• ۱۴۰۳ يکشنبه ۱۶ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 3280 -
  • ۱۳۹۴ دوشنبه ۸ تير

رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رييس و مسوولان قوه قضاييه:

استقلال دستگاه قضايي بسيار مهم است

حضرت آيت‌الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر ديروز (يکشنبه) در ديدار رييس و مسوولان قوه‌قضاييه، با تجليل از شهيد مظلوم آيت‌الله بهشتي و شهيد قدوسي دو شهيد والا مقام دستگاه قضا، «استقلال و تأثير ناپذيري» دستگاه قضا را بسيار مهم خواندند و تاكيد کردند: بايد در برابر عوامل مخدوش کننده استقلال قضا از جمله تهديد، تطميع، رودربايستي و فشارِ جو عمومي ايستاد و بر رفتار و روش صحيح قضا تکيه کرد.
ايشان «اقتدار» را از عوامل استقلال دستگاه قضايي برشمردند و افزودند: اقتدار طلبي قوه قضاييه، قدرت طلبي متعارف سياسي و جناحي نيست بلکه به معناي قاطعيت و ايستادگي بر سر حرف حق است.«قانون‌گرايي و سلامت کامل» دستگاه قضايي دو عامل ديگري بودند که رهبر انقلاب آنها را در تحقق استقلال قوه قضاييه، موثر و مهم خواندند.
ايشان افزودند: در زمينه سلامت قوه، کارهاي خوبي شده است و بايد با جديت به اين راه ادامه داد، چرا که هر گونه فساد در دستگاه قضايي، زمينه ساز فسادهاي بزرگتر در جامعه خواهد بود.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «پيشگيري از جرم» را از ديگر مسائل حساس و مهم قوه قضاييه برشمردند.
ايشان افزودند: البته دستگاه‌هاي ديگر هم بايد در اين زمينه فعال باشند اما بايد تلاشي سازمان‌يافته در اين زمينه صورت پذيرد، چرا که در غير اين صورت، جرائم، مدام افزايش و گسترش مي‌يابند و مديريت کلان آنها ممکن نخواهد بود.
رهبر انقلاب، افزايش تعداد زندانيان را واقعا تاسف‌بار خواندند و افزودند: اين مساله از زواياي مختلف مالي، خانوادگي، اخلاقي و اجتماعي هزينه ساز است و بايد با تمرکز بر راه‌حل‌هاي مختلف، براي علاج آن فکري جدي کرد.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه ترويج فرهنگ صلح و سازش در جامعه و آسيب شناسي و تقويت شوراهاي حل اختلاف را در افزايش نيافتن تعداد زندانيان، موثر خواندند و افزودند: براي مقابله با تبعات منفي افزايش زندانيان مالي و زندانيان مواد مخدر نيز بايد دنبال پيشنهادها و راه حل‌هاي تازه‌اي بود.
رهبر انقلاب با تاكيد بر تلاش براي تسهيل ازدواج جوانان به برخي مشکلات دادگاه‌هاي خانواده از جمله «طلاق توافقي» اشاره کردند و افزودند: قضات محترم با کمک بزرگان خانواده ها، اينگونه مسائل را تقليل دهند.
«برنامه محوري»، «تنقيح و اصلاح قوانين» و «کادرسازي» سه نکته و توصيه مهمي بود که رهبر انقلاب در ادامه سخنان خود به تبيين آنها پرداختند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد بر ضرورت «برنامه محوري» در دستگاه قضايي گفتند: تکيه کردن بر برنامه روشن و مدون، به حرکت دقيق در مسير چشم‌انداز  آينده کمک مي‌کند و مانع از گرفتار شدن در کشمکش‌هاي روزمره مي‌شود.رهبر انقلاب در تبيين نکته دوم، يعني «تنقيح و اصلاح قوانين»، افزودند: قانون، راه پيشرفت کشور را هموار مي‌کند و چنانچه برخي قوانين ايراد و يا با يکديگر تعارض دارند، بايد آنها را اصلاح کرد اما بنده به هيچ وجه قانون گريزي را قبول ندارم.حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در بيان آخرين توصيه، «کادر سازي» را بسيار مهم دانستند و گفتند: نيروهاي مستعد و سالمي در قوه قضاييه وجود دارند که بايد آنها را براي کارهاي بزرگ پرورش دهيد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در ابتداي سخنان خود با تبريک هفته ي قوه قضاييه ياد شهيدان بهشتي و قدوسي را گرامي داشتند.
ايشان با اشاره به نقش و شخصيت استثنايي شهيد آيت‌الله بهشتي در دوران مبارزات انقلابي و همچنين در جريان اداره کشور در شرايط انقلاب گفتند: آيت‌الله بهشتي از نوادر زمان و شخصيتي جذاب، مدير، مدبر و انقلابي محسوب مي‌شد که زندگيش، براي انقلاب و کشور حقيقتاً مفيد و موثر بود و شهادتش نيز مايه وحدت و انسجام جامعه و تقويت جريان انقلاب شد.
ايشان شهيد قدوسي (اولين دادستان انقلاب) را نيز شخصيتي برخوردار از روحي لطيف و در عين حال شجاع و نفوذناپدير خواندند.
رهبر انقلاب اسلامي همچنين با تقدير از تحرک، عزم و مديريت جهادي رييس قوه قضاييه در ايفاي مسووليت در تبيين اهميت دستگاه قضايي افزودند: قوه قضاييه يکي از سه رکن اساسي کشور و مجري بخش مهمي از احکام اسلامي است لذا انتظار هرگونه تلاش، مجاهدت و تحمل سختي در اين قوه انتظار به جايي است.
پيش از بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت‌الله آملي لاريجاني رييس قوه قضاييه با گرامي‌داشت ياد و خاطره شهداي حادثه هفتم تير بويژه شهيد آيت‌الله دکتر بهشتي، گزارشي از اقدامات و برنامه‌هاي دستگاه قضايي بيان کرد.
آيت‌الله آملي لاريجاني با اشاره به مطالبات رهبر معظم انقلاب از قوه قضاييه، شش اولويت دستگاه قضايي را ايجاد سازوکار ويژه و روشن براي تدوين سياست‌ها و پيگيري اجراي آن، نظارت بر عملکرد دستگاه قضايي، جلوگيري از تاخير در اقدامات قوه، کادرسازي و جانشين پروري، پيشگيري از جرم و تعامل با ساير قوا اعلام کرد و گفت: سياست‌هاي قوه قضاييه بر اساس رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب، سند چشم انداز و برنامه پنج ساله کشور، جمع بندي و بصورت برنامه پنج‌ساله قضايي تدوين شده است.
رييس قوه قضاييه با اشاره به تشديد نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان دستگاه قضايي گفت: همه دستگاه قضايي براي ارتقاي سلامت اداري بسيج شده است.کاهش زمان رسيدگي به پرونده ها در محاکم قضايي، افزايش نرخ بهره وري در ساختار قضايي و همچنين تلاش در جهت پيشگيري از وقوع جرايم، از ديگر موضوعاتي بود که آيت‌الله آملي لاريجاني آن را بيان کرد.در پايان اين ديدار حاضران نماز جماعت مغرب و عشاء را به امامت حضرت آيت‌الله خامنه‌اي اقامه کردند.

عاملان جنايت هفتم تير اكنون آزادانه در اروپا و امريكا فعاليت مي‌كنند
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي عصر شنبه در ديدار خانواده‌هاي شهداي حادثه هفتم تير و همچنين جمعي از خانواده‌هاي داراي چند شهيد در استان تهران، كشور و ملت ايران را مديون شهدا و خانواده‌هاي شهدا دانستند و با اشاره به پيام اميدبخش، افشاگر و سرشار از ابتهاج معنوي و عزم راسخ شهدا در هر دوره‌اي، تاكيد كردند: امروز كشور نيازمند عزم راسخ و شناخت دشمن و آمادگي براي مواجهه با دشمن در عرصه جنگ نرم اعم از عرصه‌هاي فرهنگ، سياست و زندگي اجتماعي است و كساني كه تلاش دارند چهره هيولايي دشمن خبيث را با بزك كردن رسانه‌اي بپوشانند، مخالف مصالح ملت هستند.
رهبر انقلاب اسلامي يكي از بركات انقلاب را باز توليد معارف اساسي اسلامي و تحقق عيني آن در جامعه دانستند و افزودند: يكي از اين معارف اساسي، منظومه معارف مربوط به شهادت است كه در جامعه ما محقق شد به‌گونه‌اي كه شهدا با انگيزه و نشاط وارد ميدان شدند و تلاش صادقانه آنان، با پاداش بزرگ الهي شهادت همراه شد و بدون هيچ اندوه و بيمي به ملاقات پروردگار خود رفتند و آثار معنوي اين شهادت‌ها در جامعه منعكس شد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، ايجاد احساس عزت در خانواده‌هاي شهدا و به وجود آمدن ابتهاج و نشاط معنوي و عزم راسخ در ميان مردم را از جمله بركات شهدا در جامعه برشمردند و با اشاره به حادثه هفتم تير سال 1360 گفتند: حادثه بزرگي همچون هفتم تير كه آيت‌الله بهشتي و جمعي از وزرا و نمايندگان مجلس و فعالان سياسي و انقلابي به شهادت رسيدند، به‌طور طبيعي بايد منجر به شكست انقلاب اسلامي مي‌شد اما به بركت خون اين شهدا، درست عكس آنچه تصور مي‌رفت اتفاق افتاد و بعد از اين حادثه، ملت متحد شد و انقلاب در مسير واقعي و صحيح خود قرار گرفت. ايشان با تاكيد بر اينكه يكي ديگر از بركات خون شهداي هفتم تير، افشا شدن چهره عاملان اين جنايت بود، خاطرنشان كردند: بعد از حادثه هفتم تير چهره واقعي مباشران مستقيم اين جنايت بزرگ كه سال‌هاي متمادي خود را به‌گونه‌اي ديگر معرفي مي‌كردند، براي مردم و جوانان افشا شد و همين تروريست‌ها بعد از مدتي به صدام پناه بردند و با او، براي مقابله با ملت ايران و همچنين مردم عراق، متحد شدند.
رهبر انقلاب اسلامي، افشا شدن چهره دست‌هاي پشت پرده داخلي و خارجي حادثه هفتم تير و همچنين عده‌اي كه سكوت همراه با رضا را اختيار كرده بودند، از جمله بركات خون شهداي اين حادثه دانستند و افزودند: بعد از ماجراي هفتم تير، امام بزرگوار(ره) با بهره‌گيري مناسب از اين حادثه، انقلاب اسلامي را كه در حال منحرف شدن از مسير اصلي خود بود، نجات و جريان اصيل انقلاب را در مقابل ديدگان ملت قرار داد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به ابتهاج معنوي جامعه بعد از حادثه هفتم تير افزودند: اين حادثه قدرت و رسوخ انقلاب در اعماق جامعه را براي دشمنان آشكار كرد و آنها متوجه شدند كه برخوردهاي خشن با انقلاب اسلامي، نتيجه بخش نيست.
ايشان، افشا شدن چهره واقعي قدرت‌هاي استكباري مدعي حقوق بشر را از جمله بركات خون شهداي هفتم تير برشمردند و خاطرنشان كردند: همان كساني كه مرتكب جنايت هفتم تير شدند اكنون آزادانه در اروپا و امريكا فعاليت و با مسوولان اين كشورها ديدار مي‌كنند و حتي براي آنها جلسات سخنراني با موضوع حقوق بشر! گذاشته مي‌شود.
رهبر انقلاب اسلامي با تاكيد بر اينكه چنين برخوردهايي، نشان از اوج نفاق و دورويي و خباثت مدعيان حقوق بشر دارد، گفتند: كشور ما داراي 17هزار شهيد ترور است كه اغلب آنان، مردم عادي اعم از كاسب، كشاورز، كارمند، استاد دانشگاه و حتي زنان و كودكان هستند اما عاملان همه اين ترورها، آزادانه در كشورهاي مدعي حقوق بشر حضور دارند. حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، يكي ديگر از بركات خون شهدا را تزريق روحيه ايستادگي و استحكام در جامعه و تقويت روحيه مردم دانستند و با اشاره به تشييع اخير 270 شهيد در تهران و شور و هيجان ناشي از اين تشييع افزودند: اين حادثه عظيم، و تحرك، آمادگي و شوق و عشق و آرمان‌گرايي برخاسته از آن، نقطه مقابل دلسردي، نوميدي و ركود بود.
ايشان در ادامه با اظهار تاسف از ضعف و كم‌كاري در معرفي شهدا و از جمله معرفي نشدن ظرفيت بزرگ شهداي هفتم تير به عنوان مظهر عظمت و استقامت ملت ايران، خاطرنشان كردند: جوانان در جناح فرهنگي مومن، انقلابي، مردمي و خودجوش بايد با زبان تصوير و با استفاده از ابزارهاي جديد، چهره‌نگاري هنرمندانه‌اي از اين شخصيت‌هاي بسيار برجسته انجام دهند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با اشاره به حق بزرگ و وصف ناشدني شهيدان و خانواده‌هاي آنان در حق ملت ايران افزودند: خانواده‌هاي شهدا روحيه و عزم بالاي خود را به جامعه منتقل مي‌كنند و اين روحيه و عزم راسخ، همان چيزي است كه كشور ما امروز به آن احتياج دارد.
رهبر انقلاب شناخت دشمن را يكي ديگر از نيازهاي اساسي امروز برشمردند و با هشدار درباره برخي تلاش‌ها در بزك كردن تبليغاتي و رسانه‌اي چهره جنايتكار دشمن به برخي نمونه‌هاي اقدامات تروريستي امريكا و عوامل آن عليه ملت ايران اشاره كردند.
«حادثه هفتم تير سال 1360»، «بمباران شيميايي سردشت در هفتم تير 1366»، «ترور شهيد صدوقي در 11 تير سال 1361» و «ساقط كردن هواپيماي مسافربري ايران در 12 تير سال 1367» نمونه‌هايي از اقدامات تروريستي امريكا يا عوامل آن بود كه رهبر انقلاب از آنها ياد كردند و افزودند: برخي معتقدند كه بايد اين ايام تير ماه به عنوان «هفته حقوق بشر امريكايي» نام‌گذاري شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي با تاكيد مجدد بر ضرورت شناخت دشمن خاطرنشان كردند: ملت بايد با شناخت عمق دشمني دشمن براي مواجهه و مقابله در ميادين جنگ نرم، از جمله عرصه فرهنگي، سياسي و اجتماعي آماده باشد. ايشان با انتقاد از افرادي كه سعي مي‌كنند چهره خشن و وحشتناك و هيولايي امريكا را توجيه كنند خاطرنشان كردند: كساني كه مي‌خواهند دشمني خباثت آلود امريكا و برخي دنباله‌روهاي آن را با بزك تبليغاتي و رسانه‌اي بپوشانند در واقع به ملت و كشور خيانت مي‌كنند.
رهبر انقلاب اسلامي در پايان ملت ايران را نيازمند پيام اميد بخش، افشاگر و سرشار از ابتهاج شهيدان خواندند و گفتند: ملت ايران مديون شهدا و خانواده‌هاي شهدا هستند و كساني كه اين واقعيت را انكار مي‌كنند بيگانه از مصالح ملت و در واقع اجنبي هستند اگرچه شناسنامه ايراني داشته باشند.
پيش از بيانات رهبر انقلاب اسلامي، حجت‌الاسلام والمسلمين شهيدي محلاتي، نماينده ولي فقيه و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران با گرامي‌داشت ياد و خاطره شهداي هفتم تير گفت: با وجود خواست دشمنان اسلام و انقلاب، ياد و خاطره شهداي هفتم تير در كشور هميشه زنده است.  معاون رييس‌جمهور و رييس بنياد شهيد و امور ايثارگران افزود: تاريخ انقلاب اسلامي ثابت كرد كه حادثه هفتم تير و حوادث مشابه و ترور هزاران نفر از بهترين ياران انقلاب نه تنها سبب ضعف نشد بلكه عامل استقامت، پايداري، ايستادگي و صلابت روزافزون ملت ايران شده است.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون