• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5304 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ شهريور

تداوم درگيري‌هاي حقوقي ميان رييس‌جمهور پيشين و وزارت دادگستري امريكا

ترامپ بناي عقب‌نشيني ندارد

محمدحسين لطف‌الهي

انتخابات ميان‌دوره‌اي كنگره در ماه نوامبر برگزار خواهد شد و در حالي كه نظرسنجي‌ها از فاصله اندك و رقابت شانه به شانه ميان جمهوري‌خواهان و حزب دموكرات خبر مي‌دهند، درگيري‌هاي حقوقي و سياسي ميان دونالد ترامپ، رييس‌جمهور پيشين و وزارت دادگستري ايالات متحده همچنان ادامه دارد تا اين موضوع به عنوان يكي از اصلي‌ترين موضوعات مورد چالش در انتخابات پيش رو باقي بماند. وكلاي دونالد ترامپ، چهل و پنجمين رييس‌جمهور ايالات متحده روز دوشنبه در نامه‌اي به يك قاضي محلي با درخواست وزارت دادگستري براي ادامه بررسي اسناد محرمانه ضبط شده در ملك شخصي دونالد ترامپ مخالفت كردند. وكلاي او به قاضي ارشد ايلين كنون كه در دادگاه منطقه پالم‌بيچ فلوريدا به درگيري حقوقي بين ترامپ و نهادهاي قانوني امريكا بر سر اسناد طبقه‌بندي كشف شده در ملك شخصي او رسيدگي مي‌كند، گفتند كه ماجرا از كنترل خارج شده و دولت كنوني براي مجرم معرفي كردن ترامپ غرض‌ورزي مي‌كند. تيم وكالت رييس‌جمهوري پيشين امريكا افزود نبايد گذاشت دولت اين ماجرا را ادامه دهد، زيرا ظن اين وجود دارد كه مسائل به گونه‌اي طراحي شده پيش برده شود كه نتيجه مورد نظر عليه ترامپ در اين پرونده حاصل شود. دادستاني امريكا كه ماه گذشته مجوز لازم را به اف‌.بي.‌آي، پليس فدرال، براي ورود به ملك ترامپ داده بود، هشدار داده است اگر دادگاه مانع از ادامه بررسي‌هاي قضايي لازم روي اسناد و عملكرد رييس‌جمهوري پيشين شود، به دادگاه تجديدنظر در ايالت آتلانتا مراجعه خواهد كرد. ايلين كنون كه در زمان رياست‌جمهوري ترامپ به عنوان قاضي ارشد منطقه پالم‌بيچ منصوب شد، هفته گذشته در ميان مخالفت شديد نهادهاي قانوني، با درخواست وكلاي دونالد ترامپ براي انتصاب يك كارشناس مستقل براي رسيدگي به اسناد موافقت كرد. تيم حقوقي ترامپ خواسته بود حدود صد سند از ميان بيش از ۱۱ هزار ورقي كه ماه گذشته پس از ورود ماموران اف‌.بي.‌آي به ملك مارآلاگو توقيف شد، از سوي ناظر مستقل رسيدگي شود كه آيا حقيقتا در رديف اسناد كاملا محرمانه بوده است يا نه. وكلاي ترامپ اين «استدلال» را پيش مي‌برند كه رييس‌جمهوري حق قانوني داشته است تا مهر محرمانه را از روي هر سندي كه بخواهد بردارد و از آن كپي هم بگيرد. رسانه‌هاي امريكايي مدعي هستند كه دستياران ترامپ در آخرين روز حضور او در كاخ سفيد «تلي از اوراق» را در جعبه‌ها نهادند تا وي آن را به ملك خود در پالم‌بيچ منتقل كند. واشنگتن پست نوشته بود كه يك سند فوق محرمانه مربوط به دفاع نظامي يك كشور معين در ميان اسناد انتقال يافته به خانه شخصي ترامپ بوده است كه به توان هسته‌اي مربوط مي‌شود. نام آن كشور اعلام نشده است. به نوشته رسانه‌هاي امريكايي، برخي از اين اسناد داراي چنان حساسيت بالاي اطلاعاتي و امنيتي هستند كه حتي رويت آنها با كسب مجوز ويژه شخص رييس‌جمهوري يا وزيران معيني در كابينه امريكا امكان‌پذير بوده است. دونالد ترامپ و جو بايدن در روزهاي اخير يكديگر و هواداران رقيب را به رفتار «فاشيستي» متهم كرده و گفته‌اند كه با اين شيوه‌ها كشور به سوي «سقوط» رفته است. نهادهاي قانوني امريكا گفته‌اند كه اظهارات ترامپ و هواداران متعصب او، مانند اينكه وزارت دادگستري امريكا «يك هيولاي سياسي» است، ممكن است حتي به خشونت فيزيكي و يك تهديد واقعي عليه مجريان قانون مبدل شود.

واكنش وزارت دادگستري
احضار 40 نفر از نزديكان ترامپ
نه تنها اسناد فوق محرمانه‌اي كه در جست‌وجوي ويلاي دونالد ترامپ، به دست اف‌.بي.‌آي افتاد، مي‌تواند براي رييس‌جمهور سابق امريكا به پرونده‌اي سنگين تبديل شود، بلكه تحقيقات درباره رويدادهاي شش ژانويه ۲۰۲۱ و حمله به ساختمان كنگره نيز در حال پيشرفت است. وزارت دادگستري امريكا به‌ طور فزاينده‌اي افراد مرتبط با اين واقعه و نزديكان ترامپ را زير ذره‌بين برده است. وزارت دادگستري امريكا كه به دنبال كسب اطلاعاتي درباره تلاش دونالد ترامپ و متحدانش براي ابطال انتخابات رياست‌جمهوري ۲۰۲۰ است، در يك هفته گذشته حدود ۴۰ احضاريه صادر كرده است. روزنامه نيويورك تايمز گزارش داد كه وزارت دادگستري امريكا تلفن‌هاي همراه بوريس اپشتين، مشاور دونالد ترامپ (رييس‌جمهوري سابق امريكا) و مايك رومن، استراتژيست كارزار انتخاباتي وي را به عنوان مدارك پرونده ضبط كرده است. دون اسكاوينو، مدير پيشين شبكه‌هاي اجتماعي دونالد ترامپ هم در ميان افراد احضار شده قرار دارد. تايمز گزارش داد كه نام دستياران پايين‌رده و مشاوران ارشد ترامپ در ليست افراد احضار شده به چشم مي‌خورد. اين احضاريه‌ها قرار است به وزارت دادگستري امريكا در روند بررسي تلاش شكست‌خورده دونالد ترامپ براي مداخله در نتايج انتخابات رياست‌جمهوري امريكا كمك كنند.

 نگراني‌ها از تشديد تنش داخلي
نشريه گاردين روز يكشنبه در گزارشي نوشت، حملات بي‌وقفه دونالد ترامپ، رييس‌جمهوري سابق امريكا عليه دفتر تحقيقات فدرال امريكا (اف‌.بي.‌آي) به دليل يورش ماه آگوست ماموران به عمارت مارآلاگوي او، نگراني و هشدار را در ميان چهره‌هاي نزديك به اف‌.بي.‌آي و وزارت دادگستري امريكا نسبت به بروز خطر خشونت و تهديد عليه امنيت مقامات اين نهادها برانگيخته است. به نوشته گاردين اما اين نگراني‌ها سبب نشده جمهوري‌خواهاني نظير كوين مك‌كارتي، رهبر اقليت جمهوري‌خواه مجلس نمايندگان امريكا و ديگر متحدان ترامپ از تكرار اظهارات تحريك‌آميز رييس‌جمهور سابق امريكا منصرف شوند. حملات بي‌امان ترامپ و چهره‌هاي وفادار به او مانند مك‌كارتي، سناتور ليندسي گراهام، استيو بنن و آلكس جونز، از نظريه‌پردازان توطئه عليه مجريان قانون، به‌رغم بروز شواهد قوي مبني بر اينكه ترامپ صدها سند طبقه‌بندي شده را به‌طور غيرقانوني نگهداري كرده ادامه يافته است. ترامپ و وكلاي او قبل از حمله هشتم آگوست به مارآلاگو، از درخواست‌هاي اف‌.بي.‌آي و سازمان بايگاني ملي امريكا براي بازگرداندن تمام اسناد محرمانه برده شده در زمان دولت ترامپ به اين نهادها سرپيچي كرده و تبعيت كامل نسبت به احضاريه هيات منصفه پرونده تحقيقات درباره گردآوري اسناد دولتي توسط ترامپ نداشتند. افزايش شدت حملات ترامپ به مقامات مجري قانون امريكا به دليل تلاش براي توقيف مقادير زياد اسناد محرمانه، اخيرا در پنسيلوانيا محسوس بود. اخيرا ترامپ در يك گردهمايي سياسي در اين ايالت، اف.بي.آي و وزارت دادگستري امريكا را «هيولاهاي سياسي» ناميد و جو بايدن را «دشمن كشور» امريكا دانست. مك‌كارتي روز قبل از اين سخنراني در پنسيلوانيا، همزمان با اشاره بايدن به تهديدات ترامپ و برخي از متحدانش عليه دموكراسي امريكا در يك سخنراني مهمش، حملات مشابه ترامپ عليه اف.بي.آي به دليل يورش با حكم دادگاه به مارآلاگو را ابراز كرده و آن را «حمله به دموكراسي» خواند. مقامات و بازرسان سابق اين نهادهاي مجري قانون هشدار مي‌دهند كه استفاده از چنين لفاظي‌هاي توطئه‌آميزي كه انگيزه‌ها و اقدامات وزارت دادگستري امريكا و اف.بي.آي را به چالش مي‌كشند، خطر تحريك به خشونت و حملات را به دنبال دارد و نگراني در اين زمينه تاكنون ثابت شده است. اخيرا ريكي شيفر، يك فعال حامي ترامپ پيام‌هاي خشمگينانه‌اي درباره يورش به مارآلاگو در شبكه اجتماعي متعلق به ترامپ منتشر كرد. او سپس در ۱۲ آگوست خود را به يك سلاح تهاجمي مسلح و به دفتر اف.بي.آي در سينسيناتي حمله كرد. او پس از فرار از صحنه توسط پليس تعقيب و كشته شد. يك مورد ديگر خشونت احتمالي مربوط به بروس راينهارت، قاضي فدرال در ايالت فلوريدا است كه حكم يورش اف.بي.آي براي بازرسي از مارآلاگو را صادر كرده بود. اين قاضي پس از افشاي نامش در گزارش‌هاي مطبوعاتي تهديد به مرگ شد. مايكل برومويچ، بازرس كل سابق وزارت دادگستري امريكا به گاردين گفت: من نزديك به ۴۰ سال است كه با مجريان قانون و نظام عدالت كيفري سر و كار دارم. من هرگز اين نوع و شدت حملاتي را كه اخيرا هر روز عليه اف‌.بي.‌آي، وكلاي وزارت دادگستري و قضات انجام مي‌شود، نديده‌ام. اينها ناشي از يك هم‌سرايي به رهبري ترامپ است، اما شامل مقامات منتخب در هر سطحي مي‌شود. اين خطرناك و غيرقابل قبول است.

 دموكرات‌ها از اين وضع سود مي‌برند
اين وضعيت از نگاه دموكرات‌ها مطلوب‌ترين وضعيت براي انتخابات ميان‌دوره‌اي به نظر مي‌رسد؛ اينكه آنها به جاي مواجه شدن با يك همه‌پرسي درخصوص عملكرد دو ساله نخست دولت بايدن، بخواهند در انتخاباتي رقابت كنند كه معيار اصلي آن نگاه‌هاي سياسي و اجتماعي و اختلافات دو حزب اصلي بر سر اين حوزه‌ها و برپا كردن يك جنگ معنايي باشد. از همين رو هم تلاش دارند تا اين اختلافات را پررنگ كنند. آنها همچنين استقبال مي‌كنند كه با تبديل كردن ترامپ به اصلي‌ترين نماد حزب جمهوري‌خواه به جاي رقابت با جمهوري‌خواهان با ترامپي رقابت كنند كه چندان محبوب نيست. اين شرايط، وضعيت محبوبيت ترامپ براي انتخابات رياست‌جمهوري 2024 را نيز تحت تاثير قرار داده است. نتايج يك نظرسنجي جديد نشان داده از هر ۱۰ امريكايي شش نفر نمي‌خواهد ترامپ بار ديگر وارد رقابت انتخابات رياست‌جمهوري شود و همچنين ظاهرا تعداد قابل توجهي از راي‌دهندگان مستقل امريكايي به او پشت كرده‌اند. اين نظرسنجي كه توسط برنامه NewsHour شبكه پي‌بي‌اس، راديو ملي امريكا (ان‌پي‌آر) و موسسه ماريست انجام شده نشان داد ۶۱درصد امريكايي‌ها نمي‌خواهند ترامپ را در انتخابات سال ۲۰۲۴ ببينند. به گزارش «نيوزويك»، براساس نتايج به دست آمده، در حالي كه حمايت از انتخاب مجدد ترامپ از دسامبر ۲۰۲۰ تغيير نكرده، رييس‌جمهور سابق امريكا حمايت جمعيت كليدي مستقل‌ها را از دست داده است. اين نظرسنجي نشان داد فقط ۲۸درصد مستقل‌ها معتقدند ترامپ بايد دوباره نامزد شود، در حالي كه بيش از دوسوم (۶۷درصد) مي‌گويند او نبايد اين كار را بكند.


ترامپ تهديد كرده بود پس از شكست انتخاباتي كاخ سفيد را ترك نمي‌كند

به نوشته يك كتاب جديد درباره رياست‌جمهوري ترامپ و ناآرامي‌هاي پس از آن، در روزهاي پس از پيروزي بايدن در انتخابات ۲۰۲۰ رياست‌جمهوري امريكا، ترامپ به يكي از معاون‌هايش گفته بود اصلا از كاخ سفيد بيرون نمي‌رود! به نوشته روزنامه گاردين، «مگي هابرمن» خبرنگار نيويورك‌تايمز در كتابي با عنوان «مرد اعتماد به نفس: ساخت دونالد ترامپ و شكست امريكا» نوشت: ترامپ به يكي از معاون‌هايش گفته بود «هرگز كاخ سفيد را ترك نمي‌كنيم. چطور وقتي پيروز انتخابات شديد، مي‌توانيد كاخ سفيد را ترك كنيد؟» شبكه خبري سي.ان.ان كه هابرمن در آنجا هم كار تحليل سياسي انجام مي‌دهد روز دوشنبه گزارش كرد، به بررسي اين كتاب كه چهارم اكتبر منتشر مي‌شود، پرداخته و جزيياتي جديد درباره پافشاري ترامپ در تمايلش براي ماندن در كاخ سفيد با وجود شكست در برابر بايدن منتشر كرده است. در اين گزارش آمده كه ترامپ غر مي‌زد و از «رونا مك‌دنيل»، رييس كميته ملي جمهوري‌خواهان مي‌پرسيد «وقتي آراي انتخاباتي من را سرقت كردند چرا بايد كاخ سفيد را ترك كنم؟» در اين كتاب همچنين آمده است: هيچ‌يك از روساي جمهوري پيش از ترامپ تهديد نكرده بودند كه پس از پايان دوران رياست‌جمهوري‌شان در كاخ سفيد مي‌مانند. تنها مورد نسبتا مشابه مربوط به «مري تاد لينكلن»، همسر آبراهام لينكلن، رييس‌جمهوري فقيد امريكاست كه پس از ترور همسرش در آوريل ۱۸۶۵ براي چند هفته معدود در كاخ سفيد ماند. تلاش‌هاي ترامپ در مورد امتناع از خروج از كاخ سفيد با اظهارات عمومي او در كمتر از يك ماه پس از انتخابات به خبرنگاران در تضاد بود چون او گفته بود در صورت تاييد پيروزي بايدن «مطمئنا» از كاخ سفيد خارج خواهد شد. ترامپ با وجود تاكيد بر تقلب انتخاباتي گفته بود: من اين كار را مي‌كنم و خواهيد ديد. علاوه بر اين، كتاب هابرمن ترامپ را به گونه‌اي به تصوير مي‌كشد كه تقريبا همه افراد حاضر پيرامون خود را طوري آماده كرده بود كه حتي با وجود پيروزي بايدن او را در كاخ سفيد حفظ كنند.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون