• ۱۴۰۳ يکشنبه ۳۰ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5295 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۱۳ شهريور

اخبار

پدر كيف‌‌قاپي ايران كيست؟

اولين‌بار سال 13۵۹ در نوجواني دستگير شد، اما روزي رسيد كه به پدر كيف‌قاپي ايران مشهور شد و صد‌ها كيلو طلا را به راحتي به سرقت مي‌برد. 
صد‌ها كيلو طلا و ميليارد‌ها تومان پول سرقت كرده‌ است. در بيشتر شهر‌هاي ايران از جمله تهران، شيراز، زابل، اصفهان و بندرعباس سابقه ارتكاب جرم دارد. او براي اولين‌بار سال ۵۹ به اتهام سرقت در تهران دستگير و روانه زندان شد، اما زندان براي او به كلاس درسي تبديل شد تا به‌ عنوان يكي از حرفه‌اي‌ترين مجرمان ايران در سال‌هاي بعد لقب بگيرد. 
كار اصلي‌اش زاغ‌زني براي شناسايي افراد داراي پول نقد، طلا و اموال باارزش است، اما او سال‌ها بعد به پدر كيف‌‌قاپي ايران مشهور شد. بيش‌ از ۱۰ بار دستگير شده و چندين‌بار به زندان افتاده‌ است، اما هر بار دست از سرقت و كيف‌قاپي برنداشته و فقط چند روز بعد از آزادي ارتكاب جرم را از سر گرفته‌ است. عشقعلي در زماني‌ كه براي آخرين‌بار در آذر ماه سال ۹۹ دستگير شد، فكر نمي‌كرد تمام سرقت‌هايي كه انجام داده‌ است لو رفته و به همراه پنج عضو ديگر باندش دستگير شود. او از سال ۵۹ ارتكاب جرم را آغاز كرد و در سال ۷۸ مغز متفكر باند مخوف كيف‌‌قاپي، زورگيري و سرقت ديوار چين بود. عشقعلي در آن سال‌ها كار زاغ‌زني را انجام مي‌داد و اعضاي باند پس‌ از اعلام او سوژه را مورد دستبرد و كيف‌قاپي قرار مي‌دادند. در آن سال آنها بيش‌ از هفتاد كيلوگرم طلا، هشت هزار دلار و يك ميليارد و دويست ميليون تومان پول نقد سرقت كرده بودند.
اعدام براي اعضاي باند ديوار چين
در آن زمان با دستگيري همه اعضاي باند ‌جز عشقعلي، ۱۲ عضو از ۳۰ عضو باند به اعدام محكوم و بقيه حبس‌هاي طولاني‌مدت گرفتند، اما ردي از او به دست نيامد تا اينكه چندي بعد مامور كلانتري هنگامي كه او با دو زن در فرحزاد مشغول تفريح با پول‌هاي سرقتي بود، او را شناسايي كرد و بالاخره عشقعلي دستگير شد. او قصد داشت با اطلاعات گمراه‌كننده از اعدام رها شود و حبس طولاني‌مدت نگيرد، اما تمام اتهاماتش مورد بررسي قرار گرفت و به حبس طولاني‌مدت در آن زمان محكوم شد.


فعاليت دوباره پدر كيف‌قاپي با اعضاي حرفه‌اي باند
بعد از آزادي بار ديگر با تشكيل باند جديدي سرقت‌ها و زورگيري‌هايش را آغاز كرد. او با شناسايي افرادي كه به ‌صورت كيفي طلا حمل مي‌كردند به همراه همدستانش در فرصت مناسب با استفاده از روش‌هاي پنچري، خفه‌كني و بريدن بند كيف اقدام به سرقت طلا‌ها مي‌كرد. عشقعلي و دوستانش فقط در سه سرقت بيش‌ از چهل كيلو طلا را از مال‌باختگان سرقت كردند. با افزايش پرونده‌هاي سرقت طلاي كيفي به‌ صورت كيف‌‌قاپي يا روش خفه‌كني و پنچري، ماموران پليس تمام اين پرونده‌ها را تجميع كردند و بنا بر اظهارات مال‌باختگان بيش‌ از پنج نفر در هر سرقت حاضر بودند. با بررسي‌هاي بيشتر ماموران متوجه شدند روش سرقت‌ها كار مجرم حرفه‌اي به نام عشقعلي است كه بيش‌ از پنجاه سال عمر دارد و نزديك به ۱۰ بار از سوي پليس دستگير شده و چندين‌بار به زندان افتاده‌ است. با شناسايي هويت متهم اصلي و همدستانش كارآگاهان بالاخره موفق شدند او را شناسايي و در مخفيگاه‌شان در حالي كه قصد داشتند با چاقو به پليس حمله كرده و فرار كنند، دستگير كنند. بررسي پرونده عشقعلي نشان مي‌داد او پايه‌گذار كيف‌قاپي در ايران است و بين مجرمان حرفه‌اي معروف به پدر كيف‌قاپي است. او بسيار حرفه‌اي بود و هيچ ‌وقت مشخص نشد چه ميزان اموال دارد، اما در بررسي‌هاي پليسي و قضايي يك مغازه از او به ‌همراه ۲۵۰ ميليون تومان وجه نقد توقيف شد، اما به گفته كارآگاهان او كه بسيار حرفه‌اي بود بيش‌از اين اموال داشت، اما به‌ صورت حرفه‌اي اموال را به نام افراد ديگر كرده و همين موضوع باعث شد هيچ‌ وقت تمام اموال او براي رد مال كشف نشود. عشقعلي هيچ ‌وقت توبه نكرده و هميشه مدعي است با روش‌هايي كه دارد و نبوغي كه در زاغ‌زني و شناسايي اموال باارزش همراه شهروندان دارد، مي‌تواند بزرگ‌ترين سرقت‌ها را رهبري كند. نكته جالب در مورد اين متهم اين است كه او هيچ‌ وقت از جوانان و افراد تازه‌كار در باندهايش استفاده نمي‌كرد، چراكه معتقد بود استفاده از جوانان صفر كيلومتر باعث لو رفتن و دستگيري زودهنگام مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون