• ۱۴۰۳ شنبه ۲۲ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5292 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۹ شهريور

خطاب به ملي‌پوشان واليبال

بكشيد تا كشته نشويد!

تيم ملي واليبال ايران با برتري ۳ بر يك مقابل مصر و با ثبت دومين پيروزي در مسابقات قهرماني جهان صعودش را به دور دوم مسابقات قطعي كرد. 
از ساعت ۲۰ روز دوشنبه سروقامتان كشورمان در دومين ديدار از رقابت‌هاي قهرماني واليبال جهان مقابل مصري قرار گرفتند كه به نظر نمي‌رسيد رقيب سختي براي ايران باشد اما اتفاقاتي كه در جريان بازي رقم خورد روند ديگري را نشان داد. 
برخلاف بازي قبل مقابل آرژانتين در اين بازي بهروز عطايي مرتضي شريفي را در تركيب ثابت قرار داد. شريفي در اواسط بازي مقابل آرژانتين به جاي اميرحسين اسفنديار وارد زمين شد و بعد از نمايش خوب در تركيب اصلي تيم در بازي مقابل مصر قرار گرفت.  طبق پيش‌بيني‌ها ايران بازي را در شرايطي كاملا برتر نسبت به رقيب آفريقايي خود آغاز كرد و در همان ست نخست فاصله امتيازي خوبي با حريف ايجاد كرد و در نهايت با حساب ۲۵ بر ۱۴ به پيروزي رسيد. در ست دوم مصر كمي تلاش كرد فاصله امتيازي را كم كند ولي تنها موفق شد عوض باختن با يازده امتياز اختلاف، اين عدد را به ۶ كاهش بدهد. ايران ست دوم را ۲۵ بر ۱۹ برد. 
با وجود پيروزي در دو ست به آساني آنچه كاملا به چشم آمد ناآمادگي امين اسماعيل‌نژاد بود كه در بازي با آرژانتين هم عملكرد قابل قبولي نداشت. بازيكني كه در بازي‌هاي ليگ ملت‌ها مقابل بزرگ‌ترين تيم‌هاي دنيا يك تنه  بازي را درمي‌آورد در بازي با مصر نمي‌توانست توپ را به راحتي از مدافعان سهل‌گير مصر عبور دهد و بارها يا دفاع شد يا توپ را به خارج از زمين هدايت كرد.  دست‌كم گرفتن حريف و بازي سر به هواي بازيكنان در ست سوم باعث شد مصر از لحاظ روحي شرايط بهتري به دست آورد و در كمال تعجب شاگردان عطايي را تحت فشار قرار داد و در مقطعي از بازي فاصله‌اي ۶ امتيازي با ايران ايجاد كرد. تغييرات عطايي كه به نظر مي‌رسيد بايد زودتر انجام مي‌شد هم نتوانست تغييري در روند بازي ايجاد كند. در امتيازهايي محمد جواد كريمي جاي وادي در پست پاسور قرار گرفت و صابر كاظمي به جاي اسماعيل‌نژاد در خط حمله اما اين دو بازيكن بعد از، از دست دادن چند امتياز دوباره به نيمكت بازگشتند و ايران ناباورانه با حساب ۲۵ بر ۲۲ باخت. علاوه بر بازي ضعيف اسماعيل‌نژاد و ناآمادگي كريمي و كاظمي، دريافت‌هاي بازيكنان ثابت ايران هم در اين ست حسابي دچار مشكل شد و بازيكنان مصر چندين امتياز مستقيم از سرويس گرفتند!  ايران در ست چهارم براي جبران مافات وارد زمين شد. با اين حال همان اشتباهات ست قبل همراه شد با روحيه خوب بازيكنان مصري و آنها به شكل پاياپاي با ايران بالا آمدند. در امتيازات پاياني ملي‌پوشان كشورمان فاصله‌اي ۳ امتيازي (۲۴ بر ۲۱) با مصر ايجاد كردند و در حالي كه به نظر مي‌رسيد كار تمام است، دريافت‌كنندگان و بازيكنان خط حمله ايران در دريافت سرويس‌هاي ساده بازيكن مصر و كسب امتياز دچار مشكل شدند تا نتيجه ۲۴ بر ۲۴ مساوي شود. در اين لحظات تجربه كاپيتان عبادي‌پور راهگشا شد و در نهايت نتيجه ۲۶ بر ۲۴ به نفع ايران به پايان رسيد. 
ايران با اين برد صعودش را به دور بعد مسابقات مسجل كرد. در ديگر ديدار اين گروه هلند با نتيجه سه بر دو آرژانتين را شكست داد. آرژانتين مقابل ايران هم با همين نتيجه شكست خورده بود. به اين ترتيب دو تيم ايران و هلند هر دو ۵ امتيازي شدند و برنده بازي دو تيم كه فردا شب برگزار مي‌شود صدرنشين را مشخص خواهد كرد. 
جدا از وضعيت نگران‌كننده اسماعيل‌نژاد از لحاظ آمادگي و نداشتن جانشين براي اين بازيكن، آنچه در بازي مقابل مصر آزاردهنده به نظر رسيد، سخت كردن شرايط مسابقه توسط خود بازيكنان ايران بود. اتفاقي كه در مقابل آرژانتين نيز رقم خورد و در حالي كه بچه‌ها مي‌توانستند كار را با حساب ۳ بر يك به اتمام برسانند با بي‌دقتي اجازه بازگشت را به حريف دادند و كار به ست پنجم رسيد. 
ملي‌پوشان كشورمان در ست سوم بازي دوم حسابي مصر را دست‌كم گرفتند و همين شرايط كار را به جايي كشيد كه در لحظاتي استرس به هواداران تيم ملي وارد شد. چرا كه اگر مصري‌ها كمي خوش‌شانس بودند اين امكان را داشتند كه دست‌كم بازي را به ست پنجم بكشانند. 
اين دومين بار در دومين بازي است كه چنين وضعيتي رقم خورد و معلوم نيست براي بار سوم و در بازي مقابل رقباي قدرتمندتر چنين وضعيتي به وجود بيايد. بي‌رحمي آن چيزي است كه بازيكنان تيم ملي در دو بازي ابتدايي از خودشان نشان ندادند و آنجايي كه مي‌توانستند كار را يكسره نكردند. بازيكنان بايد در هر لحظه از بازي بدون نگاه كردن به فاصله امتيازات يا نام حريف با تمام توان براي تك‌تك امتيازات بجنگند. هر چه مسابقات جلوتر مي‌رود رقبا سخت‌تر مي‌شوند و اين يعني اگر تيم ملي حريفش را نكشد بدون شك كشته خواهد شد!
اين مساله‌اي است كه توسط كاپيتان تيم ملي به شكل ديگري بيان شد. ميلاد عبادي‌پور با انتقاد از نمايش تيم مقابل مصر گفت: «راستش فكر كنم اين بدترين نمايش زندگي‌مان بود به خاطر اينكه ابتدا به خودمان و بعد به مصر احترام نگذاشتيم. اين را به خاطر نمايشي كه ارايه داديم، مي‌گويم نه چيز ديگري. به نظرم در پايان همه‌چيز را مشاهده كرديد و ديديد كه ما به مشكل خورديم. از طرفي برطرف كردن اين مشكل كار سختي براي ما بود. البته هرطور كه بود بازي را برديم اما نمي‌توانم بگويم كه خوشحال هستيم چون اصلا اينطور نيست. ما بدترين واليبال عمرمان را بازي كرديم.» 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون