر 2 پيروز مسابقه لقب گرفت. 

اولين بازي ايران در قهرماني جهان چند نكته مثبت و منفي داشت كه در ادامه مورد بررسي قرار خواهد گرفت. مواردي كه حتما از ديد كادرفني تيم ملي دور نخواهد ماند. 
1- اولين مورد افت شديد امين اسماعيل‌نژاد ستاره بي‌چون و چراي تيم در مسابقات ليگ ملت‌ها بود كه يك ماه پيش برگزار شد. امين برخلاف بازي‌هايش در ليگ ملت‌ها كه تقريبا تمام آبشارهايش را با امتياز همراه مي‌كرد در مسابقه با آرژانتين از رساندن توپ به زمين حريف عاجز بود و مدافعان حريف بارها و بارها او را دفاع كردند. با اين حال اين بازيكن تمام 5 ست را به صورت كامل در بازي حضور داشت درحالي كه مي‌شد دقايقي جاي خودش را به صابر كاظمي بدهد. 
2- اشتباهات پرتعداد اميرحسين اسفنديار به عنوان دريافت‌كننده قدرتي و مهاجم قدرتي دومين نكته منفي تيم بود. با اينكه از اسفنديار هايلايت‌هاي جذابي در ذهن هواداران واليبال باقي مانده اما آمار نشان مي‌دهد اين بازيكن جوان بيشتر احساساتي است تا فني و بازي‌اش بگير نگير دارد. اسفنديار در ليگ ملت‌ها نيز نه جزو حتي دريافت‌كننده‌هاي متوسط بود و نه جزو بازيكنان امتيازآور، ولي اگر شاخصي به نام تعصب و هيجان‌زدگي لحاظ مي‌شد احتمالا اسفنديار در رده اول جا مي‌گرفت. عملكرد سينوسي او در بازي با آرژانتين باعث شد بهروز عطايي خيلي زود به اين نتيجه برسد كه بايد مرتضي شريفي در تركيب ثابت قرار بگيرد. با اين حال به نظر مي‌رسد عطايي بابت آن قهرماني جام جهاني جوانان كه با حضور اسفنديار و كسب عنوان MVP توسط اين بازيكن همراه شد علاقه خاصي به او دارد.
3- براي بار چندم همه ديدند كه فاصله وادي با سعيد معروف چقدر است. وادي پاسور خوبي است اما هرگز نمي‌تواند در بازي‌هاي بزرگ و در لحظات سخت تصميم‌هاي درستي بگيرد. در ست‌هاي چهار و پنج و در امتيازات بسيار حساس و سرنوشت‌ساز، مدافعان آرژانتين به راحتي دست وادي را خواندند و با شناسايي مهاجم هدف او را دفاع كردند. در اين شرايط همه اميدوارند حالا كه معروف ديگر نيست لااقل زودتر جواد كريمي به شرايط بازي برسد. كريمي در بازي‌هاي قهرماني آسيا نشان داد هرچند هنوز با معروف فاصله دارد اما زير فشار عملكرد بهتري از وادي به نمايش مي‌گذارد. البته معلوم نيست در بازي با آرژانتين وادي به خاطر تلاش عطايي براي حفظ تركيب ليگ ملت‌ها فيكس بازي كرد يا مصدوميت كريمي هنوز به‌طور كامل برطرف نشده. 
۳- دفاع روي تور ايران عملكرد قابل قبولي نداشت. نقطه قوت تيم ملي در سال‌هاي گذشته در ليگ ملت‌ها تبديل به پاشنه آشيل تيم ملي شد و در قهرماني جهان هم بهتر نشده. يك ماه پيش گفته مي‌شد با بازگشت علي‌اصغر مجرد اوضاع روبه‌راه مي‌شود اما در بازي با آرژانتين مشخص شد فعلا نمي‌توان روي دفاع روي تور تيم خيلي حساب باز كرد. پيش از سفر تيم ملي به مسابقات، محمد موسوي به تيم ملي اضافه شد تا اين مشكل را حل كند اما شورش او در آخرين لحظات همه را شگفت‌زده كرد!
۴- چلنج‌هاي عطايي گل سرسبد بازي بود. اين مربي در لحظاتي كه كسي فكرش را نمي‌كرد با چلنج‌هايي كه گرفت امتيازاتي را به تيم ملي برگرداند كه درنهايت منجر به برد ايران شد. عطايي چندين‌بار با درخواست چلنج امتياز مستقيم گرفت و چند بار با چلنج مصلحتي و ايجاد وقفه روند بازي را به نفع تيم خودش عوض كرد. نكته مثبت ديگر عطايي خونسردي او در برزخي‌ترين دقايق بازي بود. عطايي به‌موقع آرامش نشان داد و به‌موقع تيم را تهييج كرد. قطعا بخش عمده‌اي از برد بازي نخست ايران را بايد به حساب كوچينگ سرمربي ايراني تيم ملي گذاشت. 
۵- الحق كه عنوان كاپيتان تيم ملي برازنده ميلاد عبادي‌پور است. بازيكني كه هم از نظر فني هم از نظر مديريتي عملكردي درخشان داشت. ميلاد در ست دوم و در زماني كه تيم چندين امتياز عقب بود و به سمت باخت مي‌رفت، در خط سرويس قرار گرفت و تيم را به بازي برگرداند. او در ست‌هاي بعدي هم با سرويس و دريافت عالي امتيازات زيادي را به حساب ايران واريز كرد. عبادي‌پور در كنترل بازيكنان هم بسيار پخته ظاهر شد. كاپيتان در صحنه‌اي كه توخته با بازيكن حريف زير تور درگير شد خيلي سريع با تذكر محكم به هم‌بازي‌اش غائله را ختم كرد. ميلاد در آخرين اردوي تيم ملي انتقاداتي را هم متوجه فدراسيون نمود كه نشان مي‌دهد اين ستاره به موقع پشت همبازيانش در مي‌آيد و از سرشاخ شدن با مسوولان هم ترسي ندارد.
۶- حضرت‌پور، توخته، شريفي كه به جاي اسفنديار وارد زمين شد عملكرد متوسطي داشتند و اشتباهات بازيكنان آرژانتين نيز مزيد بر علت شد تا برخلاف سال‌هاي گذشته ايران شروع خوبي در رقابت‌هاي قهرماني جهان داشته باشد. هر چند اين برد كه مي‌توانست در چهار ست به دست بيايد به پنج ست كشيده شد و انرژي زيادي از بازيكنان گرفت. بازيكنان بايد دقت كنند در مسابقات قهرماني جهان هميشه فرصت جبران اشتباهات را همانند بازي با آرژانتين ندارند و از دست دادن فرصت‌هاي طلايي ممكن است با جريمه‌اي سخت روبه‌رو شود. تيم ملي واليبال ايران در دومين بازي خود امشب به مصاف مصر خواهد رفت. مصر در اولين بازي سه - صفر به هلند ديگر هم‌گروهي ايران باخت. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون