• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5290 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۷ شهريور

وعده شهردار تهران در حوزه مسكن!

بهمن‌ماه سال 1400 بود كه شهردار تهران با اعلام تشكيل قرارگاه جهادي مسكن با شعار «هر خانواده ايراني يك مسكن» ادعا كرد كه تا پايان سال 1401 بيش از 180 هزار خانه در تهران خواهد ساخت. عليرضا زاكاني آن زمان گفت: ميزان ساخت‌وساز امسال نسبت به سال ۹۱ به يك‌هفتم رسيده است؛ با تشكيل قرارگاه جهادي مسكن در نظر داريم تا در سال آينده ۱۸۰ هزار واحد بسازيم يعني ۶برابر ساخت و ساز امسال تهران؛ ادعايي كه از آن به عنوان مهم‌ترين وعده پوپوليستي و عامه‌پسند شهردار ياد مي‌شود!
اما اين پايان ادعاهاي آقاي شهردار در خصوص ايجاد انقلاب مسكن‌سازي در تهران نبود. دو ماه بعد يعني اواخر اسفندماه سال گذشته وي تفاهمنامه‌اي با بنياد مسكن انقلاب جهت پروژه احداث ۱۰ هزار واحد مسكوني براي مردم تهران امضا كرد آن‌هم بدون اطلاع اعضاي شورا. موضوعي كه باعث شد تا برخي از اعضاي شورا نسبت به اين اقدامات شهردار موضع‌گيري‌هاي تندي را داشته باشند. آن زمان حبيب كاشاني در تذكري به شهردار تهران به ايجاد اين قرارگاه اشاره كرد و گفت: در اخبار ديديم آقاي شهردار فرموده‌اند كه قرارگاه جهادي مسكن درست شده است و قول اين را داده‎اند كه در ۱۴۰۱، 180 هزار مسكن در تهران ساخته شود.
اين عضو شوراي شهر تهران افزود: به نظرم اين موضوع به اين صورت است كه فقط در جهت قولي كه دولت داده شهرداري تسهيل‌گري مي‌كند. يعني كار، زمين، ساخت و ساز را خود دولت انجام مي‎دهد و موانعي كه در بحث ساخت و ساز و پروانه است را مديريت شهري حل مي‌كند. اگر چنين است، موضوع را به اين صورت بگوييم كه خداي نكرده نه توقعي براي مردم تهران و نه توقعي براي كارمندان ايجاد شود.
اما شهردار تهران در حاشيه امضاي اين تفاهنامه از پذيرفتن مسووليت‌هاي ديگري هم در بخش ساخت‌و‌ساز از جمله تامين زمين خبر داد. شهردار تهران ادامه داد: اين مسكن‌هاي استطاعت‌پذير را بدهيم؛ همچنين بخشي را هم استيجاري مي‌كنيم كه در اختيار زوج‌هاي جوان و افراد نيازمند قرار گيرد و به نوعي دغدغه‌هاي ما درخصوص خانوارها در موضوع معيشت و سبد مسكن مدنظر قرار مي‌گيرد.
حميدرضا صارمي معاون شهرسازي و معماري شهردار تهران هم آن زمان در همين راستا مدعي شد: شهرداري تهران بر اساس تبصره ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداري‌ها كه سال‌ها مورد بي‌توجهي قرار گرفته بود، ملزم به تامين مسكن براي دهك‌هاي پايين جامعه است و ما با استفاده از روش‌هاي گوناگون و بهره‌گيري از سرمايه عظيم مردمي به اميد خدا اين مهم را طي ۴ سال آينده به نتيجه خواهيم رساند.
وي درخصوص محل احداث مسكن استطاعت‌پذير گفت: بخشي از اين خانه‌ها كه طبق تفاهم‌نامه با سازمان‌ها و نهادهاي مختلف اجرايي مي‌شود، در جنوب شهر تهران از جمله مناطق ۱۸، ۹، ۲۱ و۴ و بخش ديگر نيز در زمين‌هاي ذخيره نوسازي شهر تهران واقع در منطقه۲۲ خواهد بود. با تمام اين تفاصيل به نظر مي رسد وعده ساخت 180 هزار مسكن براي پايتخت نشين ها، تنها در حد همان وعده و تشكيل قرارگاه جهادي باشد. چرا كه از آنجاييكه شهرداري در لاك سكوت خبري فرو رفته احتمالا هنوز هيچ خبري پيشرفتي در مورد اين پروژه عظيم رخ نداده است!

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون