• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5295 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ شهريور

خبر

يونان آماج حملات اردوغان:
يك‌شبه به جزاير اشغالي مي‌آييم

رييس‌جمهور تركيه روز شنبه بار ديگر يونان را آماج حملات لفظي خود قرار داد. به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از خبرگزاري «آناتولي»، «رجب طيب اردوغان»، رييس‌جمهور تركيه با اشاره به ماجراي قفل كردن سامانه راداري  «اس-۳۰۰» يونان بر جنگنده‌هاي «اف-۱۶» تركيه گفت: «ازمير را فراموش نكنيد. به تاريخچه خود نگاه كنيد. از حدود خود عبور نكنيد. اشغال جزاير از جانب شما، ما را محدود نمي‌كند. ما مي‌توانيم يك‌شبه به آنجا بياييم.» ازمير، استاني در ساحل غربي درياي اژه تركيه است كه آنكارا در سال ۱۹۲۲ به عنوان بخشي از جنگ خود با يونان آن را آزاد كرد.اردوغان به يونان هشدار داد و گفت: زمانش كه برسد آنچه لازم است را انجام مي‌دهيم. وزير دفاع تركيه نيز روز جمعه تنها چند ساعت پس از سخنان تحريك‌آميز خود عليه يونان، با يك فروند جنگنده «اف۱۶» بر فراز شمال درياي اژه پرواز كرد.به گزارش روزنامه «پروثيما»، روزنامه «حريت» تركيه اين اقدام تحريك‌آميز را «نمايش قدرت» خواند. آكار كه در رويداد آموزشي نيروي هوايي تركيه شركت كرده بود، سوار يك جنگنده «اف۱۶» شد و در يك نمايش قدرت پروازي ويژه بر فراز شمال درياي اژه انجام داد.وزير دفاع تركيه در مراسم نيروي هوايي به يونان هشدار داد و گفت: «بارها به يونان گفته‌ايم كه از تاريخ درس عبرت بگيرد.» به دنبال قفل راداري چند روز اخير سامانه دفاع موشكي «اس-۳۰۰» يونان بر جنگنده‌هاي تركيه، وزارت دفاع تركيه چهارشنبه گذشته اعلام كرد كه قصد دارد علايم ثبت شده راداري اين حادثه را به عنوان سند به ناتو تحويل دهد.وزارت دفاع تركيه در حال آماده كردن ثبت راداري اين حادثه به دبيرخانه ناتو و وزارتخانه‌هاي دفاع اعضاي اين ائتلاف است. تركيه از اعضاي ناتو از اقدامات تحريك‌آميز و لفاظي‌هاي مكرر يونان در منطقه در ماه‌هاي اخير شكايت كرده و گفته است چنين اقداماتي تلاش‌هاي حسن نيت براي صلح را ناكام مي‌گذارد.جنگنده‌هاي تركيه كه در ماموريت‌هايي بر فراز درياي اژه و مديترانه شرقي شركت داشتند، توسط سامانه دفاع هوايي اس-۳۰۰ ساخت روسيه مستقر در جزيره «كرت» طي روزهاي گذشته مورد مزاحمت قرار گرفتند. اين در حالي است كه مقامات نظامي يونان ادعاي تركيه را قاطعانه رد كرده‌اند.


مسكو: امريكا به هيات روسيه  ويزا نداده است

در ادامه اقدامات ضد روسي غرب به ويژه امريكا به بهانه درگيري‌ها در اوكراين، نماينده روسيه در سازمان ملل در نامه‌اي به دبيركل اين نهاد گفت براي هيچ يك از ۵۶ عضو هيات روسيه براي شركت در نشست مجمع عمومي سازمان ملل رواديد امريكا صادر نشده است. به گزارش خبرگزاري «تاس»، «واسيلي نبنزيا»، نماينده دايم روسيه در سازمان ملل در نامه‌اي به آنتونيو گوترش كه به دست اين خبرگزاري رسيد، گفت: از اول سپتامبر ۲۰۲۲ هيچ يك از ۵۶ نماينده روسيه از گروه اصلي و پيشرفته رواديد ورود به ايالات متحده را دريافت نكرده است. همين وضعيت درباره خبرنگاران همراه و خدمه پرواز وزير ما صدق مي‌كند. اين ديپلمات ارشد روس در ادامه تاكيد كرد كه امريكا به عنوان كشور ميزبان سازمان ملل موظف است مشاركت هيات‌ها در رويدادهاي اين سازمان جهاني را تضمين كند. نبنزيا خطاب به گوترش گفت: در همين خصوص از شما مي‌خواهيم يك‌بار ديگر به مقام‌هاي ايالات متحده تاكيد كنيد كه بايد فورا رواديد درخواست شده براي همه اعضاي هيات روسيه و افراد همراه از جمله خبرنگاران روس را كه قرار است براي پوشش رسانه‌اي سفر وزير خارجه ما در نيويورك بمانند، صادر كنند. به نوشته تاس، طبق اين سند، امريكا در چند ماه گذشته از صدور رواديد براي اعضاي هيات‌هاي روسيه به منظور شركت در رويدادهاي سازمان ملل خودداري كرده است. در چند ماه گذشته مقامات امريكا به‌طور مداوم اعطاي رواديد به تعدادي از هيات‌هاي روس كه قرار بوده در رويدادهاي رسمي سازمان ملل شركت كنند را رد كرده است. از جمله جديدترين موارد سفرهاي لغو شده «ولادمير كولوكولتسف»، وزير امور داخلي فدراسيون روسيه است. نشست مجمع عمومي سازمان ملل كه به‌طور سنتي ميزبان سران و وزراي كشورهاست، ۲۰ سپتامبر (۲۹ شهريور) آغاز به كار مي‌كند. طبق برنامه غيرقطعي اين رويداد، «سرگئي لاوروف»، وزير خارجه روسيه قرار است ۲۴ سپتامبر در آن سخنراني كند.

چين: پاسخ برجامي ايران فراتر از مواضع هميشگي‌اش نيست
يك سخنگوي وزارت خارجه چين گفت كه پكن در حال بررسي پاسخ برجامي اخير ايران به امريكاست.اين سخنگوي وزارت خارجه چين گفت: «داريم به صورت جدي پاسخ اخير ايران را بررسي مي‌كنيم. در نگاه اول، پاسخ طرف ايراني فراتر از مواضع دايمي‌اش در خصوص مسائل مربوطه نيست.»وي اضافه كرد: «اميدواريم همه طرف‌ها بتوانند فعالانه نگراني‌هاي مشروع ايران را برطرف كرده و براي جمع‌بندي زودهنگام توافق تلاش كنند.»


مدودوف: خيال درهم شكستن روسيه به قيامت منتهي مي‌شود
«ديميتري مدودوف»، معاون رييس شوراي امنيت روسيه مي‌گويد امريكا و متحدانش در تلاش براي در هم شكستن روسيه هستند و درباره عواقب آن هشدار داد.به نوشته وبگاه شبكه «اِي‌بي‌سي نيوز»، رييس‌جمهور سابق روسيه در مراسم وداع با «ميخاييل گورباچف» اقدام در راستاي فروپاشي روسيه را معادل «بازي شطرنج با مرگ» دانست.مدودوف افزود: برخي در غرب قصد دارند «از درگيري نظامي در اوكراين به منظور كشيدن كشور ما به فروپاشي بهره‌برداري كنند و هر كاري انجام مي‌دهند تا نهادهاي كشور روسيه را فلج كرده و كنترل موثر بر كشور را از بين ببرند، همان‌طور كه در سال ۱۹۹۱ نيز اتفاق افتاد.» اين مقام روس گفت: «اينها روياهاي كثيف انگلوساكسون‌هاي منحرف هستند كه با افكاري مخفي درباره فروپاشي كشور ما به خواب مي‌روند و به اين فكر مي‌كنند كه چطور ما را تكه‌پاره كرده و به لقمه‌هاي كوچك تبديل كنند. چنين تلاش‌هايي بسيار خطرناك هستند و نبايد دست‌كم گرفته شوند. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون