• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5291 -
  • ۱۴۰۱ سه شنبه ۸ شهريور

خاموشي جاده، عدم خط‌كشي و آسفالت‌ريزي جاده و عدم نصب تابلوي راهنما از معضلات گردنه اسدآباد است

گردنه مرگ

اگر اقدامات درستي در راستاي اصلاح اين جاده صورت نگيرد، به زودي اتفاقات تلخي رخ خواهد داد

بهاره  شبانكارئيان

گردنه اسدآباد واقع در شهرستان همدان يكي از طولاني‌ترين و پرخطرترين گردنه‌هاي كشور است كه بار ترافيكي سالانه ۲۵ ميليون خودرو از مركز به غرب كشور را بر دوش مي‌كشد. طبق پيگيري‌هاي خبرنگار «اعتماد» از گروه امدادرساني مربوط به اين گردنه مشخص شد دو روز پيش يك دستگاه خودرو 206 در اين گردنه سقوط كرده است و سه روز پيش از حادثه نيز يك تريلي كه بار كاشي داشته است، واژگون و منجر به مصدوم شدن يك نفر مي‌شود. اين گردنه هر سال با نزديكي ماه محرم خصوصا با 

فرا رسيدن اربعين، زائران زيادي از سراسر كشور بايد از اين گردنه كه تنها مسير زائران به كربلا است عبور كنند اما مسوولان مربوطه اقدامات درستي در راستاي اين گردنه خطرناك انجام نداده‌اند. يكي از اين تصادفات كه مربوط به اتوبوس زائران است مربوط به سال ۱۳۹۸ مي‌شود. تصادفي كه در برخورد رخ به رخ دو دستگاه اتوبوس رخ داد كه يكي از اين اتوبوس‌ها حامل زائران اربعين بود و منجر به كشته شدن يك سرنشين و زخمي شدن ۲۸ زائر ديگر شد. پليس‌راه در همان زمان اعلام كرد كه سالانه حدود ۲۵۰ تصادف با ۱۲۸ كشته و مجروح در اين گردنه اتفاق مي‌افتد.  يكي از خبرنگاران عصر همدان در ۲ شهريور ماه سال جاري درباره وضعيت اين گردنه گزارش داد: «هنوز نصب نيوجرسي در اين مسير به اتمام نرسيده است درحالي كه كمتر از بيست روز ديگر تا اربعين حسيني باقي است و قطعا زائران زودتر از اين مسير به كربلا عبور خواهند كرد. يكي از موضوعات مهم در گردنه اسدآباد كه متاسفانه با آن مواجه هستيم، خاموشي جاده است. در حال حاضر نه تنها علي‌رغم نصب نيوجرسي روشنايي‌ها را از حاشيه جاده به وسط منتقل نشده بلكه بسياري از روشنايي‌ها خاموش است و اين امر خود عامل بسياري از تصادفات خواهد بود. عدم خط‌كشي و آسفالت‌ريزي جاده، عدم نصب تابلوي راهنما هم از ديگر معضلاتي است كه زائران و مسافران در گردنه اسدآباد با آن مواجهند. اما تابلوها و علائم راهنمايي و رانندگي در مسير جاده و نيوجرسي‌هاي نصب شده و خاموشي چراغ ورود به نيوجرسي‌ها از موضوعاتي است كه بايد در اين گردنه مهيا باشد و اين علائم مي‌تواند كمك بزرگي به زائران و رانندگان كند. اگر‌چه زمان زيادي براي انجام اين امور تا قبل از رسيدن اربعين حسيني باقي نمانده است اما سازمان راهداري بايد اين معضلات را رفع كند تا شاهد تصادفات ناشي از آن نباشيم.»  اين در حالي است كه ۵ شهريور ماه سال جاري صفر صادقي‌راد مديركل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي استان همدان در‌خصوص تردد زائران اربعين عنوان كرد: «به منظور ايمن‌سازي گردنه اسدآباد، اقدامات خوبي انجام شده تا بخشي از مشكلات مسير عبوري غرب كشور برطرف شود. اين امر باعث جدا شدن لاين مياني شده كه در كاهش حوادث جاده‌اي نيز موثر است. در گذشته روشنايي جاده فرسوده و در كنار جاده بود كه علاوه بر قطعي و وصلي مشكلاتي داشت و در بيشتر مواقع نيز روشنايي نداشت كه اكنون روشنايي در وسط جاده ايجاد شده كه بسيار اثربخش است. يكي ديگر از اقدامات شانه‌سازي در بخش زيادي از جاده است كه اكنون به صورت خاكي است اما در صورت تزريق اعتبار لاين كندرو نيز اضافه مي‌شود. روكش آسفالت گردنه اسدآباد مشكل زيادي داشت كه اكنون روكش آن در حال انجام است و تا چند روز آينده كه حجم تردد زائران افزايش مي‌يابد، كار به اتمام مي‌رسد.»
گردنه اسدآباد جزو پنج گردنه حادثه‌ساز كشور است
«محمدمهدي هاشمي‌نيا» نجاتگر اهل اسدآباد است. او در‌خصوص گردنه اسدآباد به «اعتماد» مي‌گويد: «گردنه اسدآباد جزو پنج گردنه حادثه‌ساز كشور است كه به گردنه مرگ نيز معروف شده. اين گردنه طولاني‌ترين گردنه به حساب مي‌آيد كه حدودا 15 كيلومتر است. به خاطر اينكه اكثر مسافران و راننده‌ها از اين گردنه شناخت ندارند تصادفات زيادي رخ مي‌دهد. همين عدم شناخت راننده‌ها به اين گردنه نيازمند اين است كه روشنايي كافي در اين جاده قرار داده شود. مثلا در مواردي بوده كه برخي راننده‌ها به خاطر ناشي بودن و عدم شناخت كافي به مسير بايد مرتب ترمز بگيرند همين موضوع باعث نقص در ترمز ماشين مي‌شود. تيرهاي چراغ برقي كه در اين گردنه استفاده شده اكثرا خاموش هستند و نيوجرسي‌ها هم نور بسيار كمي از خودشان توليد مي‌كنند. بيشتر تصادفاتي كه در اين جاده رخ داده با برخورد رخ به رخ ماشين‌ها صورت گرفته. بتن‌هايي هم كه در اين جاده براي جدا كردن لاين رفت و برگشت كار گذاشته شده براي مسافران راه دوربرگردان را مسدود كرده است. فرض كنيد اگر يك راننده به اشتباه وارد اين جاده شود بايد جاده را تا آخر طي كند تا بتواند از همين مسير برگردد يا به اتوبان اصلي همدان برسد. استان‌هاي شمال، شمال غربي و غرب كشور بايد از اين گردنه عبور كنند اين يكي از مسيرهاي اصلي براي زائران كربلا است. كمتر از بيست روز ديگر اربعين است و زائران بايد از اين مسير عبور كنند اما اقدام ثمربخشي در راستاي روشنايي صورت نگرفته. اتوبوس زائران از اين گردنه عبور مي‌كند و عدم روشنايي مي‌تواند منجر به تصادفات وحشتناكي شود. سال 98 يكي از اتوبوس‌هاي زائران در اين گردنه با ماشين ديگري برخورد كرد كه تعداد زيادي از زائران مصدوم شدند. اين گردنه از شهرستان اسدآباد شروع مي‌شود و تا روستاي رسول‌آباد ادامه پيدا مي‌كند.»
هنوز كه هنوز است اين جاده روشنايي ندارد
منصور يكي از اهالي اسدآباد است. او در‌خصوص اين گردنه خطرناك به «اعتماد» مي‌گويد: «گردنه اسدآباد در همدان يكي از گردنه‌هاي خطرناك در كل كشور است كه هر سال تلفات جاني زيادي را در آن شاهد هستيم. چند سالي است كه اين گردنه در حال تعمير و تعريض قرار گرفته ولي در 7 سال گذشته اهالي اين شهرستان اقدامات چشمگيري را مشاهده نكرده‌اند. فقط امسال و سال گذشته در بين لاين‌هاي رفت و برگشت نيوجرسي كار گذاشته‌اند كه البته خود اين نيوجرسي‌ها باعث حادثه بوده و هست. باتوجه به اينكه اربعين نزديك است و زائران زيادي از اين مسير عبور مي‌كنند، رسانه‌هاي داخل شهرستان روي روشنايي و تعريض به اجبار مسوولان خبرهايي را مبني بر اقدامات انجام شده در اين گردنه منتشر كرده‌اند اما آنچه كه ما اهالي در اين گردنه مشاهده مي‌كنيم با اين خبرها در تضاد است. هنوز كه هنوز است اين جاده روشنايي ندارد و اكثر اهالي ناراحت هستند كه چرا با وجود عدم روشنايي در اين گردنه مسوولان اصرار دارند كه اعلام كنند اقداماتي را در راستاي روشنايي اين گردنه انجام داده‌اند. عدم روشنايي در اين گردنه منجر به تصادفات وحشتناكي مي‌شود كه وقتي زائران مي‌خواهند از اين مسير عبور كنند تصادفات هولناكي اتفاق مي‌افتد. اگر اقدامات درستي در راستاي اين جاده صورت نگيرد، به زودي اتفاقات تلخي رخ خواهد داد.»
ساجد يكي ديگر از اهالي اسدآباد در اين خصوص مي‌گويد: «من شب‌ها اكثر مواقع از اين گردنه عبور مي‌كنم، روشنايي وجود ندارد. روشنايي خيلي كمي آن هم به خاطر وجود نيوجرسي‌ها وجود دارد كه البته خود اين نيوجرسي‌ها در زمستان خطرات تصادفات را افزايش مي‌دهد.» بهمن يكي از اهالي در‌خصوص آسفالت اين گردنه مي‌گويد: «آسفالت به اين معنا كه گفته شده، نيست و شن و ماسه در مسير اين گردنه استفاده شده است و روشنايي هم وجود ندارد اما نمي‌دانيم كه چرا اعلام كرده‌اند كه اقداماتي را در‌خصوص روشنايي و آسفالت انجام داده‌اند.»  محمود يكي ديگر از اهالي مي‌گويد: «براي صحت و سقم صحبت‌هاي اهالي خودتان مي‌توانيد هنگامي كه پيك تردد اربعين نزديك مي‌شود به اين گردنه بياييد و از نزديك شاهد عدم روشنايي و آسفالت باشيد. همين موضوع باعث تصادفات زيادي در اين جاده مي‌شود. وقتي هم كه اربعين نزديك مي‌شود زائران زيادي از اين مسير عبور مي‌كنند كه شب‌ها به دليل عدم روشنايي اين گردنه حادثه‌ساز مي‌شود.»


جاده‌ای با تردد بیش از ۲۰ هزار خودروي سبک و سنگین
محور گردنه اسدآباد با ۲۰۰۰ متر ارتفاع يكي از پنج گردنه سخت‌گذر و بر‌اساس آمار در ليست يكي از ۱۰ جاده خطرناك و حادثه‌آفرين كشور بوده كه با توجه به قرار گرفتن در مسير بزرگراه كربلا و نيز شاهراه ارتباطي شش استان و پل ارتباطي برخي كشورهاي همسايه مي‌توان آن را به عنوان يك محور و مسير مواصلاتي بين‌المللي نيز ياد كرد.  ايسنا در 19 ارديبهشت ماه سال جاري در گزارشي در‌خصوص وضعيت گردنه اسدآباد همدان نوشت: «اين محور در طول شبانه‌روز به ‌طور ميانگين به واسطه تردد بيش از ۲۰ هزار خودروي سبك و سنگين يكي از پرترافيك‌ترين جاده‌هاي غرب كشور بوده كه برف‌گير و يخبندان بودن محور در فصل بارندگي و سرما را نيز بايد بر آن لحاظ كرد. متاسفانه هر ساله اين محور با چشم‌انداز زيبا و منحصر به فرد خود به واسطه سوانح و تصادف متعدد هموطنان بسياري را داغدار عزيزان خود مي‌كند و اين ميزان آمار بالاي تصادفات فوتي و جرحي هر بار با تيتري درشت و دردناك تيتر اول رسانه‌ها مي‌شود و خبر از سانحه‌اي ديگر در اين محور مي‌دهد. ناآشنايي رانندگان با جاده، انحراف به چپ، سبقت غيرمجاز، واژگوني، خستگي و خواب‌آلودگي و عدم توجه به جلو از بيشترين دلايل و علل تصادفات به ويژه تصادفات رخ به رخ و انحراف به چپ در اين محور به شمار مي‌رود.» با اينكه در اين گزارش ايسنا نماينده مردم اسدآباد عنوان كرده بود كه بعد از اجراي پروژه نصب نيوجرسي در محور گردنه اسدآباد به عنوان يكي از محورهاي حادثه‌خيز استان و كشور آمار تصادفات بزرگ و منجر به مرگ در اين محور حادثه‌خيز حذف شده و به صفر رسيده، اما «اعتماد» در پيگيري‌هايي كه در‌خصوص اين گردنه انجام داده اهالي شهرستان از برخي اقداماتي كه صورت نگرفته است، صحبت مي‌كنند. سرمدي واله با اشاره به در دست اجرا بودن طرح ۱۵ كيلومتري ايمن‌سازي، تعريض و جداسازي لاين رفت و برگشت گردنه اسدآباد با نيوجرسي از راهدارخانه به سمت همدان به عنوان برنامه كوتاه‌مدت براي كاهش خطرات و حوادث گردنه اسدآباد به ايسنا گفته بود: «از ۱۵ كيلومتر جداسازي لاين رفت و برگشت گردنه با نيوجرسي و تعريض و انتقال روشنايي به وسط جاده ۳ تا ۴ كيلومتر ديگر باقي مانده كه راه و شهرسازي موظف به تكميل مابقي طرح در اسرع وقت است.»

 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون