• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5296 -
  • ۱۴۰۱ دوشنبه ۱۴ شهريور

اميدهاي اول فوتبال ايران در جام جهاني چه وضعيتي دارند؟

از درخشش مهدي تا افت سردار

از ابتداي فصل جاري رقابت‌هاي فوتبال باشگاهي اروپا دو مهاجم اصلي تيم ملي ايران كه در دو ليگ پرتغال و آلمان در تيم‌هاي پورتو و بايرن لوركوزن بازي مي‌كنند شرايط كاملا متفاوتي را تجربه كرده‌اند. مهدي طارمي در حال درخشيدن است و سردار آزمون در حال پيچ شدن به نيمكت.
در هفته پنجم رقابت‌هاي بوندسليگا آلمان لوركوزن در حالي كه سردار را روي نيمكت داشت در خانه به مصاف فرايبورگ رفت و با نتيجه سه بر دو شكست خورد. اين چهارمين باخت لوركوزن در پنج بازي به حساب مي‌آيد كه آماري است نااميد‌كننده. آن‌هم براي تيم سوم فصل قبل كه امسال با خريدهاي جديد مي‌خواست در قامت يك مدعي كسب عنوان قهرماني يا لااقل سهميه قرار بگيرد. 
در اين بين سردار آزمون مهاجم تيم ملي كشورمان بعد از فيكس بازي كردن در سه بازي نخست تيمش كه هر سه منجر به باخت شد تا بدترين شروع اين تيم رقم خورده باشد به نيمكت رفت و در برد مقابل ماينتس تنها ۷ دقيقه فرصت بازي پيدا كرد. سردار در بازي شنبه شب تيمش مقابل فرايبورگ در حالي كه نتيجه با حساب دو بر يك به نفع فرايبورگ دنبال مي‌شد در دقيقه ۶۰ وارد زمين شد و ۵ دقيقه بعد تيمش توسط پاتريك شيك به گل تساوي رسيد اما اين فرايبورگ بود كه در دقيقه ۷۲ گل برتري را زد. سردار هم در دقايق حضور در زمين نتوانست تاثير خاصي روي روند تيمش بگذارد.
در سمت مقابل مهدي طارمي به جز نمايش ضعيف در شكست سه بر صفر تيمش مقابل ريوآوه كه با خراب كردن يك پنالتي همراه بود در همه بازي‌ها عالي كار كرده و بدون شك بهترين بازيكن تيمش در شروع فصل بوده. شنبه شب پورتو برابر زمين ژيل ويسنته تيمي كه از علي عليپور بهره مي‌برد به ميدان رفت. مهدي در دقيقه ۴۱ با يك بغل پاي فوق حرفه‌اي در حالي كه توپ ميان زمين و آسمان سرگردان بود گل نخست تيمش را به ثمر رساند. دقايقي بعد او در يك حركت زيبا هم‌تيمي‌اش را پشت مدافعين حريف صاحب توپ كرد و در نهايت پورتو به گل دوم رسيد. پاس تماشايي طارمي به شكلي بود كه همه بازيكنان حاضر در خط دفاع ژيل ويسنته را متعجب كرد. در نهايت پورتو اين بازي را با حساب دو بر صفر به سود خود پايان داد و مهدي طارمي باز هم عنوان بهترين بازيكن زمين را به دست آورد. اتفاقي تكراري براي شاهزاده پارسي كه فوتبال پرتغال را به تسخير خود درآورده. 
مهدي طارمي در ۵ بازي ابتدايي ليگ ۳ گل به ثمر رسانده است. او با وجود مصدوميت در بازي تيمش برابر اسپورتينگ با قدرت به ميادين بازگشته است. حتي فشارهاي رسانه‌اي و هواداري تيم‌هاي رقيب او در پرتغال هم نتوانسته خللي به كارش وارد كند. نه تنها فشارهاي موجود در ليگ پرتغال كه حواشي موجود در فوتبال ايران و دودستگي‌هاي راه افتاده در تيم ملي نيز جلودار مهدي نبوده است. در آستانه مسابقات جام جهاني هيچ چيزي جذاب‌تر و بهتر از اين نيست كه اميد اول گلزني تيم ملي ايران در اوج آمادگي قرار دارد و مي‌تواند كمك زيادي به تيم كند. 
اما در سمت مقابل معلوم نيست چرا شرايط آزمون به اين شكل پيش رفته است. او پس از درخشش طولاني و قدرتمندانه در زنيت سن‌پترزبورگ راهي فوتبال آلمان شد اما گويا او نيز دچار نفرين لوركوزن شده است. پيش از آزمون چندين ستاره فوتبال ايران راهي اين تيم شدند و هيچ كدام‌شان موفق نبودند. آزمون رفت كه اين طلسم را بشكند اما گويا اوضاع اصلا مطابق ميل او پيش نرفته است. حواشي اتفاقاتي كه براي او در روسيه رخ داد و شكايتي كه از او به ثبت رسيده نيز در اين وضعيت بي‌تاثير نبوده است. 
هر چقدر خبر آمادگي مهدي طارمي خوشحال‌كننده است خبر افت سردار آزمون و نيمكت‌نشيني‌اش ترسناك به نظر مي‌رسد. واقعيت اين است كه تيم ملي ايران با وجود همه استعدادهايي كه دارد آنچنان پربضاعت نيست كه در صورت ناآمادگي بازيكني مثل سردار آزمون يك نفر ديگر را جانشين او كند. هم سردار آزمون هم مهدي طارمي بازيكنان بي‌جانشين فوتبال ايران هستند كه فقط مسائل خاص يا اتفاقات حاد انضباطي مي‌تواند آنها را از تركيب دور كند. وگرنه هر كس سرمربي تيم ملي ايران باشد، نمي‌تواند تركيب تيم را بدون اين دو بازيكن بچيند. 
سردار آزمون بايد هرچه سريع‌تر براي رسيدن به وضعيت ايده‌آل در جام جهاني خيز بردارد. قطعا هر اتفاقي هم بيفتد و هر چقدر هم او روي نيمكت لوركوزن بنشيند، در تيم ملي جايگاه ثابتي خواهد داشت اما خيلي مهم است كه او با چه شرايطي در تركيب ثابت حاضر مي‌شود. اگر سردار بتواند خودش را از لحاظ آمادگي به سطح مهدي برساند آن وقت مي‌توان اميدوار بود كه اتفاقات خوبي هم در جام جهاني براي تيم ملي خواهد افتاد ولي اگر بالانس از بين برود نصف توان تيم ملي زايل مي‌شود. البته يكي از مشكلاتي كه سردار با آن دست به گريبان شده اين است كه فضاي عمومي تيمش هم خوب نيست. باكيفيت بودن در تيمي كه در مجموع موفق ظاهر نمي‌شود كار بسيار سخت‌تري است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون