• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5295 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ شهريور

تيم ملي واليبال كار خودش را سخت كرد

عاشقان ماموريت غيرممكن!

سامان سعادت

تيم ملي واليبال ايران در آخرين بازي خود در مرحله گروهي مسابقات قهرماني جهان برابر هلند سه بر يك شكست خورد و با ايستادن در رتبه دوم گروه، صاحب سخت‌ترين قرعه ممكن شد. 

بسياري از كارشناسان از ابتداي رقابت‌هاي قهرماني جهان در لهستان و اسلووني به صورت مرتب تكرار كردند اين تيم با تيمي كه يك ماه پيش در مسابقات ليگ ملت‌ها به ميدان رفته تفاوت دارد. بيشتر ستاره‌هاي آن تورنمنت در قهرماني جهان عملكرد ضعيف‌تري نشان داده‌اند و برعكس هميشه كه هرچه مسابقات جلوتر مي‌رفت تيم بهتر مي‌شد، در قهرماني جهان هرچه بيشتر از بازي‌ها گذشت ضعف‌هاي تيم بيشتر به چشم آمد.
نتيجه چنين شرايطي ابتدا گره خوردن كار تيم ملي مقابل تيم ضعيف مصر بود كه حتي صداي ميلاد عبادي‌پور كاپيتان تيم ملي را هم درآورد و در ادامه باخت نااميد‌كننده مقابل هلند. حالا تيم ملي ايران بايد روز سه‌شنبه در مرحله يك‌هشتم نهايي برابر برزيل يكي از پرافتخارترين تيم‌هاي جهان قرار بگيرد. در حالي كه هلند صدرنشين مقابل اوكراين به ميدان مي‌رود و آرژانتيني كه از ايران پايين‌تر قرار گرفت با صربستان ديدار مي‌كند. 
آزار‌دهنده‌ترين قسمت شكست تيم ملي ايران مقابل هلند در ست چهارم رقم خورد. جايي كه ملي‌پوشان ايران بعد از باخت در ست‌هاي اول و سوم و پيروزي در ست دوم براي كشاندن بازي به ست پنجم وارد زمين شدند. بچه‌ها خيلي خوب بازي را شروع كردند و در اواسط ست با ۷ امتياز اختلاف از حريف پيش افتادند به شكلي كه گزارشگر بازي گفت يك حاشيه امنيت خوب ايجاد شده است. دقيقا بعد از همين جمله بود كه هلند يكي يكي اختلاف را جبران كرد و در كمال تعجب حتي از ايران پيش افتاد و در نهايت با همان اختلاف ۷ امتيازي به نفع خودش بازي را به اتمام رساند. يعني در فاصله رسيدن هلند از امتياز ۶ به امتياز ۲۱،  ايران از امتياز ۱۳ به امتياز ۱۸ رسيد. عملكردي فاجعه‌بار كه هنوز كسي نتوانسته تحليل كند به چه دليل رخ داد. 
در برخي رسانه‌ها و از زبان تعدادي از كارشناسان شنيده شده كه عملكرد فوق‌العاده نمير عبدالعزيز ستاره هلندي‌ها چنين تفاوتي را رقم زده است. نمير در بازي با ايران فوق‌العاده ظاهر شد و مي‌توان گفت يك‌تنه ايران را شكست داد. بچه‌ها در طول بازي هرگز موفق به مهار اين بازيكن نشدند و اين خودش يكي از عجايب بازي به حساب مي‌آيد. به اين دليل كه نمير هرچقدر هم بازيكن بزرگي باشد اگر كلا غيرقابل مهار مي‌بود، هلند بايد هر سال قهرمان ليگ ملت‌ها و مسابقات قهرماني جهان مي‌شد. مساله‌اي كه طبيعتا نه رخ داده و نه رخ خواهد داد. بنابراين به نظر مي‌رسد بازيكنان ايران بيشتر از هرچيزي مقابل نمير از لحاظ رواني شكست خورده بودند كه او مي‌توانست با دو دفاع، سه دفاع، از پشت يك‌سوم و حتي در شرايط نامتعادل هم آبشارهايش را در زمين ايران با امتياز همراه كند. همچنين نبايد فراموش كرد كه ديگر بازيكنان هلند كيفيتي حتي نزديك به نمير هم ارايه ندادند. 
در اين بين مشكلاتي در زمين خودمان هم رخ داد. جدال لفظي وادي با مجرد و تعويض چند دقيقه‌اي او جو تيم را خراب كرد. همچنين اشتباهات متوالي اميرحسين اسفنديار و فرصت‌هايي كه يكي پس از ديگري در حمله خراب مي‌كرد روحيه سايرين را از بين برد به شكلي كه عطايي در طول چهار ست چند بار مجبور به تغيير بازيكن در اين پست شد و شريفي و اسفنديار به تناسب بازي كردند.
اينكه چرا يك تيم نمي‌تواند در طول يك بازي يك بازيكن را مهار كند جاي تعجب دارد. همانطور كه مشكلات درون‌ تيم هم سوال‌برانگيز است. در ميان اين اتفاقات بهروز عطايي هم هرچه تلاش كرد شرايط تيم را به حالت نرمال در بياورد موفق نشد. گرفتن تايم اوت، تعويض و استفاده از چلنج سه حربه‌اي بود كه سرمربي تيم استفاده كرد ولي به نتيجه نرسيد. البته مشكل تيم ملي در بازي با هلند در بازي با آرژانتين و مصر هم رويت شده بود و اتفاقا در همين روزنامه اعتماد مورد بررسي قرار گرفت. در همان گزارش‌ها تاكيد شد كه اشتباهات فردي بازيكنان و نداشتن تمركز و شل گرفتن بازي در مقاطعي از ست و اجازه عرض اندام به حريف بارها از سوي تيم به چشم آمد ولي تيم‌هاي آرژانتين و مصر تيم‌هايي نبودند كه بتوانند از فرصتي كه در اختيارشان قرار داده مي‌شود به صورت كامل استفاده كنند اما اگر تيم بهتري مقابل ايران قرار بگيرد اجازه جبران اشتباهات را نمي‌دهد. در بازي با هلند نه يك تيم قوي كه يك بازيكن قوي به تنهايي ياد بازيكنان انداخت كه هميشه نمي‌توان فرصت‌هاي از دست رفته را جبران كرد. 
حالا تيم ملي ايران بايد سه‌شنبه شب مقابل برزيل قرار بگيرد. برزيل يكي از قدرتمندترين تيم‌هاي دنياست كه در اين تورنمنت ابتدا مقابل كوبا سه بر دو به پيروزي رسيد. در مسابقه‌اي كه برزيلي‌ها در آن غافلگير شدند و 2 ست به كوبا دادند اما در نهايت سه بر دو پيروز شدند. برزيل در دو بازي بعدي ژاپن و قطر را سه - هيچ برد. 
بچه‌ها كار بسياري سختي مقابل برزيل دارند. در عين حال نبايد فراموش كرد كه علاوه بر اشتباهات در طول بازي و دست‌كم گرفتن رقبا و از دست دادن تمركز، تيم ملي ايران يك عادت ديگر هم دارد و آن‌هم بهتر بازي كردن مقابل تيم‌هاي بزرگ است. حال بايد اميدوار بود تا سه‌شنبه علاوه بر اينكه تيم ريكاوري خوبي مي‌كند، بتواند عادت قديمي‌اش را هم در زمين بازي به اجرا درآورد. تيم ايران با اينكه در طول چند سال گذشته بيشتر به برزيل باخته ولي چندين بار هم اين تيم را در رقابت‌هاي مختلف شكست داده است. بردن برزيل در يك هشتم نهايي مسابقات قهرماني جهان يك معجزه نيست اما دست‌كمي هم از يك ماموريت غيرممكن ندارد. 

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون