• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5293 -
  • ۱۴۰۱ پنج شنبه ۱۰ شهريور

خبر

رايزني وزراي خارجه عراق و سعودي درباره گفت‌وگوهاي تهران و رياض
احمد الصحاف، سخنگوي وزارت امور خارجه عراق، در واپسين ساعات شامگاه سه‌شنبه، خبر داد كه «فواد حسين» وزير امور خارجه اين كشور و «فيصل بن فرحان» همتاي سعودي‌ او تلفني گفت‌وگو كرده‌اند. به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري رسمي عراق (واع)، سخنگوي وزارت امور خارجه اين كشور اشاره كرد كه وزير امور خارجه عربستان سعودي با همتاي عراقي خود، روز گذشته، تماس گرفته و ضمن «ابراز همبستگي با مردم عراق و حمايت از ثبات و امنيت اين كشور»، درباره سفر فواد حسين به تهران بحث و تبادل نظر كرده است. وزارت امور خارجه عراق در اين باره نوشت: «دو طرف نتايج سفر فواد حسين به تهران و بازتاب مثبت آن بر روابط رياض و تهران را مورد بحث و بررسي قرار دادند.» فواد حسين وزير امور خارجه عراق، ظهر روز دوشنبه هفته جاري (هفتم شهريور ماه) با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با حسين اميرعبداللهيان همتاي ايراني خود ديدار و گفت‌وگو كرد.


بيانيه وزارت خارجه ايران درخصوص تحولات عراق
وزارت امور خارجه در بيانيه‌اي درخصوص تحولات اخير عراق با بيان اينكه ايران تنها راه‌حل خروج عراق از بحران جاري را توسل به رويكردهاي گفت‌وگو محور، حفظ حقوق شهروندي، التزام به قانون اساسي و فرآيندهاي سياسي مي‌داند، تاكيد كرد: تهران همواره خواهان عراقي با ثبات، امن و قدرتمند است. در بيانيه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوري اسلامي ايران با ابراز خرسندي از بازگشت آرامش به عراق و با طلب مغفرت براي جان‌باختگان و آرزوي سلامت براي مجروحان حوادث اخير، از صبر، حكمت و درايت دولت و ملت عراق و كليه نهادهاي قانوني كشور در عبور از فتنه‌اي بزرگ تقدير مي‌كند. اين بيانيه مي‌افزايد: جمهوري اسلامي همان‌طور كه پيش‌تر گفته است تنها راه‌حل خروج عراق از بحران جاري را، توسل به رويكردهاي گفت‌وگو محور، حفظ حقوق شهروندي، احترام به نهادهاي قانوني كشور، التزام به قانون اساسي و فرآيندهاي سياسي مي‌داند و اميدوار است تمامي گروه‌ها و جريان‌هاي سياسي عراقي با مسووليت‌پذيري و مشاركت سازنده در روند سياسي، زمينه مناسب را براي تشكيل دولت جديد فراهم سازند. وزارت امور خارجه در اين بيانيه تاكيد كرده است كه جمهوري اسلامي ايران همواره خواهان عراقي با ثبات، امن، قدرتمند و ايفاگر نقش سازنده در تحولات منطقه است و هيچ‌گاه حمايت‌هاي خود را از روندها و نهادهاي سياسي و قانوني عراق دريغ نكرده است. در ادامه اين بيانيه آمده است: جمهوري اسلامي ايران از تمامي جريان‌هاي سياسي، شخصيت‌ها و علاقه‌مندان به عراق قوي و مستقل مي‌خواهد با احترام به حقوق و مطالبات يكديگر در يك روند مسالمت‌آميز و گفت‌وگو محور همراه با مسووليت‌پذيري سياسي و اجتماعي، تمامي مطالبات و اقدامات خود را در پرتو قانون و مجاري قانوني كشور دنبال و راه را براي هرگونه استفاده بدخواهان عراق مسدود كنند. اين بيانيه مي‌افزايد: جمهوري اسلامي ايران با توجه به آغاز ايام زيارت اربعين شهادت امام حسين عليه‌السلام و حركت ميليوني زائران حسيني به سمت عتبات مقدسه عراق، بر ضرورت احترام به شعائر حسيني و تلاش دسته جمعي براي استقرار آرامش فراگير و تامين امنيت تمامي زائران و مهمانان عتبات عاليات تاكيد مي‌كند. در پايان بيانيه وزارت امور خارجه آمده است: جمهوري اسلامي ايران اطمينان دارد جمهوري عراق با استعانت از درگاه باري تعالي و با هدايت مقام رفيع مرجعيت و با تدبير و حكمت دولت و هوشياري آحاد ملت عراق و تمام جريان‌هاي سياسي، از اين مرحله سخت با سرعت عبور مي‌كند.


خداحافظي تخت‌روانچي از نمايندگي ايران در سازمان ملل
مجيد تخت‌روانچي ديپلمات نام‌آشناي جمهوري اسلامي ايران تا ساعاتي ديگر نيويورك را ترك مي‌كند تا «اميرسعيد ايرواني» ديگر ديپلمات ارشد و توانمند ايراني جانشين او در نمايندگي ايران در سازمان ملل شود. به گزارش ايرنا، تخت‌روانچي در مراسم خداحافظي با ديپلمات‌هاي ايراني در محل نمايندگي ايران در سازمان ملل، جانشين خود «اميرسعيد ايرواني» را ديپلماتي توانمند و بسيار خوش اخلاق توصيف كرد و گفت: با آقاي ايرواني در دوران تصدي سمت‌هاي مختلف، ارتباط كاري نزديكي داشته‌ام و او از دوستان بسيار خوب و صميمي، خوش اخلاق و توانمند است. «اميرسعيد ايرواني» سفير و نماينده دايم جديد جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل متحد در نيويورك پيش از اين، دبير شوراي راهبردي روابط خارجي و معاون سياست خارجي و امنيت بين‌المللي دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي و نيز كاردار ايران در عراق بود. تخت‌روانچي، ديپلمات‌هاي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل را نيز توانمند و فعال توصيف كرد و افزود: هر يك از ديپلمات‌هاي كشورمان در اين نمايندگي، در حوزه‌هاي كاري خود از هيچ تلاشي براي كشور فروگذار نكرده و براي خدمت به مردم عزيز ايران و رضاي خداوند متعال همواره تمام توان خود را به‌كار گرفته‌اند. او دوره مسووليت خود را توفيقي الهي و سخت‌ترين لحظات كاري‌ خود را دوره تحركات امريكا عليه جمهوري اسلامي ايران براي بازگرداندن تحريم‌ها دانست و تصريح كرد: سخت‌ترين لحظات اين دوره كاري، زماني بود كه امريكا تلاش داشت تحريم‌ها عليه ايران را بازگرداند و بحث مكانيسم ماشه و تحريم تسليحاتي مطرح بود. تخت‌روانچي با بيان اينكه در آن زمان، آخرين‌بار، امريكايي‌ها در مجمع عمومي سازمان ملل شكست خوردند، افزود: آن دوران، واقعا دوران سختي بود و خدا را شاكرم به ياري او و با كمك همكارانم در حد توان در اين عرصه تلاش كرديم.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون