• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5295 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ شهريور

تاريخچه كشتي ايران در رقابت‌هاي جهاني

اولين اعزام

يونس هميالي

اين روزها تمام ذهن علاقه‌مندان و عاشقان عرصه كشتي به رقابت‌هاي جهاني 2022 معطوف شده است. براي استقبال از اين آوردگاه كه از روز شنبه نوزدهم شهريور ماه برگزار مي‌شود، تصميم گرفتيم با ورق زدن دفتر كوچه و خيابان تاريخ پُرفراز و نشيب اين رشته ورزشي خاطره‌هاي ماندگارش را براي خوانندگان مرور كنيم. اينكه چنين قصه پرسفري كه سرشار از حادثه و رخدادهاي گوناگون است از كجا آغاز شده. 

شايد خيلي از اهالي ورزش آن را به ياد نداشته باشند يا در پشت شمشادهاي فراموشي به امانت گذاشته باشند اما فروردين ماه 1329 تيم كشتي فرنگي با سه كشتي‌گير در رقابت‌هاي جهاني 1950 استكهلم در كشور سوئد حضور يافت؛ در تركيب اعزامي نام محمود ملاقاسمي در 52 كيلوگرم، علي سعادت در 62 كيلوگرم و علي غفاري در 73 كيلوگرم به چشم مي‌خورد. همچنين سرپرست تيم سرهنگ محمود معروفخاني بود.
نتيجه كار آن تيم بدون مربي، با چهار برتري و سه شكست همراه شد؛ ملاقاسمي ابتدا مقابل عبدالله صيداني از لبنان به پيروزي رسيد سپس بر فريتهوف كلاتن از نروژ غلبه نمود اما در ادامه به پروويچ ووكوف از يوگسلاوي قافيه را واگذار كرد تا با رسيدن مجموع امتياز‌هاي منفي به عدد پنج (قانون در آن زمان) از جدول رقابت‌ها كنار برود. بعد از آن دلاور محله سنگلج، كوچه افشارها براي رسيدن به آرزوهايش در جهاني 1951 و المپيك 1952 هلسينكي با درايت و پشتكار كافي تلاش كرد و در حالي كه هدف‌هاي بزرگي در ذهنش شكل گرفته بود توانست از سد همه  موانع سخت با اراده‌اي استوار و خودباوري عبور كند. اين كشتي‌گير بالاخره با كسب مدال نقره و برنز از رقابت‌هاي نام بُرده به ساحل رستگاري رسيد.
سعادت در همان گام نخست برابر طافي طاها از لبنان مصدوم شد و از ادامه كشتي انصراف داد تا براي اولين و آخرين بار دوبنده تيم ملي دراين آوردگاه را بر تن كند. اين كشتي‌گير با اينكه مدال‌هاي زيادي از رقابت‌هاي قهرماني كشور بر گردن آويخت اما هيچ كدام از اين مدال‌ها ضامن موفقيت در ادامه‌ راه براي گام گذاشتن بر ستيغ قله‌‌‌هاي مرتفع كشتي دنيا نشد. غفاري كه سابقه عضويت در تيم كشتي آزاد در المپيك 1948 لندن و مدال نقره قهرماني 1949 اروپا را در كارنامه داشت در نبرد اول بر ارنست گوگل از كشور ميزبان غلبه كرد و سپس در صف‌آرايي دوم گوتار هنينگسن را با شكست بدرقه نمود اما نتوانست از سد بيورن كوك از نروژ عبور كند تا با رسيدن به امتيازهاي منفي با دست خالي به ميهن بازگردد. وي سال‌ها بعد به عنوان سرمربي و مربي تيم ملي در كارزار جهاني و المپيك حضور يافت.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون