• ۱۴۰۳ جمعه ۲۱ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5292 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ شهريور

اخبار ضد و نقيض درباره اعزام زايران ايراني به عراق ادامه دارد

امنيت زايران ايراني برقرار خواهد شد

براساس اعلام وزير كشور راه‌هاي زميني و هوايي عراق بازگشايي شده است

گروه سياسي| با بروز تحولات تازه در فضاي سياسي عراق و عقب‌نشيني صدر از مواضع روزهاي اخير كه منجر به عذرخواهي رسمي صدر و اعلام اولتيماتوم به طرفدارانش براي خروج از منطقه سبز بغداد بود، بسياري از ايرانيان از دل اخبار و گزارش‌هاي تازه به دنبال يافتن پاسخي براي اين پرسش بودند كه آيا مرزهاي عراق براي حضور ايرانيان در مراسم اربعين باز خواهد شد يا اينكه همچنان بايد منتظر روزهاي آينده و تحولات بعدي در اين كشور باشند. ساعت 8 صبح روز گذشته بود كه خبرگزاري‌ها به نقل از رييس ستاد مركزي اربعين اعلام كردند: «به زايرين توصيه مي‌شود از سفر به عراق موقتا خودداري كنند.» بلافاصله پس از اين خبر، خوشخو، معاون هوانوردي سازمان هواپيمايي روبه‌روي دوربين صدا و سيما ايستاد و گفت: «هم‌اكنون تمامي پروازهاي ايران به سمت عراق تا اطلاع ثانوي لغو شده و هيچ پروازي از سمت ايران به عراق انجام نمي‌شود.» او همچنين از تلاش‌ها براي انجام يك پرواز فوق‌العاده به منظور بازگرداندن ايرانيان از عراق و بغداد خبر داد. اين روند اما از عصر روز گذشته بعد از تحولاتي كه در صحنه سياسي عراق به وقوع پيوست تغيير كرد. صدر در يك گفت‌وگوي رسانه‌اي با عقب‌نشيني آشكار از مواضع قبلي خود و اعلام اطاعت از مرجعيت و از طرفدارانش درخواست كرد بلافاصله خيابان‌ها را ترك كنند اين تحولات باعث شد تا رسانه‌هاي ايراني، حول حوش ساعت 16و 25 دقيقه اعلام كنند، «تمامي مرزهاي زميني ايران و عراق بازگشايي شد.» هر چند هنوز برخي اخبار ضد و نقيض درخصوص سفر ايرانيان به عراق وجود داشت، اما نهايتا ساعت 10 و 18 دقيقه بود كه وزير كشور و معاون امنيتي‌اش از بازگشايي مرزهاي هوايي و زميني توسط دولت عراق خبر دادند.

زايران عتبات عاليات مي‌توانند در امنيت تردد كنند
وزير كشور با بيان اينكه ناآرامي‌هاي سياسي عراق با دورانديشي و عقلانيت مسوولان آن كشور رو به برطرف شدن است، گفت: صرف بازگشايي مرز كافي نيست و تردد از مرزهاي زميني با حصول اطمينان از امنيت زوار برقرار مي‌شود. احمد وحيدي كه در يكصدمين نشست ستاد مركزي اربعين سخن مي‌گفت، افزود: مرز هوايي باز است، امنيت خوبي در اين زمينه برقرار است و زايران عتبات عاليات مي‌توانند تردد كنند. صرف اعلام باز شدن مرزهاي زميني كافي نيست و ما بايد از امنيت كامل زوار خود اطمينان حاصل كنيم. مذاكره با طرف عراقي و همچنين سفارت ايران در آن كشور جريان دارد. به محض اطمينان يافتن از برقراري امنيت كامل زوار، تردد از مرزهاي زميني صورت خواهد گرفت. موكب‌ها مي‌توانند از مرزها براي استقرار امكانات و تجهيزات‌شان عبور كنند، اما مردم عزيز كشور منتظر حصول امنيت كامل باشند و اين موضوع اطلاع‌رساني مي‌شود. اعضاي ستاد مركزي اربعين حسيني با قدرت كار را در حوزه خدمات‌رساني دنبال مي‌كنند.

بازگشايي تمامي مرزهاي زميني ايران و عراق 
قبل از مصاحبه وزير كشور و در شرايطي كه برخي استانداران همچنان از مردم مي‌خواستند كه به مرزها مراجعه نكنند، نوروزي رييس پايانه مرز خسروي اظهار داشت: «فعاليت معمول اين پايانه از ساعتي پيش از سر گرفته شده و تردد فردي و گروهي زوار بدون مشكل در حال انجام است. فعاليت مرز خسروي همانند سنوات قبل از ساعت ۵ صبح الي ۱۷ عصر است و امروز نيز ۴۰ زائر از اين مرز به سمت عتبات عاليات عازم شدند.» او با اشاره به اينكه تردد فردي و گروهي از مرز خسروي انجام مي‌شود، گفت: «با تلاش شبانه‌روزي صورت گرفته امكانات خوبي براي استقبال از زوار تدارك ديده شده است.» از سوي ديگر سردار گودرزي، فرمانده مرزباني فراجا نيز اعلام كرد: «مرز شلمچه به روي زايران اربعين باز شده؛ مرزهاي مهران و چذابه هم به زودي بازگشايي خواهد شد.» اظهاراتي كه دقايقي بعد رنگ واقعيت به خود گرفت و اخبار بازگشايي مرز مهران، چذابه و شلمچه نيز روي خروجي خبرگزاري‌ها قرار گرفت و اعلام شد زوار اسكان داده شده در استان خوزستان مي‌توانند هم‌اكنون با مراجعه به مرز بين‌المللي مهران به كشور عراق جهت سفر به عتبات عاليات اقدام كنند. براساس گزارشي كه ساير خبرگزاري‌ها نيز منتشر كردند، مقامات عراقي از بازگشت جمعيت زايران به حرم امام حسين(ع) و حضرت عباس(ع) كه از شب دوشنبه خالي از جمعيت شده بود، خبر دادند. با عبور از اين اخبار متفاوت به نظر مي‌رسد با بازگشت آرامش به صحنه سياسي عراق، زايران ايراني نيز مي‌توانند اربعين امسال در كنار حرم سرور و سالار شهيدان حضور داشته باشند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون