• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5291 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ شهريور

وزير اسبق تعاون: «آموزش» قرباني فقر معيشتي شده است

وزير سابق آموزش و پرورش: ۹۶ درصد بودجه وزارتخانه به حساب معلمان واريز مي‌شود

گروه اجتماعي: وزير اسبق تعاون، فقر را محصول نابرابري و نابرابري را مولود آموزش نامناسب عنوان كرد.
علي ربيعي، در همايش فقر آموزشي كه ديروز برگزار شد، گفت: «هرچند فقر مساله ديرين همه جوامع است اما فقر در جامعه ايران امروز در كنار ساير مسائل به وجود آمده است. سياست‌گذاري غيرموثر در درازمدت و سياست‌گذاري غلط توده‌پرور، دام است و اصلاحات را دشوار مي‌كند چنانكه يارانه بدون هدف، نمونه‌اي از دام در ايران است. ما معتقديم پرداختن به فقر آموزشي علاوه بر وظيفه انساني و اخلاقي در قبال جامعه به خصوص تهيدستان، ايجاد فضايي براي غلبه بر مشكلات متعدد است و سياست‌گذاري‌ها در همه عرصه‌هاست كه به رفع مشكل كمك مي‌كند. همبسته «تحريم» و «كرونا» موجب عميق‌تر شدن فقر شده و آموزش قرباني فقر معيشتي شد، بر اساس تحقيقات انجام‌شده، از سهم آموزش از سبد خانوار در سال ۹۸، ۲۹ درصد و در سال ۹۹، ۲۳ درصد كاسته شده و آمار بازماندگي از تحصيل در دوره ابتدايي به ۲۱۰ هزار نفر و در دوره متوسطه به ۷۶۰ هزار نفر رسيده است.» در اين همايش، محسن حاجي ميرزايي؛ وزير سابق آموزش و پرورش با بيان اينكه همه منابع مالي در سيستم آموزش و پرورش در خدمت آموزش و پرورش نيست، گفت: «۹۶ درصد از ۱۵۰ هزار ميليارد تومان بودجه آموزش و پرورش، در اختيار آموزش و پرورش نيست و بابت حقوق معلمان صرف مي‌شود و مستقيما به حساب معلم واريز مي‌شود. ما با پديده فقر آموزشي مواجهيم، فقر آموزشي يك مشكل است. درست است كه آموزش و پرورش توانسته نرخ پوشش تحصيلي را افزايش دهد، اما در كيفيت موفق نبوده و دليلش اين است كه مساله را به درستي درك نكرديم.»
علي‌اصغر فاني؛ وزير اسبق آموزش و پرورش و از ديگر سخنرانان اين همايش گفت: «آموزش و پرورش كوچك انگاشته مي‌شود و در اولويت نيست و اين چالش اصلي آموزش و پرورش در ايران است. كسري همه ساله ۲۵ تا ۳۰ درصدي بودجه، دخالت نهادهاي حقيقي و حقوقي، تنوع بيش از حد مدارس از اين جمله است. وقتي آموزش و پرورش در اولويت نباشد منجر به كاهش انگيزه معلمان مي‌شود. يك ميليون لشكر داريم كه نه با آن مي‌توانيم تحول ايجاد كنيم و نه با شبيخون فرهنگي مبارزه كنيم. معلمان، دانش‌آموزان، اوليا و مسوولان ناراضي هستند، پس با اين ۱۵۰ هزار ميليارد توماني كه براي آموزش و پرورش در سال صرف مي‌شود چه كسي راضي است؟ ميانگين عمر خدمت وزراي آموزش و پرورش (به جز آقاي نجفي) در كشور دو سال است و در اين دو سال كاري نمي‌توان انجام داد.»
كاظم اكرمي؛ وزير اسبق آموزش و پرورش و از ديگر سخنرانان اين همايش گفت: «استدلال شهيد رجايي اين بود كه قانون اساسي، آموزش را رايگان اعلام كرده پس همه بايد يكسان آموزش ببينند و به همين علت اعلام كرد همه مدارس دولتي باشند و چند مدرسه خاص را تعطيل كرد. نابرابري آموزشي، مساله‌اي جهاني است اما نابرابري پرورشي مغفول مانده است. امروز جامعه بشري در نتيجه دانش دانشمنداني كه به مقوله پرورشِ آنها پرداخته نشده اين همه دچار رنج شده است. سلاح‌هاي شيميايي را دانشمندان ساخته‌اند. چنين افرادي از دبستان تا دانشگاه، آدميت، انسانيت و عدالت را نياموخته‌اند. ما تنها دانشمند نمي‌خواهيم بلكه آدم مي‌خواهيم. اگر چنين فردي يك روز به قدرت رسيد و به نسبه انسانيت داشت، شاهد اين حجم از ظلم نخواهيم بود. يك الگوي رفع نابرابري اين است كه مدارس بايد بازتاب شرايط اجتماعي باشند كه اين ديدگاه مورد نقد همگان است. يك الگوي ديگر اين است كه انسان‌ها حق برابر دارند، عدالت يعني برابري كه به همه به يك اندازه داده شود؛ اين الگو، ظاهر خوبي دارد، اما عقب ماندگي‌هاي قبلي و مشكلات خانوادگي را چه كنيم؟. افرادي كه از خانواده بيسواد آمده‌اند با آنها كه از خانواده تحصيلكرده آمده‌اند يكسان بايد ديده شوند؟ الگوي سوم، الگوي جبران‌كنندگي است و مي‌گويد افراد توانمند بايد به كمك افراد ناتوان برسند اما اكنون مدارس دولتي و غيردولتي يكسان‌اند؟ چند درصد پذيرفته‌شدگان دانشگاه‌ها از مدارس دولتي هستند؟»

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون