• ۱۴۰۳ پنج شنبه ۱۳ ارديبهشت
روزنامه در یک نگاه
امکانات
روزنامه در یک نگاه دریافت همه صفحات
تبلیغات
صفحه ویژه

30 شماره آخر

  • شماره 5306 -
  • ۱۴۰۱ يکشنبه ۲۷ شهريور

سفر فرستاده ويژه دولت رييسي به قم و اعلام ناراحتي شديد مراجع تقليد از نظام بانكي كشور

دادي كه دادستان ندارد

صادق چهرقاني

«سيدابراهيم رييسي»، زماني قاضي‌القضات اين مملكت و دادستان اين كشور بود، اما از زماني كه رييس‌جمهور ايران شد، ديگر دادستان نيست؛ چه آنكه امروز داد مراجع تقليد از نظام بانكي كشور بلند شده و سيستم بانكداري كشور را ربوي مي‌دانند، اما به نظر مي‌رسد در درون دولت سيزدهم، هيچ دادستاني و هيچ رسيدگي‌كننده‌اي براي اين داد مراجع تقليد وجود ندارد. سفر روز پنجشنبه 24 شهريور ماه 1401 محسن رضايي معاون اقتصادي دولت سيزدهم در قامت فرستاده ويژه رييس‌جمهور به شهر قم براي ديدار با تني چند از مراجع تقليد و علما، فرصت مناسبي براي مراجع تقليد بود تا باز هم بر يك مطلب مهم كه چند سالي است روي آن تاكيد مي‌كنند، تاكيد دوباره و چندباره كنند و بگويند سيستم بانكداري كشورمان، يك سيستم غيراسلامي و نادرست است.

آيت‌الله العظمي نوري‌ همداني: تا به امروز به نظرات توجه نشده است
آيت‌الله العظمي نوري همداني در ديدار با محسن رضايي معاون اقتصادي رييس‌جمهور، خواستار نظارت دقيق و مستمر بر بازار شد و تصريح كرد: بايد با برنامه‌اي دقيق نرخ كالاها كنترل شده و با نظارت مستمر و تلاش دولت، مردم شاهد ارزاني و بهبود وضعيت معيشتي باشند.
اين مرجع تقليد با اشاره به طرح اخير بانكداري، اخذ ديركرد و ربا در بانك‌ها را يكي از آسيب‌هاي اقتصادي دانست و تاكيد كرد: گرفتن ديركرد ربا و حرام است؛ اصلا در اسلام هيچ گناهي به اندازه ربا بزرگ شمرده نشده است و مسوولان امر براي اصلاح ساختار بانك‌ها پيگير اين موضوع باشند؛ آيت‌الله نوري همداني در ادامه اين سخنان، به صراحت گفت: تا به امروز به نظرات توجه نشده است.
آيت‌الله العظمي نوري ‌همداني، توجه به پول ملي را يكي از عوامل مهم در رونق اقتصادي و حمايت از توليد دانست و اضافه كرد: كاهش ارزش پول ملي يكي از موانع رونق اقتصادي است و مسوولان بايد در تجارت با ديگر كشورها پول ملي را جايگزين ارزهاي خارجي كنند.
آيت‌الله العظمي سبحاني: بانك‌هاي ايران سود در سود مي‌گيرند
آيت‌الله العظمي جعفر سبحاني نيز در ديدار با محسن رضايي به مساله اختلاف مردم با بانك‌ها اشاره كرد و گفت: سوال اين است كه چرا بانك‌ها بايد وام و تسهيلات را به كساني كه نمي‌توانند قسط وام و تسهيلات خود را پرداخت كنند، بدهند؟ بعد هم بيايند روي قسط‌هاي بانكي كه سود مي‌گيرند، يك سود ديركرد هم بگيرند و بشود سود در سود!!! اين كارها درست نيست؛ بايد راجع به بانكداري فكري شود؛ سال‌هاست شعار بانكداري اسلامي سر داده مي‌شود اما در سفره خودمان كه خبري نديديم. اگر بانك‌ها امانتدار مردم باشند مي‌شود گفت بانك اسلامي داريم؛ يعني تاجر نباشند اما امروز بانك‌هاي ما تاجر شدند.
آيت‌الله العظمي سبحاني در ادامه سخنان خود با بيان اينكه اگر مشكلات بخش توليد حل شود، وضعيت معيشت و تورم در كشور بسامان مي‌رسد، گفت: دشمنان نظام جمهوري اسلامي ايران از ابتداي پيروزي انقلاب اسلامي به دنبال كم كردن نيروي مولد و كاهش توليد در كشور بوده‌اند و دولت براي مقابله با اين جريان بايد برنامه‌ريزي جدي كند. اين استاد برجسته حوزه علميه قم، در ادامه سخنان خود با بيان اينكه بايد كارمندان ادارات و وزارتخانه‌ها، عالم و باسواد، قانون‌دان و با ايمان باشند، گفت: كم‌كاري در ادارات مختلف دولتي فراوان است و مشاهده مي‌كنيم كه در برخي موارد، پرونده‌هاي مردم، بي‌جهت روي ميزهاي ادارات معطل مانده كه در نتيجه اين كارها مردم را به نظام بدبين مي‌كند؛ اگر در بدنه دولت اين دو نكته كه اشاره كردم حل شود، خيلي از مشكلات هم حل خواهد شد.

دولت  طرح  اصلاح اقتصادي  كشور  را  دنبال  مي‌كند
محسن رضايي نيز در اين ديدارها با ابلاغ سلام رييس‌جمهور به مراجع تقليد و علما تاكيد كرد: منويات و نظرات علما و مراجع عظام تقليد سرلوحه كار دولت سيزدهم است.
وي بر ضرورت اصلاح نظام پولي و بانكداري كشور تاكيد كرد و اظهار داشت: مشكلات فني و كاركردي بانك‌ها در كشور از جمله ناترازي و زيان انباشته و همچنين عدم توجه به دستورات اسلامي از مسائل مهمي است كه دولت با توجه به آنها براي اصلاح اساسي نظام بانكي در سال جاري برنامه‌ريزي كرده است. دكتر رضايي خاطرنشان كرد: اگر نظام پولي و مالي كشور اصلاح شود قطعا به جهش توليد و بهبود وضعيت معيشتي مردم منجر مي‌شود. وي همچنين با اشاره به اينكه دولت براي اصلاح صندوق‌هاي بازنشستگي، اقدامات و برنامه‌ريزي‌هاي بزرگي را آغاز كرده است، گفت: اگر اصلاحات در نظام تامين اجتماعي در سه سال آينده انجام نشود در آينده ممكن است صندوق‌هاي بازنشستگي با كسري بسيار بالايي روبه‌رو شوند و به همين منظور مساله اصلاحات و تحولات عميق اقتصادي در دولت سيزدهم با جديت پيگيري مي‌شود.

ارسال دیدگاه شما

ورود به حساب کاربری
ایجاد حساب کاربری
عنوان صفحه‌ها
کارتون
کارتون