• ۱۴۰۳ يکشنبه ۹ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5304 -
  • ۱۴۰۱ چهارشنبه ۲۳ شهريور

خبر جهان

اختلاف بزرگ رياض و پاريس بر سر پرونده رياست‌جمهوري لبنان
در حالي كه لبناني‌ها درگير نتيجه مذاكرات ترسيم مرزهاي دريايي خود در جنوب با فلسطين اشغالي هستند، پس از تحركات اخير «آموس هوچشتاين» ميانجي امريكايي و ابراز خوش‌بيني مقامات لبناني در خصوص احتمال دستيابي به توافق در اين زمينه، «آن گريو» سفير فرانسه در بيروت از كشورش بازگشت و با ارسال پيامي به مقامات لبناني تاييد كرد كه «رييس‌جمهور فرانسه براي تسريع در تكميل توافقنامه ترسيم مرز با اسراييل مداخله مي‌كند» و «فرانسه در حال رايزني با توتال است و متعهد مي‌شود كه اين شركت بلافاصله پس از امضاي قرارداد كار حفاري را آغاز كند». اما منابع آگاه در گفت‌وگو با روزنامه «الاخبار» تصريح كردند كه پرونده انتخابات رياست‌جمهوري در صدر اولويت‌هاي فرانسه در لبنان در سايه ورود اين كشور به مهلت قانون اساسي براي انتخاب رييس‌جمهور قرار دارد. اين منابع با اشاره به اظهارات «دوروتي شيا» سفير ايالات متحده در بيروت كه مي‌گويد: «فرانسه بيش از هر طرف ديگري، نگران رياست‌جمهوري است به ويژه ارتباط ميان فرانسوي‌ها و حزب‌الله قطع نشده است»، تصريح كردند: «فرانسه داراي حاشيه زيادي از آزادي عمل در پرونده رياست‌جمهوري است كه ممكن است به آن اجازه پيشرفت دهد.» در همين زمينه، اين منابع از «برنامه پر از قرارهاي ملاقات» سفير فرانسه كه ديروز به ديدار نبيه بري رييس پارلمان اين كشور رفت، خبر دادند و اعلام كردند كه وي قرار است با همه نيروها و احزاب، از جمله حزب‌الله صحبت كرده تا از اين طريق از بروز مشكل خلأ رياست‌جمهوري جلوگيري كند. به گفته اين منابع، گريو با «امانوئل ماكرون» رييس‌جمهور فرانسه و «امانوئل بون» مشاور ديپلماتيك او ديدار كرد و در يك نشست فرانسوي - سعودي در پاريس با حضور «وليد البخاري» سفير عربستان در بيروت، «نزار العلولا» از ديگر مقامات سعودي و «پاتريك دوريل» مشاور رييس‌جمهور فرانسه در خصوص پرونده رياست‌جمهوري لبنان شركت كرد. منابع آگاه از وجود «يك اختلاف بزرگ در مواضع عربستان و فرانسه» در اين پرونده خبر دادند و اعلام كردند در حالي كه پاريس بر «ضرورت تكميل به موقع پروسه انتخاب رييس‌جمهور در موعد مقرر تاكيد دارد و خواستار كمك عربستان سعودي در اين زمينه است و تاييد مي‌كند كه براي تصدي رياست‌جمهوري در لبنان، فرد خاصي را مدنظر ندارد، بلكه بر داشتن مشخصاتي براي رييس‌جمهور بعدي تاكيد دارد»، سعودي‌ها مي‌گويند كه آنها «علاقه‌اي به هيچ راه‌حلي در اين زمينه ندارند و اتفاقا نام رييس‌جمهور بعدي براي‌شان اهميت دارد.» به نوشته روزنامه الاخبار، سعودي‌ها مي‌گويند كه «در هيچ پرونده‌اي در خصوص لبنان تا زماني كه حزب‌الله بر تمامي اركان قدرت در لبنان حكومت مي‌كند، همكاري نخواهند كرد.» به گفته اين منابع، هيات سعودي در ادامه همچنين «سياست فرانسه در قبال ايران در منطقه و باز نگهداشتن كانال‌هاي ارتباطي با حزب‌الله و رايزني دايمي با آن در پرونده‌هاي لبنان را سرزنش كرد.»


وزير دفاع تركيه، يونان را به مذاكره دعوت كرد
بعد از هشدارهاي مكرر و تندگويي‌هاي مقامات آنكارا عليه آتن، «حلوصي آكار» وزير دفاع تركيه اين‌بار يونان را به مذاكره دعوت كرد. آكار روز سه‌شنبه در مصاحبه‌اي تلويزيوني خطاب به يونان گفت: «ما مي‌گوييم از تاريخ درس بگيريد. ماجراجويي‌هاي جديدي را شروع نكنيد. ممكن است برخي در گوش شما چيزي بگويند. شما از تاريخ ديده‌ايد كه فايده‌اي ندارد. همان مسائل را تكرار نكنيد. عاقلانه با اين موضوعات برخورد كنيد.» به نوشته وبگاه «ريانووستي»، وي در اين باره توضيح داد: «برخي سياستمداران يوناني كه تنش‌ها را براي حساب‌هاي بانكي خود و سياست داخلي تشديد مي‌كنند، رفاه و آينده مردم [يونان] را به خاطر منافع خود به خطر مي‌اندازند.» وزير دفاع تركيه با تاكيد بر لزوم مذاكره بين دو طرف اظهار داشت: «بهترين راه اين است كه مذاكرات را هر چه سريع‌تر آغاز كنيم تا مشكلات‌مان را از راه‌ها و روش‌هاي مسالمت‌آميز و گفت‌وگو حل كنيم.»


نخست‌وزير ليبي:
آنچه در طرابلس رخ داد تلاش براي كودتا بود

نخست‌وزير دولت وحدت ملي ليبي تاكيد كرد كه دولت وي براي برگزاري انتخابات در اين كشور تلاش مي‌كند. به گزارش ايسنا، عبدالحميد الدبيبه، نخست‌وزير دولت وحدت ملي ليبي در مصاحبه با العربيه گفت: انتخابات آتي از مهم‌ترين تحولات در تاريخ ليبي است. مذاكرات سياسي براي برگزاري انتخابات آغاز شده است. كسي كه براي برگزاري انتخابات تلاش مي‌كند بايد با ما درباره مرحله انتقالي مذاكره كند. دولت ما آماده مذاكره با هر طرفي درباره قانون اساسي و انتخابات است. وي گفت: ما اميدواريم كه قانونگذاران جنجال‌آفريني درباره قانون اساسي را كنار بگذارند تا انتخابات را برگزار كنيم. آنچه اخيرا در طرابلس رخ داد درگيري‌ها با طرف‌هاي كودتاچي بود و ما به آن پايان داديم. تلاش براي كودتا در طرابلس يك اقدام احمقانه بود كه اميدواريم تكرار نشود. ما از تلاش‌هاي اتحاديه آفريقا براي ميانجيگري جهت آشتي در ليبي استقبال مي‌كنيم. بحران سياسي در ليبي به دليل اختلاف‌نظر دو دولت رو به افزايش است؛ دولت اول به رياست فتحي باشاغا كه مارس گذشته از پارلمان طبرق راي اعتماد گرفت و دومي دولت وحدت ملي به رياست عبد الحميد الدبيبه كه بيش از يك‌سال قبل در نتيجه توافق‌هاي سياسي با نظارت سازمان ملل تشكيل شد، اما با وجود پايان يافتن دوره‌اش، از تحويل قدرت به دولت تعيين‌ شده از سوي پارلمان ليبي (دولت باشاغا) سر باز مي‌زند و تاكيد دارد كه قدرت را تنها به دولتي كه يك پارلمان منتخب آن را تعيين كند، تحويل خواهد داد.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون