• ۱۴۰۳ يکشنبه ۲۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5290 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور

برخورد بي‌اثر مديريت شهري در برخورد با قاتلان درخت‌ها

درحالي كه مديريت شهري مدعي توجه به توسعه فضاي سبز به عنوان يكي از اولويت‌هاي خود است و اعضاي شوراي شهر نيز همچنان از پشت صندلي‌هاي چرمي سبز رنگ خود مشغول سردادن شعارهاي زيبايي در مورد برخورد با عاملان قطع درختان در تهران هستند، سريال كشت و كشتار درختان پايتخت به‌طور بي‌سابقه‌اي ادامه دارد. ادعايي كه اثبات آن نياز به تخصص و دسترسي به اطلاعات محرمانه‌اي ندارد. كافي است جست‌وجويي در دنياي اخبار شهري بكنيد تا به عمق فاجعه پي ببريد! سريال تلخي كه براثر آن به‌طور متوسط از ابتداي سال تاكنون ماهيانه يك مورد قطع درختان در نقاط مختلف تهران، گزارش شده است.
از قطع درختان توسط دانشگاه‌ها و نهادهاي دولتي گرفته تا قطع درختان توسط يك مجموعه ورزشي. كار به جايي رسيده است كه حالا، برج‌سازان يا حتي صاحبان كسب و كارهاي مختلف هم، تنها براي اينكه برج‌ها يا تابلوهاي دفاتر و مغازه‌هاي‌شان بهتر ديده شود، درختان را سر مي‌برند! 
همين يك ماه پيش بود كه خشكاندن و بريدن 11 درخت در مقابل برجي در خيابان وليعصر تهران و جريمه 117 ميليارد توماني براي مالك آن خبرساز شد. آن زمان مديران شهرداري و اعضاي شوراي شهر مدعي شدند كه مالك برج براي بهتر ديده شدن بناي زيباي خود، دست به اين اقدام زده است. اعضاي شورا اما پس از هر بار انتشار چنين اخباري، در صحن ضمن محكوم كردن اين اقدامات، در وصف ضرورت مقابله جدي و برخورد شديد با خاطيان اين عرصه بارها در صحن سخنراني كردند! 
ناصر اماني، عضو شوراي شهر كه تاكنون دوبار طي چند ماهه اخير در مورد قطع درختان در پايتخت سخنراني كرده است در يكي از همين سخنراني‌هاي خود كه در مورد قطع درختان توسط يك نهاد دولتي و دانشگاهي بود، گفت: شهرداري خودش، هم متولي كاشت و نگهداري فضاي سبز است و هم متولي برخورد با كساني است كه به تخريب فضاي سبز اقدام مي‌كنند. همان متخلفاني كه مي‌توانستند در روز روشن با گرفتن مجوز درختان را جابه‌جا كنند ولي اينكه نيمه شب اين كار را انجام مي‌دهند حتما مساله و اشكالي دارد!
حالا و در آخرين اقدام، در عرض چند روز دو خبر جديد از قطع چند باره درختان در پايتخت منتشر شده است. يكي قطع 178 درخت در مجموعه ورزشي انقلاب و ديگري قطع چند درخت در مقابل مطب چند پزشك در يكي از مناطق شمالي شهر.
در يكي از اين موارد، رييس كميسيون سلامت، محيط زيست و خدمات شهري شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به خشكاندن و قطع ۱۸۷ درخت در مجموعه ورزشي انقلاب از وزارت ورزش و جوانان خواست به موضوع ورود كند.
با اعلام شوراي اسلامي شهر تهران، مهدي پيرهادي در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره قطع درختان مجموعه ورزشي انقلاب تهران گفت: تعدادي از درختان مجموعه انقلاب طي سال‌هاي گذشته خشكانده و قطع شده است، اما هيچكس تاكنون پيگير آن نشده و مردم از دستگاه قضايي انتظار دارند موضوع را پيگيري و نتيجه را به آنها اعلام كند. 
اما اين پايان ماجرا نبود. چند روز بعد محمد مختاري مديرعامل سازمان بوستان‌ها و فضاهاي سبز شهر تهران درباره قطع درختان در مجموعه ورزشي انقلاب گفت: بازرسي كل كشور به اين مساله ورود پيدا كرده و درختان را شمرده‌اند و به جد پيگير اين مساله است.
با اين وجود يك هفته پس از انتشار اين خبر روابط عمومي شركت توسعه و نگهداري اماكن ورزشي كشور با ارايه توضيحاتي مطلب منتشر شده درباره قطع درختان اين مجموعه در رسانه‌ها را تكذيب كرد و نوشت: خبر قطع درختان مجموعه ورزشي انقلاب به هيچ‌عنوان صحت نداشته و تنها تعدادي از درختان به دلايل كاملا كارشناسي و مطابق با اصول حفظ درختان و فضاي سبز زيرنظر كارشناس فضاي سبز شهرداري تهران و به‌طور معمول و مرسوم در همه جاي كشور، سرزني شده است.
اين اظهارات اما هنوز واكنشي را از سوي شهرداري تهران و اعضاي شوراي شهر به همراه نداشته است و در نتيجه همچنان پرونده آن باز است.
ولي دومين حادثه قطع درختان در چند روز اخير قصه جالب‌تري داشت. ماجراي اين پرونده باز هم از انتشار فيلمي در فضاي مجازي آغاز شد.  براساس اين فيلم، در يكي از خيابان‌هاي پاسداران تهران، رو‌به‌روي مطب يك پزشك، درختان قطع شده‌اند تا تابلوي اين مطب بهتر ديده شود.
 مهدي بابايي، رييس كميته محيط زيست شوراي شهر تهران در اين باره، با ذكر اينكه اين موارد، قطع سريالي درختان نيستند و دليل اينكه اين عبارت براي قطع درختان در تهران استفاده مي‌شود اين است كه قبلا رسانه‌اي نمي‌شدند، گفت: جريمه‌هاي سنگين شهرداري تهران براي قطع درختان تا حدودي مي‌تواند بازدارنده باشد. 
آنچه مسلم است اين است كه بي‌شك اين آخرين پرونده قطع درختان در تهران نبوده و نيست. ولي مسلم اين است كه اقدامات و تهديدهاي شهرداري و شوراي شهر تهران ذره‌اي تاثير در عزم متخلفان براي قطع درختان نداشته است و آنها بدون توجه به اين تهديدها، هر وقت بخواهند درختان را قطع مي‌كنند. براي همين به نظر مي‌رسد شهرداري اگر واقعا مدعي حمايت از فضاهاي سبز و درختان است، هر چه سريع‌تر به جاي شعارهاي زيبا و البته تكراري، تصميمي براي بازدارندگي جدي متخلفان بگيرد وگرنه بايد تا پايان دوره 4 ساله مديريت زاكاني، هر ماه بيشتر از ماه قبل شاهد انتشار اخبار و فيلم‌هايي از قطع درختان باشيم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون