• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5292 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ شهريور

رهبر معظم انقلاب در ديدار اعضاي هيات دولت 6توصيه مطرح كردند

اولويت اقتصاد با پيوست فرهنگي

اولويت اقتصاد به معناي ناديده گرفتن سرفصل هاي ديگر نيست

رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (سه‌شنبه) در ديدار رييس‌جمهور و اعضاي هيات دولت، بررسي و بيان عملكرد دولت و ياد و زنده نگه داشتن حوادث مهم انقلاب و ۴۳ سال اخير را دو رويكرد اساسي هفته دولت برشمردند و با تشريح توفيقات يكساله دولت، در بيان توصيه‌هاي مهم از جمله درباره اولويت مساله اقتصاد افزودند: مردم در همه حوادث و رويدادها «قهرمان اصلي سرگذشتِ انقلاب» بوده‌اند و اين واقعيت مايه درس و عبرت است و به همه مسوولان نشان مي‌دهد كه با اين ملت بايد چگونه رفتار كرد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، شهيدان رجايي و باهنر را دو مدير تراز انقلاب اسلامي خواندند و با اشاره به اينكه شهادت، پاداش شايسته پروردگار به اين دو عزيز بود، گفتند: غفلت و فراموشي حوادث بزرگ، آفت مهمي است كه بايد همه از آن پرهيز كنيم. رهبر انقلاب «برانگيختگي عمومي ملت در دوران انقلاب»، «حيرت استكبار در مقابل عظمت انقلاب»، «دشمني‌هاي بي‌وقفه زورگويان جهاني»، «بي‌دفاع بودن كشور و پايتخت در مقابل حملات هوايي صدام»، «جولان دادن تروريست‌ها در سراسر كشور و ناامني سال‌هاي اول انقلاب»، «عملكرد دولت‌ها و مجالس مختلف پس از انقلاب»، «حضور تعيين‌كننده ملت در حماسه دفاع مقدس و ديگر جبهه‌هاي مقابله با دشمنان» و «حضور بي‌دريغ و تحسين‌برانگيز مردم در راهپيمايي‌ها و مراسم مختلف» را از جمله مسائلي خواندند كه ياد آنها بايد دايم در ذهن جامعه زنده باشد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه با يادآوري حضور به‌ياد‌ماندني ملت در تشييع سردار شهيد حاج قاسم سليماني افزودند: مسائل مشابه از جمله حضور پُرمعنا و گسترده مردم در تشييع پيكر آيت‌الله ناصري در اصفهان و مشاركت عجيب مردم در ميهماني غدير نشان‌دهنده جهت‌گيري‌هاي عمومي ملت و راه صحيحي است كه بايد ادامه يابد. رهبر انقلاب، بررسي و پرداختن به فعاليت‌هاي دولت را دومين كاركرد هفته دولت برشمردند و با اشاره به برخي توفيقات دولت، ‌توصيه‌هايي خطاب به رييس‌جمهور و اعضاي دولت بيان كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، زنده كردن اميد و اعتماد مردم را مهم‌ترين توفيق دولت دانستند و افزودند: مردم مي‌بينند كه دولت در وسط ميدان و مشغول كار و تلاش براي حل مشكلات و خدمت‌رساني به آنها است و اين واقعيت، اميد و اعتماد عمومي را تا حد زيادي احيا كرده است البته اين تلاش‌ها در برخي زمينه‌ها به نتيجه رسيده و در بعضي زمينه‌ها نيز هنوز به نتايج لازم نرسيده است. ايشان سفرهاي استاني دولت را موضوعي درخشان و مهم خواندند و افزودند: ۳۱ سفر در سال اول دولت به سراسر كشور از جمله نقاط محروم و دور افتاده، نظارت ميداني بر كارها و همدلي عميق با مردم از ديگر توفيقات دولت بوده است.
«سرعت عمل و حضور در محل حوادث طبيعي و پيش‌بيني‌نشده به نشانه همدردي دولت با مردم»، «زدوده شدن رقابت‌هاي منفي و مناقشه‌برانگيز در روابط بين قوا كه موجب آشفته كردن ذهن مردم مي‌شد»، «تاكيد بر مراقبت جدي سه قوه در استمرار اين تلاش آرامش‌بخش» و «جوانگرايي» از ديگر توفيقات دولت بود كه رهبر انقلاب به آنها پرداختند. ايشان گفتند: البته مديران و مسوولان جوان هم در مواردي اشتباه و خطا مي‌كنند اما در مجموع دميده شدن روح جواني در دولت و مجلس و پرورش مديران قوي، ارزش صبوري در مقابل اين خطاها و رفع تدريجي آنها را دارد. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «خارج كردن جامعه از چشم‌انتظاري براي تصميم‌گيري و اقدام ديگران»، «پرهيز از شرطي كردن كشور» و «اهميت دادن به ظرفيت‌هاي داخلي» را از ديگر موفقيت‌هاي قوه مجريه خواندند. ايشان دولت سيزدهم را «مسووليت‌پذير» دانستند و گفتند: در يك سال اخير شنيده نشد كه دولت فرافكني و بهانه‌تراشي كند و بگويد «اختيار نداريم» يا «نمي‌گذارند.» «رويكردهاي خوب در زمينه سياست خارجي و فرهنگ» و «برجسته كردن شعارهاي انقلاب از جمله عدالت‌طلبي، حمايت از مستضعفان، پرهيز از اشرافي‌گري و استكبارستيزي» از ديگر نقاط برجسته دولت بود كه رهبر انقلاب بيان كردند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تاكيد كردند: دولت اين سررشته و سبك كاري را براي دستيابي به توفيقات بيشتر ادامه دهد. رهبر انقلاب اسلامي در ادامه توصيه‌هايي را خطاب به دولت بيان كردند. اولين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «شكر نعمت توفيق خدمت به مردم» بود كه در اين خصوص گفتند: شكر اين نعمت در درجه اول با تقويت ارتباط با خدا و دعا و توسل و تضرع و انس با قرآن است و در درجه بعد با ادامه تلاش جهادي براي خدمت به مردم. «داشتن نيت الهي و مخلصانه و پرهيز از كارهاي نمايشي» دومين توصيه رهبر انقلاب بود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه خاطرنشان كردند: اطلاع‌رساني اقداماتي كه انجام مي‌شود، منافاتي با اخلاص ندارد زيرا موجب افزايش اميد مردم مي‌شود. ايشان در توصيه سوم گفتند: به ميان مردم رفتن را ادامه دهيد و اسير برخي جوسازي‌ها نشويد و البته در مواجهه با مردم صبر و تحمل به خرج دهيد. رهبر انقلاب، حضور بي‌واسطه و مكرر رييس‌جمهور و ديگر مسوولان دولت در ميان مردم را داراي بركات و تاثيرات فراوان دانستند و افزودند: البته دولتِ مردمي فقط به معناي به ميان مردم رفتن نيست، بايد با برنامه‌ريزي دقيق و استفاده از ديدگاه‌ها و نظرات مختلف، زمينه جلب مشاركت مردم در عرصه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي و سياسي فراهم شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه چهارم بر لزوم عمل به وعده‌ها و پرهيز از بيان وعده‌هاي غيرقابل تحقق كه زمينه‌ساز خدشه‌دار شدن اعتماد مردم مي‌شود، تاكيد كردند و به عنوان توصيه پنجم، با اشاره به موضوع طراحي نقشه جامع حركت دولت، افزودند: مراقب باشيد كارهاي روزمره شما را غرق نكند و براي اينكه دچار اين آفت نشويد با يك طرح كلان و نقشه جامع و قابل توضيح براي مردم حركت كنيد.
ايشان لزوم رعايت اولويت‌ها را به عنوان توصيه ششم مطرح كردند و گفتند: توان و امكانات دولت محدود است، بنابراين بايد ابتدا سرفصل‌هاي اساسي مشخص شوند و سپس سرفصل‌ها و زيرمجموعه‌هاي آنها اولويت‌بندي شوند. رهبر انقلاب با تاكيد بر اينكه در شرايط كنوني، ‌اولويت اصلي همچنان مساله اقتصاد است، خاطرنشان كردند: البته اين به معناي ناديده گرفتن سرفصل‌هاي ديگر همچون علم، امنيت، آسيب‌هاي اجتماعي و فرهنگ نيست ولي اولويت بايد اقتصاد باشد همراه با پيوست فرهنگي. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص موضوع اقتصاد چند نكته را بيان كردند. «لزوم انسجام مديران اقتصادي و داشتن نظر واحد در مسائل گوناگون اقتصادي»، «مشخص كردن اولويت‌ها و تمركز بر شاخص‌هاي اصلي و پيگيري روزانه آنها از جانب رييس‌جمهور و ديگر مسوولان» نكاتي بود كه رهبر انقلاب به آنها اشاره كردند. رهبر انقلاب اسلامي در بيان شاخص‌هاي اصلي اقتصاد گفتند: اندازه تورم، رشد اقتصادي، رشد سرمايه‌گذاري، رشد اشتغال، رشد درآمد سرانه و كاهش فاصله طبقاتي شاخص‌هايي هستند كه بايد به صورت دقيق و مستمر مورد توجه قرار گيرند. رهبر انقلاب در توصيه بعدي، عمده‌ترين سرفصل در پيشرفت اقتصاد كشور را مساله توليد خواندند و تاكيد كردند: قاطعانه با هر عاملي كه توليد را تضعيف مي‌كند، مقابله كنيد. ايشان در بخش توليد كشاوزي، با اشاره به بحران غذا به دنبال وقوع جنگ اوكراين، مساله امنيت غذايي را بسيار مهم دانستند و با يادآوري توصيه‌هاي مستمرِ قبلي مبني بر لزوم خودكفايي در اقلام اساسي مانند گندم، افزودند: مساله امنيت غذايي يك مساله درجه يك است كه نبايد از آن غفلت شود. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص توليد صنعتي، با اشاره به مشكل كمبود سرمايه در گردشِ واحدهاي توليدي، تامين اين سرمايه را وظيفه بانك‌ها خواندند و گفتند: بانك مركزي سخت‌گيري‌هاي بجا و به ‌موقعي را در خصوص كنترل ترازنامه بانك‌ها آغاز كرده است اما بايد مراقبت شود كه اين كنترل‌ها روي فعاليت‌هاي غير مولّد بانك‌ها همچون خريد زمين و سكه يا فعاليت‌هاي بنگاهداري آنها اِعمال شود و تسهيلات لازم براي واحدهاي توليدي آسيب نبيند. رهبر انقلاب در برشمردن اولويت‌هاي اقتصادي، مساله مسكن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: در قضيه مسكن عقب‌ماندگي زيادي وجود دارد كه موجب افزايش سرسام‌آور قيمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است. «ساخت پتروپالايشگاه‌ها»، «تكميل زنجيره ارزش افزوده در صنايع معدني و جلوگيري از خام‌فروشي»، «تكميل مسيرهاي حياتي شمال- جنوب و شرق به غرب براي افزايش ظرفيت حمل‌و‌نقل بين‌المللي و همچنين مسيرهاي ارتباطي و حمل‌ونقل داخلي» و «توسعه استفاده از ظرفيت بي‌بديل دريا» اولويت‌هاي ديگري بود كه رهبر انقلاب بر آنها تاكيد و خاطرنشان كردند: نگذاريد ظرفيت‌هاي طبيعي و انساني عظيم موجود در كشور هرز برود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنان‌شان با تاكيد بر پرهيز از نيمه‌كاره رها كردن كارها و ضرورت پيش گرفتن صبر و استقامت و افزايش كار جهادي براي حل مشكلات متراكم و بجا مانده، گفتند: اگر به اين توصيه‌ها عمل شود، ثابت خواهد شد كه دولت سيزدهم دولتي كاملا كارآمد، فعال و برطرف‌كننده مشكلات زندگي مردم است كه نتيجه آن رضاي پروردگار و مردم خواهد بود. ايشان همچنين با قدرداني از گزارش رييس‌جمهور و چند تن ديگر از اعضاي دولت گفتند: بايد با فعاليت بيشتر بخش رسانه‌اي دولت و اطلاع‌رساني هنرمندانه و باورپذير، اين دستاوردها را براي مردم بيان كرد.
 پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رييس‌جمهور و چهار تن از اعضاي دولت به بيان گزارش‌هايي از رويكردها و اقداماتِ اولين سال دولت سيزدهم پرداختند. حجت‌الاسلام والمسلمين رييسي با اشاره به شرايط دشوار كشور در مرداد ۱۴۰۰، «پيوند نزدن معيشت مردم به اراده بيگانگان» را از مهم‌ترين اقدامات دولت دانست و گفت: در اين يكسال بيش از قبل مطمئن شديم كه براي همه مسائل راهكار وجود دارد و هيچ بن‌بستي وجود ندارد. رييس‌جمهور همراهي و اعتماد مردم را بزرگ‌ترين سرمايه دولت برشمرد و گفت: ابرپروژه دولت «احياي اعتماد عمومي به دولت» است و كليه اقدامات در اين چارچوب دنبال مي‌شود. كنترل رشد تورم و نقدينگي، مهار كرونا و واكسيناسيون سراسري، استقراض نكردن از بانك مركزي براي جبران كسري بودجه، ايجاد درآمد‌هاي جديد و پرداخت بدهي‌هاي سنگين بجامانده از قبل، پايداري در ذخاير كالاهاي اساسي، سفرهاي استاني با راهبرد حل مساله، فعال كردن سامانه‌هاي الكترونيك به منظور اصلاح بسترهاي فسادزا، اجراي عدالت به‌ويژه در لايحه بودجه، تغيير ريل سياست خارجي از برجام‌زدگي به نگاه متوازن و همچنين ارتقاي تجارت و همكاري‌ها با همسايگان از مهم‌ترين محورهاي گزارش رييس‌جمهور در اين ديدار بود. آقاي مخبر معاون اول رييس‌جمهور نيز «مديريت نوسان‌هاي اقتصادي»، «فعال‌سازي سرمايه‌گذاري داخلي» و «مبارزه با فقر و گسترش عدالت» را سه محور اصلي كار اقتصادي دولت در يكسال اخير خواند و گفت: استفاده از ظرفيت‌هاي متنوع كشور از جمله ۲۷۰۰ كيلومتر دسترسي به دريا، معادن و كشاورزي جزو اولويت‌هاي دولت است. بيان گزارشي از سفرهاي استاني در يكسال گذشته و روند تخصيص منابع براي اجراي مصوبات آنها از زبان آقاي مرتضوي معاون اجرايي رييس‌جمهور، بيان اقدامات برنامه‌اي و بودجه‌اي دولت از جمله در اصلاح تراز درآمدها و مصارف در گزارش آقاي ميركاظمي رييس سازمان برنامه و بودجه و همچنين گزارش وزير نيرو از اقدامات دولت در دو حوزه آب و برق به منظور كاهش تنش‌هاي آبي و جلوگيري از خاموشي‌‎ها در تابستان، بخش‌هاي ديگر اين ديدار بود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون